کنایه حناچی به زاکانی؛ آنها که می‌خواهند در پارک قیطریه مسجد بسازند می‌خواهند بگوید ما خیلی دیندار هستیم

پیروز حناچی، شهردار اسبق تهران در واکنش به تصمیم علیرضا زاکانی برای پارک قیطریه، معتقد است منابع مالی شهرداری تهران باید برای مسئولیت های تعریف شده شهرداری صرف شود.

به گزارش خبرآنلاین، اساسا مشکل اصلی در مدیریت شهرداری تهران، «خروج از اولویت‌های شهر و نیازهای مردم پایتخت» است؛ آنها که می‌خواهند در پارک قیطریه مسجد بسازند آلودگی هوای تهران، ترافیک و کاهش فضای سبز شهری را نادیده گرفته و می‌خواهند به جای دیگری پیام دهند که ما آدم‌های معتقدی هستیم.

پیروز حناچی در یادداشتی در دنیای اقتصاد نوشت: شهرداری اکنون دنبال ماموریت دیگری غیر از مسوولیت‌های خودش است. مهم‌ترین مساله در مدیریت شهری منابع درآمدی است که عمدتا در شهری مانند تهران، از منابع پایدار پیروی نمی‌کند و از محل ساخت‌وسازها و تراکم‌فروشی و موارد دیگر تامین می‌شود. اما آنچه «حیرت‌انگیز» است اینکه پروژه ساخت ۱۰۰۰ مسجد دیگر در شهر تهران برای تامین منابع مالی نیست بلکه اضافه کردن هزینه برای مدیریت شهر در پایتخت است. چرا که این دست ساخت‌وسازها نه‌تنها درآمدی برای شهر ندارد، بلکه باید برای ساخت و مدیریت و نگهداری آنها هزینه‌هایی نیز از منابع شهرداری صورت گیرد.

مسجدسازی کار مردم است و شهرداری باید این کار را تسهیل کند. بعضی از مناطق در تهران وجود دارند که به شدت تراکم نفر در هکتار یا واحد مسکونی در هکتار آنجا بالاست. ممکن است این مناطق مسجد هم نداشته باشند. آنجا باید مسجد ساخته شود. اما شهرداری باید آنجا کمک کند نه اینکه خودش اقدام کند. مردم به اندازه کافی اهتمام دارند. همه مساجد قدیمی شهر تهران توسط واقفین مردم ساخته شده‌اند. کسی که چنین هزینه‌ای را بر مدیریت شهر و کشور تحمیل می‌کند و بر این ایده یعنی ساخت مسجد در قیطریه اصرار می‌کند، می‌خواهد بگوید ما خیلی دیندار هستیم و همه هزینه‌ها را تقبل می‌کنیم.

در حالی که هدف از ساخت مسجد تولید انسان بهتر است. قرار است انسان نمازخوان بیشتر شود. اگر به چارچوب‌ها و مقدمات توجه نشود به این اهداف دست پیدا نمی‌کنیم.

مدیر قسم یاد می‌کند که در چارچوب قانون، در راستای منافع عمومی شهروندان و به نفع جامعه اقدام کند. اگر قرار باشد تصمیم شهردار تهران خلاف همه اینها باشد و در تضاد با قسامه شهردار و اعضای شورای شهر در ابتدای دوره باشد، نتیجه آن هم مطلوب نیست.

وظایف شهرداری در قانون شهرداری‌ها آمده است. وظایف شهرداری ساخت مسجد نیست. اما شهردار اختیاراتی دارد که اگر مسائلی برای شهروندان مهم است، موضوع عاجل و دارای اولویتی است، می‌تواند حتی یک رقم درشتی از منابع در اختیار به این کار اختصاص دهد. در بخش فرهنگی بودجه مثلا شورا تصمیم می‌گیرد رقمی برای کمک به سمن‌ها، هیات‌های مذهبی و مساجد کمک کند. اینکه چگونه و در کجا این بودجه مصرف شود در چارچوب کدهایی است که در بودجه عنوان می‌شود.

هر جایی که شهرداری تهران برای کمک به مردم وارد شده موفق بوده است. در مساله مسجد اساسا در تاریخ و فرهنگ ایران، ساخت این اماکن به عهده مردم بوده است. یعنی مردم وقف کرده یا برای کار خیر اقدام کرده‌اند. اما وقتی شهرداری در تقابل با خواست مردم قرار گرفته، شکست خورده است. اسم این دست کارها بی‌قانونی است. وقتی شهرداری خارج از چارچوب و برنامه کاری انجام دهد، دارد به شهروندان ضرر می‌رساند. اگر ما شهر را بر مدار بی‌قانونی بگذاریم، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

اصلی‌ترین سوال این است که کاربری پارک قیطریه چیست؟ فضای سبز! بنابراین حق چنین ساخت‌وسازی در این پارک وجود ندارد. ممکن است مسیر قانونی برای ساخت مسجد هم با فشار و زور و لابی در پارک قیطریه طی شود و کمیسیون ماده ۵ نیز چنین مجوزی داده است. این جزو وظایف شهرداری نیست که خودش مسجد بسازد. اساسا ساخت مسجد در ایران یک مقوله مردمی بوده و از دل موقوفات و امور خیریه بیرون آمده است.

