۱ نفر
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
هوش مصنوعی، دستیار یا دشمن ما؟

با پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی، برخی با بدبینانه‌ترین حالت ممکن سعی در متوقف کردن آن دارند. از طرفی دیگر شرکت‌های فناوری که با قوی‌ترین نوآوری محاسباتی در یک نسل مواجه شده‌اند، مانند بچه‌هایی که تازه اسلحه پدرشان را پیدا کرده‌اند، با هیجان در حال دویدن و پیشروی روبه جلو هستند؛ اما هنوز هیچکس نمی‌داند که چه سرنوشتی در انتطار جهان و هوش مصنوعی است.

تینا مزدکی_ اپل و گوگل از آن دسته شرکت‌هایی بودند که با نوآوری‌های بی‌حد و مرز، اعتبار زیادی را از آن خود کرده‌اند. آن‌ها اخیراً از ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به فروش جدیدترین تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند خود استفاده کرده‌اند. از طرفی جهش هوش مصنوعی راهی مناسب برای اطمینان سهام‌دارانی است که شرکت‌هایشان سالیان سال هیچ فناوری اختصاصی قابل توجهی را تولید نکرده بودند.

اشتباهات بازاریابی، اعتبار اپل و گوگل را زیر سوال برد

با این حال، تبلیغ جدید آیپد اپل به دلایل اشتباه این هفته سروصدا به‌پا کرد. این تبلیغ از ویژگی‌هایی می‌گفت که به لطف هوش مصنوعی در باریک‌ترین و قوی‌ترین آی‌پد جدید اپل وجود دارد و به سرعت خشم آنلاین را برانگیخت. فیلم‌سازی به نام آصف کاپادیا گفت:« این صادقانه‌ترین استعاره از کاری است که شرکت‌های فناوری با هنرمندان، موسیقی‌دانان، سازندگان، نویسندگان و فیلم‌سازان انجام می‌دهند.»

Apple Enters the AI Race, Spending Millions of Dollars to Develop New  Chatbots - Gizmochina

حتی اپل به شکلی نادر روز پنجشنبه برای این تبلیغ عذرخواهی کرد و گفت هدفش این بود که از روش‌های پیشنهادی خود کاربران استفاده کنند، اما نتیجه این ویدئو جالب به‌نظر نرسیده و بابت آن ابراز تاسف کرده است؛ حتی اوایل هفته گذشته مدیر عامل شرکت اپل گفت تراشه M۴ فوق‌العاده قدرتمند اپل به ابزارهای جدید هوش مصنوعی این شرکت قدرت می‌دهد.

از طرفی دیگر، این سوال بوجود می‌آید که آیا شخص دیگری غرق تبلیغات پیکسل گوگل می‌شود؟ تبلیغاتی که به نظر می‌رسد از نرم‌افزار ویرایش عکس هوش مصنوعی برای فریب طرفداران خود استفاده کرده‌است. به عنوان مثال در یکی از این تبلیغات، فردی کودک خود را به سمت بالا پرتاب می‌کند و به دلایلی نامعلوم هوش مصنوعی فاصله پرتاب را در تصویر ثبت شده بیشتر می‌کند. با چنین تبلیغات بی‌معنی و مفهوم، احتمالا گوگل بدون هیچ تأملی تنها به این به فکر کرده است که برای ترغیب مشتریان چه کاری می‌تواند انجام دهد.

هوش مصنوعی، دستیار یا دشمن ما؟

تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها اختراع شده‌اند تا تجربه زندگی ما را بهبود ببخشند، تا با ترکیبی از دوربین و رایانه، با خیال راحت از خانه خارج شویم، به طبیعت و یا هرجای دیگر برویم و با افراد ملاقات کنیم. از نظر تئوری، تلفن‌ها و تبلت‌های ما حتی با هوش مصنوعی مفیدتر می‌شوند و به عنوان دستیاری عمل می‌کنند که می‌توانند تمام کارهای خسته‌کننده‌ای را که ما نمی‌خواهیم انجام دهیم، انجام دهند.

به گفته طرفداران هوش مصنوعی، دنیایی در آینده‌ای نه چندان دور وجود دارد که ما می‌توانیم به سادگی به سیری یا گوگل بگوییم صبحانه معمولی ما را از کافی‌شاپ نزدیک محل کار سفارش دهد تا ما 10 دقیقه بعد آن را از کافی‌شاپ تحویل بگیریم و ربات بدون هیچگونه ممانعتی این کار را انجام دهد.

هوش مصنوعی، دستیار یا دشمن ما؟

با این حال، ما هنوز در چنین دنیایی نیستیم. کاربردهای امروز هوش مصنوعی محدود و ضعیف هستند و فعلا فقط تصاویر تحریف‌شده خوراک رسانه‌های احتماعی می‌شوند. انتظار می‌رود اپل ابزارهای مشابه ChatGPT خود را معرفی کند که می‌تواند جستجوهای اینترنتی شما تحت تاثیر قرار دهد. اما باید در نظر داشت که ربات‌های هوش مصنوعی مولد نیز مستعد پاسخ‌های اشتباه هستند.

شاید زمانی خواهد رسید که هوش مصنوعی تمام اطلاعات تولید شده توسط انسان را فراگرفته است و شروع به بالا بردن متون مصنوعی خود می‌کند؛ درست مانند ماری که دم خودش را می‌خورد. بنابراین، درحال حاضر هیچکس نمی‌داند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؛ اما لزوما نباید هوش مصنوعی را از بین ببریم و طوری وانمود کنیم که انگار هرگز وجود نداشته است.

منبع: cnn

227323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1905329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =