وال‌استریت‌ژورنال: احتمال توافق حماس و اسرائیل کم است

رژیم صهیونیستی و حماس در قاهره مشغول مذاکره غیرمستقیم بر سر برقراری آتش‌بس در جنگ غزه و تبادل اسرا هستند، اما میانجی‌گرها اعلام کرده‌اند طرفین از هر نوع توافق احتمالی فاصله زیادی دارند.

به گزارش خبرآنلاین، رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه گزارش داد نمایندگان رژیم صهیونیستی و حماس که برای بررسی طرح آتش‌بس پیشنهادی آمریکا در قاهره حضور دارند، اختلاف‌نظرهای بسیاری داشته و از توافق بسیار دور هستند.

به گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، توافق پیشنهادی آتش‌بس که یکشنبه توسط «ویلیام برنز» مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به حماس، رژیم صهیونیستی، قطر و مصر ارائه شد، خواستار آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه شده است.

بر اساس این پیشنهاد، در مدت آتش‌بس، حماس ۴۰ اسیر صهیونیست را که در عملیات طوفان‌الاقصی با خود به غزه آورده آزاد خواهد کرد و رژیم صهیونیستی موظف است در مقابل ۹۰۰ زندانی فلسطینی را آزاد کند، از جمله ۱۰۰ زندانی که در دادگاه‌های این رژیم به اتهامات مرتبط با آنچه «تروریسم« خوانده شده، محکوم شده‌اند.

به گزارش ایسنا، مقاماتی که در این مذاکرات نقش میانجی‌گری را برعهده دارند، امروز (سه‌شنبه) گفتند دو طرف هنوز بر سر مفاد کلیدی هر نوع توافق احتمالی اختلاف دارند؛ از جمله شرایط بازگشت فلسطینیان آواره به شمال غزه، هویت اسیران فلسطینی در تبادل و اینکه آیا این آتش‌بس شش‌هفته‌ای قابلیت تمدید و بدل‌شدن به آتش‌بس دائمی را دارد یا خیر

یک منبع آگاه با رد گزارش‌هایی که اخیراً درباره پیشرفت مذاکرات منتشر شده، گفت: «اگر راستش را بخواهید، ما امید چندانی (به توافق) نداریم.»

این منبع به وال‌استریت ژورنال گفت حماس به میانجی‌گرها اطلاع داده که برای بررسی این پیشنهاد به زمان بیشتری نیاز دارد. به گفته مقامات آگاه مصری، رژیم صهیونیستی هم در واکنش اولیه خود به طرح پیشنهادی آمریکا نسبت به خواسته‌های قبلی حماس ابراز نگرانی کرده است. یک مقام صهیونیست اعلام کرد کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی امروز جلسه‌ای درباره این طرح برگزار کند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته بار دیگر اعلام کرد که این رژیم به شهر رفح در جنوب نوار غزه حمله زمینی انجام خواهد داد؛ تنها شهری که رژیم اشغالگر از آغاز جنگ جدید غزه هنوز به آن حمله زمینی نکرده است.

نتانیاهو با تاکید بر لزوم حمله به این شهر برای پیروزی کامل بر حماس گفت: «این (حمله) اتفاق خواهد افتاد. تاریخش هم مشخص شده است.» حماس در دورهای قبلی مذاکرات خواستار آتش‌بس دائمی بوده، اما رژیم صهیونیستی تنها به وقفه‌ای کوتاه‌مدت حملات قائل است.

«دنیل لوی» یک مقام و مذاکره‌کننده صهیونیست در اظهاراتی درباره طرح آتش‌بس پیشنهادی ویلیام برنز گفت این طرح هم مسئله اصلی را نادیده می‌گیرد؛ یعنی این مسئله که «آیا این یک توافق شش‌هفته‌ای است که به حمله زمینی به رفح و حملات بیشتر اسرائیل ختم می‌شود، یا نقطه آغازی است به آتش‌بس دائمی؟»

به گزارش وال‌استریت ژورنال، اگر رژیم صهیونیستی این ۱۰۰ زندانی را با وسواس فراوان و به‌صورت دست‌چین‌شده آزاد کند، توافق به هم می‌خورد. دنیل لوی در این باره گفت حماس خواستار آزادی رهبران نظامی و سیاسی فلسطینی است که در زندان‌های رژیم صهیونیستی نگهداری می‌شوند.

وال‌استریت‌ژورنال: احتمال توافق حماس و اسرائیل کم است
بمب به‌جا مانده از بمباران خان‌یونس

یکی دیگر از موانع مهم بر سر راه این توافق، اختلاف‌نظر در مورد تعداد فلسطینی‌هایی است که اجازه بازگشت به خانه‌های خود در شمال غزه را پیدا خواهند کرد. بسیاری از فلسطینی‌های آواره از آغاز جنگ در اکتبر سال گذشته به نواحی جنوبی این باریکه رفته‌اند و بر اساس پیشنهاد رئیس سازمان سیا، تنها ۱۵۰ هزار فلسطینی اجازه بازگشت به شمال غزه را خواهند داشت.

این در حالی است که به گفته منابع آگاه، حماس خواستار آزادی تمامی آوارگان فلسطینی برای بازگشت به خانه‌های خود در شمال غزه است. بااین‌حال منابع گفته‌اند که رژیم صهیونیستی در واکنش اولیه خود به طرح آمریکا، با بازگشت بی‌قیدوشرط آوارگان فلسطینی به شمال غزه مخالفت کرده است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1893299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =