براساس پیگیری های صورت گرفته از 18طرح در دست اجرای شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 1389 تنها دو طرح براساس برنامه زمانبندی پیش می روند ومابقی به طور میانگین حدود 51 درصد از برنامه عقب هستند.

آذرجزایری: این درحالی است که گزارش عملکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی نشان می دهد که این شرکت در سال 1389 علاوه بر اینکه نتوانسته مشکلات گذشته را برطرف کند در این سال نیز مبهم بودن ساختار جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مشخص نبودن قیمت انواع خوراک واحدهای پتروشیمی به این مشکلات اضافه شده است.
به نظر می رسد در شرایط فعلی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید به فکر بهبود وضعیت فعلی باشد اما در حال حاضر بسیاری از کارشناسان از ضعف مدیریتی و بالاخص کمبود منابع مالی در این شرکت گلایه دارند و تاکید می شود تنها در صورت تزریق منابع مالی و مدیریت قوی می توان اهداف چشم انداز 20 ساله درخصوص صنعت پتروشیمی را محقق کرد.
به گفته کارشناسان طی سه سال اخیرسرعت ارتقای جایگاه صنعت پتروشیمی در کشور روند نزولی در پیش گرفته و برای بهبود این وضعیت هر چه زودتر باید راهکارهایی اجرایی مناسب اندیشید.
درعین حال طی یکی دوسال گذشته وزارت صنعت،معدن و تجارت در تلاش است تا شرکت ملی صنایع پتروشیمی را از وزارت نفت جدا و به مجموعه خود اضافه کند.اگرچه این مساله چندسال پیش نیز مورد تاکید احمدی نژاد قرارگرفت اما به دلیل مخالفت مسوولان نفتی و استدلال آنها تا کنون این امر محقق نشده است اما ادامه ضعف مدیریتی در پتروشیمی می تواند مبنایی برای واگذاری این شرکت به وزارتخانه ای دیگر شود.برهمین اساس باید وزارت نفت هر چه زودتر به فکر ایجاد راهکارهایی در جهت حفظ این شرکت و تعیین و تکلیف وضعیت طرح های این شرکت داشته باشد.
درحال حاضر بررسی های نشان می دهد که شرکت هایی که توسعه آن در اختیار دولت است اگرچه وضعیت مناسبی از نظر پیشرفت در توسعه ندارند اما به نظر می رسد وضعیت این مجتمع ها از وضعیت مجتمع های در اختیار شرکت های خصوصی چون شرکت سرمایه گذاری ایرانیان بهتر است و باید هر چه زودتر برای تقویت شرکت های خصوصی فعال در امور پتروشیمی و ایجاد نظم در بخش خصوصی و مدیریت آن توسط دولتی ها اقدام کرد.
درحال حاضر یکی از اساسی ترین ایراداتی که در گزارش مرکژ پژوهش های مجلس به آن پرداخته شده عدم توجه لازم به تربیت نیروی انسانی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی طی دو سه سال اخیر است.برهمین اساس بسیاری از طرح های پتروشیمی در حال حاضر با تاخیرهای 50 درصدی نسبت به برنامه مواجهند و ادامه این روند تبدیل شدن به پتروشیمی اول منطقه را به رویایی دست نیافتنی بدل می کند.
این درحالی است که براساس گزارش دفتر مطالعات انرژی،صنعت و معدن مرکز پژوهش های مجلس که قراراست به زودی در کمیسیون انرژی قرائت شود ارزیابی عملکرد صنعت پتروشیمی در سال 1389 حاکی از آن است که با وجود تلاش ها و اقدامات مثبت انجام شده و نتایج حاصله،ضعف های ساختاری این صنعت از جمله تولید کمتر از ظرفیت و عدم استفاده بهینه از سرمایه گذاری های انجام شده،صادرات محصولات بالادستی،تمرکز بر تولید محصولاتی خاص در صنایع بالادست،عدم توجه به تنوع محصولات و توسعه صنایع پایین دست،طولانی شدن اجرای طرح ها و معطل ماندن سرمایه ها،چالش های خصوصی سازی و ... همچنان ادامه دارد.
البته در سال 1389 مبهم بودن ساختار جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان سازمان توسعه ای- حاکمیتی و مشخص نبودن قیمت انواع خوراک واحدهای پتروشیمی را نیز باید به موارد قبل اضافه کرد.
براین اساس در سال گذشته حدود 21 طرح در دست اجرا بوده است که 5طرح در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی،5طرح در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و 11 طرح در سایر مناطق بوده است.
همانطور که از اطلاعات جدول عقب ماندگی طرح های پتروشیمی در سال گذشته مشخص است،پیشرفت اغلب طرح ها از برنامه عقب است.این درحالی است که برنامه زمانبندی برخی از طرح ها مورد تجدید نظر قرار گرفته است.متاسفانه سرعت پایین اجرا باعث افزایش هزینه های طرح،ازدست دادن توجیه اقتصادی آن و از دست دادن بازارهای جهانی در مقابل رقبا می شود.

/17221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =