تغییر نظام اموزشی از 5-3-3-1به 6-3-3 هنوز بلاتکلیف است. البته از منظر علی عباسپور تهرانی،رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس.

امید کریمی: او که از سه شنبه هفته گذشته تمام تلاشش را می کند تا به همه بقبولاند حذف یکباره سال اول راهنمایی امکان پذیر نیست و این کار باید طی روندی انجام شود، اکنون پاسخ نامه خود به علی لاریجانی را گرفته است. نامه ای که او خطاب به رییس مجلی نوشته بود اجرای تغییر ساختار نظام آموزشی، هنوز در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی نشده است و البته از اطلاع رسانی و نوع برخورد شورا با خود گله کرده بود.
اکنون علی لاریجانی پاسخ نامه عباسپور را چنین نوشته است: "آقای مخبر مطابق آنچه در جلسه اخیر در شورا مطرح شد، قرار شد وزارت آمزوش و پرورش اقدامات خود را برنامه ریزی کند و حتی زمان اجرا را به شورای انقلاب فرهنگی ارائه نماید، چرا خلاف مصوبه اعمال شده است؟"
عباسپور در نامه خود به رییس مجلس نوشته بود: " متأسفانه در آستانه رونمایی از سند تحول آموزش و پرورش، وزیر محترم آموزش و پرورش در مصاحبه هائی مکرر اعلام نمود که از سال آینده نظام جدید 6-3-3 اجرا خواهد شد و بر این مبنا از سال تحصیلی آینده کلاس ششم راه اندازی می گردد. اعلامیه شورای عالی انقلاب فرهنگی با نوعی ابهام گویی و عدم انعکاس تمام واقعیات تلاش در جهت موجه جلوه دادن سخنان وزیر محترم آموزش و پرورش نموده است. با توجه به عرایض فوق و نظر به اینکه حضرت عالی در جلسه مورخ 22/09/1390 ریاست جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عهده داشتید، همچنین جهت حفظ کیان مجلس شورای اسلامی برای دفاع از حقوق مردم خواهشمند است تذکر لازم به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شود."
 

