بررسی اخیر مرکز پژوهش های مجلس حکایت از کاهش نسبت تولید به ظرفیت مجتمع های پتروشیمی دارد.

آذرجزایری: دراین گزارش علت ناکامی های صنعت پتروشیمی درضعف مدیریت،عدم توجه کافی به نتایج مطالعات فنی و اقتصادی،قدیمی بودن تکنولوژی،نبود آموزش های لازم به نیروی انسانی در مورد نحوه نگهداری تکنولوژی خریداری شده،تولید بنزین توسط واحدهای پتروشیمی جستجو شده است.
این گزارش که توسط دفتر مطالعات انرژی،صنعت و معدن مرکز پژوهش های مجلس برای طرح در کمیسیون انرژی تهیه شده نشان می دهد که شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ضعف مدیریت مواجه است.
این درحالی است که مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در 6 آبان سال 1388 با حکم میرکاظمی بر صندلی مدیریت این شرکت تکیه زد.درآنزمان نیز بسیاری از کارشناسان از این انتخاب گلایه و تاکید کردند مدیریت این شرکت نیازمند مدیری با تجربه بیشتراست.
آمار مرکز پژوهش های مجلس که برای اولین بار توسط خبرآنلاین منتشرمی شود، نشان می دهد که از 18 طرح در دست اجرای شرکت ملی صنایع پتروشیمی تنها یک طرح مطابق برنامه پیش می رود و 17 طرح دیگر به طور میانگین حدود 30 درصد از برنامه عقب هستند.
براساس گزارش مرکزپژوهش های مجلس،ضعف ساختاری این صنعت از جمله تولید کمتر از ظرفیت و عدم استفاده بهینه از سرمایه گذاری های انجام شده،صادرات محصولات بالادستی،تمرکز بر تولید محصولاتی خاص در صنایع بالادست،عدم توجه به تنوع محصولات و توسعه صنایع پایین دست،طولانی شدن اجرای طرح ها و معطل ماندن سرمایه ها،چالش های خصوصی سازی و ... همچنان ادامه دارد.
دراین بین کمبود خوراک،مشکلات مربوط به سرویس های جانبی(ازجمله قطع برق و بخار و ...)اشکالات تعمیراتی و اشکالات فرایندی(مانند مطلوب نبودن کیفیت خوراک)،از دلایل عمده کاهش تولید مجتمع های پتروشیمی کشور اعلام شده است.
دراین گزارش تاکید شده، برخی از عوامل مذکور ناشی از ضعف مدیریت،عدم توجه کافی به نتایج مطالعات فنی و اقتصادی،قدیمی بودن تکنولوژی،نبود آموزش های لازم به نیروی انسانی در مورد نحوه نگهداری تکنولوژی خریداری شده و تولید بنزین توسط واحدهای پتروشیمی بوده است.دراین بین هشدار داده شده که با توجه به اخذ فاینانس های چینی و خرید ماشین آلات از این کشور، باید دقت شود تا سهم اشکالات تعمیراتی در پروژه های آتی کشور افزایش نیابد.
 

/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    5 0
    نتبجه انتخاب مديران بي تجربه، يعني همين.....!