البته مساله فقط مختص تهران و شهرداری تهران نیست. در سراسر کشور چنین بحرانی وجود دارد. سال ۱۳۹۳ دبیر شورای عالی شهرسازی بودم. آن زمان واقعا وضعیت مجوز برای ساخت‌وساز خیلی خراب بود. دولت وظایف حاکمیتی خود را انجام نداده بود. دفتر مقام رهبری آن زمان به بهانه روز درختکاری‌ جلسه‌ای را ترتیب دادند و از همه نهادها و کسانی که با زمین سروکار داشتند، دعوت شد که در این جلسه شرکت کنند. رهبری می‌خواستند بدانند این تخلفات چگونه اتفاق می‌افتد و گزارشی در این زمینه تهیه شد و در آن جلسه ارائه شد.

ما توضیح دادیم که این تخلفات از سوی مردم اتفاق نمی‌افتد. مردم ابتدا جرات نمی‌کنند چنین کاری انجام دهند. کسانی که در قدرت هستند و نهادها و افرادی که به منابع و قوانین و دستگاه‌های کنترلگر دسترسی دارند، این سد را می‌شکنند.

اولین تخلف‌ها را انجام می‌دهند، بعد آرام‌آرام دیگران وارد این چرخه تخلف می‌شوند. نتایج آن گزارش و آن جلسه بسیار جالب بود. بوستان یاس فاطی در لویزان، پادگان قلعه مرغی و مناطق دیگری از نهادهای حکومتی، دولتی، نظامی و امنیتی و... گرفته شد. رهبری در آن جلسه به صراحت گفتند؛ دولت باید جنم داشته باشد. دولت باید کسانی را که این تخلفات را انجام می‌دهند و خارج از قاعده چنین کاری می‌کنند دستگیر کند. ایشان این جمله را آنجا گفتند که حتی اگر خواستند با تخریب طبیعت و زمین‌خواری و... حوزه علمیه بسازند، باید مقابل آنها ایستاد. از این فرصت در دولت استفاده مناسبی شد. تکلیف معلوم بود و ما می‌دانستیم که باید چه کنیم. برای نمونه یک شخصیت ذی‌نفوذ در یکی از شهرهای بزرگ کشور، تلاش داشت محدوده‌ای به شهری که ساکن بود اضافه کند. یعنی با ایجاد بستر برای ساخت‌وساز و خرید و فروش زمین می‌خواستند امکان ساخت مصلی فراهم شود. همین دستور اکید رهبری سبب شد ما مانع این تخلف بزرگ در یکی از شهرهای بزرگ کشور شویم. از این جنس مصادیق در کشور زیاد است.

مسجدسازی در فرهنگ ایران موضوع پسندیده‌ای است. پروراندن انسان‌هایی که نمازخوان باشند، جزو وظایف دینی ماست. اما نظام مدیریت هوشمند می‌داند اولویت برای یک شهر چیست؟

وقتی مردم و البته تمام نظرسنجی‌ها و مطالعات علمی در شهر تهران نشان می‌دهند که آلودگی هوای تهران اولویت اول مدیریت شهر است، باید توسعه حمل‌ونقل عمومی، توسعه فضای سبز، توسعه مسیرهای دوچرخه، توسعه مسیرهای پیاده، کاهش استفاده از خودروی شخصی، استفاده از خودروهای برقی و مواردی از این دست در اولویت قرار گیرند. وقتی از قانون و برنامه در مدیریت شهر سخن می‌گوییم دقیقا منظورمان همین اولویت‌بندی است که در ساخت مسجد از سوی شهرداری تهران لحاظ نشده است. کسی که پارک قیطریه را با این اصرار و با این شتاب روی دست نظام سیاسی می‌گذارد، دارد می‌گوید اولویت‌های من در اداره امور شهر این مسائل است. منظور این است که آلودگی‌ هوا، ترافیک، فضای سبز و... اولویت مدیریت فعلی شهر نیست. این کج‌سلیقگی است که شهرداری قاطی این موضوعات شود و به جای پیگیری اولویت‌های شهر و نیازهای مردم، مسجد بسازد و اداره کند. کار شهرداری در یک کلام مسجدداری نیست. توسعه فضای سبز با توجه به شدت آ لودگی هوا در تهران باید اولویت اول مدیریت شهری باشد. باید حفاظت از درختان به‌خصوص درختان کهنسال در اولویت باشد. در دوره‌ای که مدیریت شهر تهران را به عهده داشتم، جریمه سنگینی برای قطع درختان در نظر گرفتیم.

با این جریمه‌اش نذری ندادیم بلکه چند محدوده در سطح شهر تهران سبز شد. نتیجه این کار ایجاد ۲۰پارک و فضای عمومی و فضای سبز در محدوده قانونی تهران شد. زمین در تهران بسیار گران است. ما عمدتا در مناطق جنوبی شهر و مناطقی که به جهت کمبود فضای سبز مشکل داشتیم، این کار را انجام دادیم. این روند باید ادامه پیدا کند.

* این متن بخشی از یک مقاله‌ درج شده در شماره جدید «تجارت‌فردا» است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1895467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    اصلاحات = کثافات
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      88 10
      بی کفایت ترین شهردار بعد از پیروزی انقلاب آقای زاکانی هستن. تانک تخریب چی به معنای کامل
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      88 9
      قسم میخورم یک آتو کوچک از خاتمی و..... داشتید قطعاً برخورد شدید می‌شد ، روزنامه کیهان بدون سند و مدرک خاتمی را به دیدار با سوروس متهم کرد ، اما طرف زمین خواری کرده مدارک مستند و مستدل فراوان اما بی وجدان ها به ملت دهن کجی می‌کنند ، همه لال شدن
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    70 5
    ساده لوحان طعمه شیادان کم نیستند
  • مهتاب US ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    وقتی ادمای بی سواد وبی تخصص وناکارامد میشن تصمیم گیرنده میشه این شرایط متاسفم برای مردمی که این افراد براشون تصمیم میگیرن حالا این همه مسجد ساختید چندنفر ازشون استفاده میکنن انسان باربیارید بااین تصمیم گیریهای نابخردانه فقط مردم رو از دبن دورمیکنید
  • ناهید IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    114 8
    بله از عملکرد ۱۳شیخ گریانشان دانستیم
  • پویا IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    14 87
    آقای حناچی اینهمه تذکر و برای زمان خودت استفاده میکردی یادت رفته چه بلایی سر پاشنه تجریش آوردی چه جوری داغونش کردی و اتوبوس‌ها را آوردی دور میدان تجریش هم مسافرها را سرگردان کردی هم باعث ترافیک شدی،یادت رفته از پایانه تا راه اهن یک اتوبوس در میان یکسره میرفت حالا مجبوریم دور میدان تجریش سوار بشیم پارک‌وی پیاده بشیم پیاده از لای ماشین‌ها رد بشیم بریم یک کیلومتر پایین تر تا دوباره اول ولیعصر سوار بشیم بریم تا جنوب خیابان ولیعصر،یادت رفته با یک پیامک میتونستیم بفهمیم کی توی ایستگاه اتوبوس هست از بین برایش بهتره به جای ایراد گیری به عملکرد خودت نگاه کنی با یک برف باید از میدان سوهانک پیاده می اومدیم تا ده سوهانک،برگرد و به پشت سرت نگاه کن ببین چه خراب کارهایی کردی واقعا که هیچ کدامتون به اندازه آقای قالیباف کار که نکردید گندم زدید مخصوصا خودت حناچی
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    14 96
    البته کسی که برادرش از اعضا رده بالای مجاهدین خلق است انتظار روشنفکری و تفکر سکولاریسم می‌رود!!!! راستی رفیق قاتل شما کجاست؟!!!
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      46 7
      نظر تخصصی چه ربطی به برادر و دوست داره از مسئولین بالا هم پسرش عضو مجاهدین بوده آیا شیخ گریان دوستانش هم مشکل دارن واگر ایشون نظری در رشته خودش داشته باشه باید بهش توهین بشه
  • محمد IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    44 2
    تاسف
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    بجای ساختن مسجد درمناطق محروم مدرسه بسازید .بیمارستان بسازید نمازخوان پرورش بدید .همه را ازدین گریزان کرده اید
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    زاکانی هموراه. تظاهر به دین داری می‌کند این در حالی است که دین داران و مؤمنین واقعی. هیچگاه. جلب توجه نمی‌کنند. هزینه ساخت مسجد را صرف آبادانی و پیشرفت و زیبا سازی شهری بکنید
  • US ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    72 2
    خیلی های دیگه هم میخوان بگن ما دیندار هستیم...
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    90 3
    اره نجات جونان از چنگ اعتیاد وبیکاری عین دین اری زاکانی بگو برو مسکن ارزان دراخیتار زوجهای جوان بگذار این به اخرت بیشتر کمک میکند نصیت از بچه دبستانی به زاکانی
  • عامی IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    43 3