با دو تا کتاب که نمی شود کلاس ششم تشکیل داد

او امروز درباره اتفاقی که باید برای تغییر ساختار نظام آموزشی بیفتد به خبرآنلاین گفت: انتظار داریم وزارت اموزش و پرورش از اول ابتدایی این تغییر ساختار را انجام دهد. محتوا بر اساس ان تغییر کند و کتاب هایی برای ساختار جدید طراحی شود.
به گفته رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، هنوز کتابی برای کلاس ششم ابتدایی طراحی نشده است: "اطلاعاتی که داریم کتاب هاتبدیل نشده. تحول آموزش و پرورش این نیست که بگوییم کلاس ششم کلاس پنجم است که فقط دو درس اضافه کردیم، تحول مکانیزم هایی را نیاز دارد."
اشاره عباسپور به اظهار نظر دیروز وزیر آموزش و پرورش است. حاجی بابایی دیروز درباره کتاب های سال ششم ابتدایی گفت: " سرفصل‌های ششم ابتدایی همان سرفصل‌های پایه پنجم‌ ابتدایی است و دو درس «فکر و زندگی» و «کار و فناوری» به دروس این پایه اضافه شده است. محتوای این پایه از دو قسمت تشکیل می‌شود که یکی از آن تعریف محتوا برای تمامی دروس مقطع ابتدایی و سطح علمی دانش‌آموزان است این در حالی است که دانش‌آموزان به سطح علمی مورد نظر نمی‌رسند، از این رو تعریف ششم ابتدایی که به نوعی خلاء بین اول راهنمایی و پنجم ابتدایی را پر می‌کند مطابق هم تدوین شده، ضمن آنکه کتاب‌های ارائه شده در این دوره کتاب‌های جدید خواهد بود و دو کتاب « فکر و زندگی» و «کار و مهارت» نیز به محتوای این پایه افزوده می‌شود."
عباسپور دراین باره می گوید: "نظام جدید نباید منحصر شود که کتاب راهنمایی و ابتدایی را می گیریم و همان می شود کتاب پایه ششم. آموزش و پرورش باید دنبال هدفی باشد که نظام آموزشی را به سمت تربیت یک انسان ایرانی و اسلامی ببرد. همان چیزی که در سند تحول و درس ملی امده است."
به گفته رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برنامه آموزش و پرورش برای تبدیل شدن 12 سال آموزش عمومی به چهار دوره سه ساله، هنوز مشخص نیست: باید معلوم باشد این تغییرات از کجا شروع می شود. باید معلم ها برای دوره های جدید، اموزش ببینند. همیشه هر کتابی که تدوین می شده، مدتی تست میدانی انجام می شده است. به طور محدود با یک نظارت علمی کنترل می شده است. نکات مثبت تقویت و نکات منفی حذف می شد. بعد به طور سراسری توزیع می شد. اما حالا بدون تامل لازم در صدد هستند این دوره را از اول مهر ماه اجرا کنند."
عباسپور همچنین گفت: "وزارت اموزش و پرورش باید دقت کند که سند تحول در اموزش و پرورش را در اموزش و پرورش اجرا کند نه اینجا سند تحول را توجیهی بر کارهای خودش بداند. پیشنهاد تغییر ساختار را از سال 88 به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادند، بدون اینکه سند تحول اماده باشد. اما اکنون سند تحول را کرده اند بهانه اجرای 6-3-3. این تصمیم غیر ضرور است و مشخص نیست با چه اصراری امورزش و پرورش می خواهد ان را اجرا کند. باید با یک زمان بندی معقول به اجرا در بیاید و کاری کنیم که اهداف سند تحول را به ثمر برساند."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک کلاس پنجمی IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    6 1
    سلام.دلم نمیخواد موش آزمایشگاهی بشوم.امتحان تیزهوشان که این همه براش تلاش کردیم چه میشود؟حتی اگر سال دیگر یعنی کلاس ششم از ما امتحان تیرهوشان بگیرند باز هم تبعیض قائل شده اند.سال دیگه کدام معلم میتونه راهنمای ما برای امتحان تیزهوشان باشه در حالی که خودش هم نمیدونه سوال ها چی می تونه باشه؟ کدوم کتاب کمک آموزشی میتونه راهنمای ما باشه؟اگر فرزند خودتون امسال کلاس پنجمی بود میذاشتین انقدر بلاتکلیف باشه؟اگر این طرح به نفع ماست پس لطف کنید این مسائل که حتما از نظر شماپیش پا افتاده است رابرای ما روشن کنید.
  • بدون نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    6 1
    شما را به خدا دست از این آزمایشات ! بردارید...اسم تحول که میاد دیگه حالم بد میشه...
  • بدون نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    2 1
    چون در کشور ما همه حرکات صبغه تبلیغی دا رد لذا سند تحول را هم آموزش و پرورش عوض اجرا ، رونمائی می کند !!!
  • بدون نام US ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    3 0
    قبل از انجام تحول باید حداقل در تعدادی از مناطق استانهای بزرگ و چند استان کوچک این طرح به شکل موردی اجرا شود و پس از رفع مشکلات در سطح ملی ارائه شود .امیدواریم مجلس و مردم جلوی آموزش و پرورش را بگیرند.
  • دبیر راهنمایی IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    5 0
    صدآفرین به آقای حاج بابایی که کل یک پایه تحصیلی رو در کمترین مدت ایجاد می کنند . یه ذره هم وزرای دیگه یاد بگیرن من میگم بهتره طرح اتوبان تهران به شمال رو هم بدن به ایشون که بیش از این علاف نشیم ! این ره که می رویم به ترکستان است شایدم نه ! چون ما که تو یه مسیر مستقیم راه نمیریم که به ترکستان برسیم یا نرسیم ما داریم دور سر مبارک خودمان می گردیم یعنی به احتمال بسیار زیاد در دوره ی وزیر بعدی این طرحه به شدت جسورانه و تحول گرایانه در یک اقدام به شدت جسورانه ی دیگر کان لم یکن تلقی خواهد شد
  • مریم IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    5 1
    تمام امید ما خانواده های سردر گم حمایت آقای لاریجانی و آقای عباسپور است امیدوارم خداوند نگهدار آقای عباسپور باشد که حرف حق را گرچه خوشایند عده ای نیست اما میزند به عنوان مادری که نگران فرزندم هستم که از تابستان گذشته مشغول آماده شدن به آزمون ورودی مدارس برتر بودو در حال حاضر نگران وضعیتش است اعلام می کنم شمارا به خدا سرنوشت بچه ها را به بازی نگیریدو فکر کنید فرزندان ملت ، در این پایه تحصیلی مثل فرزندان خودتان هستند و نتیجه را هر چه زودتر اعلام کنید امسال آزمون هست یا نه