طالبان:‌ نیازی به تعیین نماینده ویژه برای افغانستان نیست

در حالی که سخنگوی سازمان ملل متحد در نشستی خبری بار دیگر از ادامه روند تعیین نماینده ویژه این سازمان برای افغانستان سخن گفت ولی حکومت سرپرست طالبان می‌گوید نیازی به این اقدام نیست.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد درباره زمان دقیق تعیین نماینده ویژه برای افغانستان جزئیاتی ارائه نکرد.

دوجاریک همچنین به خبرنگاران گفت: «روند گزینش نماینده ویژه برای افغانستان ادامه دارد. به محض این‌که در این باره اقدام تازه‌ای صورت بگیرد، امیدوارم که بتوانم جزئیات آن را با شما به اشتراک بگذارم.»

به گزارش ایرنا به نقل از طلوع نیوز،حکومت سرپرست طالبان بار دیگر بر موضع قبلی خود تاکید کرده و گفته است: اکنون امنیت و ثبات در افغانستان وجود دارد و با وجود هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، نیازی به نماینده ویژه نیست.

حمدالله فطرت معاون سخنگوی حکومت سرپرست طالبان اظهار داشت: «افغانستان اکنون امنیت دارد و از حالت جنگ و بحران بیرون آمده است، بنابراین نیازی نیست که سازمان ملل با وجود یوناما، نماینده ویژه‌ای تعیین کند.»

محمد بشار کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: «افغانستان بحران ندارد، پس نیازی به نماینده ویژه نیز دیده نمی‌شود. تجربه‌های گذشته نشان داده است که هر وقت نماینده ویژه‌ای در افغانستان تعیین شده، برای دسیسه‌چینی و ناامنی افغانستان تلاش کرده‌ است.»

سید مقدم امین یک کارشناس دیگر نیز گفت: «اگر وحدت و یکپارچگی افکار عمومی درباره مساله افغانستان منسجم شود، می‌تواند حکومت سرپرست طالبان را متقاعد کند که این نماینده ویژه می‌تواند به نفع افغانستان باشد.»

پیش از این، شورای امنیت سازمان ملل در قطع‌نامه ۲۷۲۱ از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل خواست نماینده‌ای ویژه برای افغانستان تعیین کند تا به توصیه‌های فریدون سینیرلی اوغلو وزیر امور خارجه اسبق ترکیه که در گزارش ارزیابی مستقلانه وی درباره حضور دوباره افغانستان در جامعه جهانی آمده بود،‌ عمل شود.

فریدون سینیرلی اوغلو از فروردین ماه ۱۴۰۲ به عنوان هماهنگ‌کننده دبیر کل سازمان ملل کار خود را آغاز کرد و پس از دیدار با مقامات برخی از کشورهای منطقه و افغانستان، ارزیابی مستقلانه خود را پیرامون اوضاع افغانستان و راه‌های بازگشت دوباره این کشور به جامعه بین‌المللی ارائه کرد.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1893305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =