گویا قرار است هرگونه آماری که مربوط به آب و هوا می شود در کشورما محرمانه باشد.

 تا دیروز آمار مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا محرمانه بود وزارت بهداشت زیر بار آن نمی رفت اینبار،آمار متفاوتی از تعداد روزهای آلوده کشور مطرح می شود.
به گزارش خبرآنلاین، امروز علی محمد شاعری، معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست در یک نشست خبری، گفت: "هوای تهران در سال 90 تا کنون 267 روز هوای سالم و پاک، سه روز هوای ناسالم و یک روز هوای بسیار ناسالم را تجربه کرده است.."

به گفته او این سازمان تنها مرجع رسمی اعلام تعداد روزهای سالم و ناسالم است. شاعری همچنین گفت: در حال حاضر حدود 4 هزار و 157 صنعت آلوده در کشور وجود دارد که تا هفته هوای پاک باید 20 درصد این صنایع یعنی حدود 1000 واحد رفع کامل آلاینده ها را در دستور کار خود داشته باشند و مابقی آنها تا پایان سال 91 به طور کامل رفع آلودگی کنند.
اما برخلاف گفته شاعری، شهرداری هم یکی از مراجعی است که میزان آلودگی هوا را اعلام می کند. از ابتدای سال تاکنون، یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بارها اعلام کرده است سال 90 ناسالم‌ترین سال از سال 78 تاکنون بوده است و البته "از ابتدای امسال تاکنون دو روز پایتخت هوای پاک، 105 روز سالم، 156 روز ناسالم و سه روز بسیار ناسالم داشته است. این در حالیست که بر اساس آمارها در سال گذشته 14 روز هوای پایتخت در شرایط پاک، 247 روز سالم، 103 روز ناسالم و یک روز بسیارناسالم بوده است."
این تفاوت آمار به گفته انوشیروان محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به خاطر به این دلیل است: "بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی مرکز ارائه آمار درباره آلودگی هوا وزارت بهداشت است و دولت هم آمار وزارت بهداشت را می پذیرد. اما شهرداری و سازمان محیط زیست هم مراکز سنجش آلودگی خود را دارند." 

به گفته او استانداردهای وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست با یکدیگر تفاوت دارد.  
بندیی، همچنین به خبرآنلاین گفت: بحران آلودگی هوا در سال گذشته یعنی سال 89 بی سابقه بود، بهطوریکه 120 روز هوای بسیار ناسالم و تنها یک روز هوای سالم داشتیم. قطعا رکورد این بحران در سال 90 شکسته می شود، چراکه در این مدت هیچ قدمی برای حل مشکلاتی که به این بحران دامن می زنند برداشته نشده است.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داش مجید CH ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    25 0
    کلا همه آمارها در کشورما محرمانه ویا... میباشد.اصلا مگه مردم مهم هستند؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    18 0
    آيا تهران از شهري مثل توكيو هم صنعتي تر است؟ اگر قرار بر آلودگي هوا به خاطر صنايع بود مردم بسياري از شهرهاي بزرگ جهان كه به مرتب از تهران صنعتي تر هستند تا الان مرده بودند ، دليل اصلي آلودگي هوا وسايل نقليه هستند و ربطي به صنايع ندارد قوانيني مثل قانون 120 كيلومتر هم فقط ظلم در حق شهرهاي اطراف تهران است ولي كو گوش شنوا ...
  • بدون نام IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    2 0
    امروز دویست و شصت و هفتمین روز سال نود است ، چطور ممکن است که تا امروز تهران 267 روز هوای پاک و سالم داشته و 3 روز ناسالم و 1 روز هم بسیار ناسالم ؟ درسته که ما به آمار های دروغین عادت کردیم ولی به این آقایان بگویید آمار دروغ می دهند حداقل یک چیزی بگویند که با عقل جور دربیاد.
  • علیرضا IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    1 0
    دوستان عزیز خبرآنلاین، من به خبرگزاری مهر هم گفتم. امروز 22 آذر 1390 هستیم یعنی 267 روز از سال گذشته درسته؟ آخه این آمار چیه که معاون محیط انسانی (شاعری) ... گفته . ظاهرا در تهران تعداد روزهای سال بیشتر از جاهای دیگر است و در ضمن ما همگی کور هستیم و تنفس نمی کنیم که بفهمسم چه خبره!!! خبرآنلاین هم که فقط انعکاس می دهد
  • بدون نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    0 0
    چرا هيچ مسئولي درباره كيفيت پايين سوخت ،درصد بيش از استاندارد ماده بنزن و نقش اون تو آلودگي هوا و مرگ و مير مردم چيزي نميگه؟ نكنه صحبت كردن در اين خصوص ممنوعه؟؟ چرا هيچ كس حداقل يه عذرخواهي ساده از مردم نميكنه؟ تظاهر به شعائر مذهبي و ريا كاري تا كجا؟ تا اونجاكه جون بيش از چند ميليون انسان به خطر بيفته و هزاران نوزاد و بچه مدرسه اي در معرض خطر سرطان قرار بگيرند و لي از ما بهترون با ماشين هاي چند صد ميليوني و كاخ هاي چند ميليارد توماني تو بهترين نقاط خوش آب و هواي همين تهرون با مدرن ترين تجهيزات زندگي شاهانه داشته باشند . آيا اين بي مسئوليتي كه باعث مرگ خاموش صدها نفر در شهرهاي آلوده مثل تهران و اهواز و آبادان ميشه با دستورات پيشوايان ديني ما مطابقت داره؟ قضاوت با شما خواننده عزيز!!!!!
  • متین IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    1 0
    من نمی دونم کدوم نهاد یا اورگان باید آمار منتشر کنه ولی این رو می دونم که این بحران باید توسط دولت و فقط دولت مدیریت بشه با بهتر کردن کیفیت سوخت گسترش حمل و نقل عمومی عدم حمایت غیر منطقی از صنعت خودرو سازی انتقال کارخانه های آلوده کننده هوا به استان های همجواز به همراه کارکنان و خانواده های آنها افزایش منطقه طرح ترافیک ارزان کردن حمل و نقل عمومی طرح تعویض خودروهای فرسوده و......
  • بدون نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    0 2
    مشکل بنزینای چینی هست که با قیمت کلان به مردم میفروشن و میریزن تو باک ماشینا.چرا جریان آلودگی دقیقا چند هفته بعد از ممنوعیت فروش بنزین به ایران شروع شد؟ دقت کنید!
  • بدون نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    0 0
    مشکل اینجاست که ما اصلا صنعتی نیستیم