    دوستان.عزیز.لطف.کنید.از.خوانواده.این.اقا.با.عکسوسند.پرس.وجو.کنید.ایشان.معلوم.نیست.فقط.اموال.مردم.رو.رو.به.بهانه.های.مذهبی.میخواهد.نابود.کند.به.ملت.رحم.کنید.سفره.ندارند.که.نان.باشد
  • فاطمه احراری IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    69 7
    بسیار مقاله عالی یود.چندکلمه حرف حق.
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    6 36
    آقای حناچی ، لااقل از شما که دیندارتر ند چون در عمل ثابت کردند.
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    4 49
    بابا مثلا مسلمانی برای ساختن مسجد چه خبر گذاشتید شماها ظاهر مسلمانی. حالا اگر می گفتند کاباره هیچ کس صداش اینجوری در نمی‌آمد، حناچی چی شده آنقدر شلوغ پلوغ کرده ،اگر چیزی نیست چرا تو آنقدر صدات درآمده چه ضرری برای تو داره ،خدایی راستش بگو ؟ تورو به امواتت راستش بگو
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    4 50
    حنای شما دیگر رنگی ندارد لطفا سکوت اختیار کنید بحمدالله شهر بنحوی مطلوب در حال اداره شدن است..
  • حسن IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    6 50
    حناچی دانا:: حالاکه به بخش اول اشاره کردید لطفا جواب بخش آخر یعنی چرایی مخالفت شبکه اینترنشنال و معاندین آن طرف آب رو با ساخت این مسجد برای ما بیان بفرمایید!
  • علی احمدی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    2 28
    آقای حناچی جدی میفرمایید . کجایی ت مسجد بانی داره باخرج مالی خودس آقای محتشمی است.به شهرداری ارتباطی ندارهدپیروزجان
  • علی IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    10 38
    آقای حناچی البته ما در بی‌دینی شما شکی نداریم
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    34 3
    اقا حناچب تنها چیزیکه این اقا اعتقاد نداره دین این برای دین نبست برا پول این پول که همه رو نابود کرده
  • شکیب IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    32 3
    جناب آقای زاکانی/ محبت بفرمایید نظر و توجه ای هم به خرابی پله برقی های میدان امام حسین ع و ایستگاه BRT شهید نظری و ... داشته باشید که تردد سالمندان در این مناطق به سختی انجام می شود/ بخشی از هزینه های ساخت مسجد در قیطریه و نیز شهرک غرب تهران را در این منطقه هزینه بفرمایید ( منطقه امام حسین ع)/ انسان ها در این مناطق زندگی می کنند
  • US ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    60 3
    این پول خرج بیکاری جوانان کنید مساجدی که درشان همیشه بسته و کسی از آن ها استفاده نمی کند زیاد داریم
  • حمید IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    30 4
    زاکانی کاسه داغ تر از آش شده
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    7 38
    آنهایی هم میگن مسجد نسازید میخوان بگن بستر های دینداری مردم را ایجاد نکنید
  • خسروجردی IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    36 3
    ازمسجد واجب تر چاله چولهای خیابانها اتوبانها ازادراهاست
  • علی IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    12 3
    خواهش من اینه که عملکرد عمرانی وفرهنگی رفاهی هر دو شهردار را اعلام کنید که ما بفهمیم کدام شهردار کار آمد تر اند که درباره احضار نظراتشان درک بهتری داشته باشیم
  • Fisherman IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    40 2
    متاسفانه این هم از همون دین داری هاییه که مقصدش کاناداست
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    4 22
    باید مصلای تهران را تمام می کرد
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    5 44
    اونایی که به آقای زاکانی که زحمت زیادی تو این دوسال و اندی کشیده و کارهای خوبی کرده برای شهروندان خطوط متروی زیادی اضافه کرده و اتوبوسها و وسایل نقلیه خریداری کرده میادین رو راه اندازی کرده و خیلی موارد دیگه چرا جناحی قضاوت میکنید و ناسپاسی میکنید و تهمت ریا میزنید کمکی زندگی پس از زندگی ببینید تا انقدر تهمت به این و اون نزنید در ضمن شمایی که خودتون همه چیزدان میدونید گناه ریا قلبی است فقط خدا میدونه نه کسی دیگه بفهم برای همیشه.
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    41 12
    جناب زاکانی میخواد مسجدی اختصاصی برای سخنرانی پناهیان بسازد ایشان در مورد پیامبر اطلاعات جدیدی دارند