نتیجه باورنکردنی ۳۹۰۰ ساعت گوش دادن به صدای نهنگ آبی!

محققان، نتایج مطالعه جامعی را روی نهنگ‌ آبی در قطب جنوب منتشر کرده‌اند؛ این مطالعه تقریباً ۳۹۰۰ ساعت صدا را پوشش می‌دهد که در طی ۱۵ سال جمع‌آوری شده است و بر سه نوع تماس مجزا توسط این موجودات جذاب تمرکز دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، درحالی‌که نهنگ آبی با طول ۳۰ متر بزرگ‌ترین حیوان روی این سیاره است، همچنین یک گونه در خطر انقراض است که در زیستگاهی دورافتاده زندگی می‌کند و نظارت بر آن‌ها در وسعت اقیانوس‌ها آسان نیست.

اینجاست که دستگاه‌های صوتی به نام سونوبوی (شناور صوت‌سنج) وارد می‌شوند. آن‌ها شناورهای ویژه‌ای هستند که می‌توانند سونار را تشخیص دهند، به این معنی که وقتی در اقیانوس فرو می‌روند، می‌توانند صدای نهنگ‌های آبی قطب جنوب (Balaenoptera musculus) را دریافت کنند و موقعیت آن‌ها را مشخص کنند و آن‌ها را برای مطالعه بیشتر پیدا کنید.

نتیجه باورنکردنی ۳۹۰۰ ساعت گوش دادن به صدای نهنگ آبی!

برایان میلر، آکوستیک‌دان پستانداران دریایی، از برنامه قطب جنوب استرالیا، می‌گوید: «این تجزیه‌وتحلیل معاصرترین اطلاعات را در مورد پراکندگی این حیوانات نادر و گریزان که در حین صید صنعتی تا آستانه انقراض رفته بودند نشان می‌دهد. ما می‌توانیم با اطمینان به آن‌ها گوش دهیم، به سمت آن‌ها حرکت کنیم و به‌صورت بصری آن‌ها را ببینیم، سپس از آن‌ها عکس بگیریم و آن‌ها را دنبال کنیم و حتی نمونه‌برداری‌های کوچکی از پوست آن‌ها برای مطالعه بیشتر بگیریم.»

سه تماس متمایز با صدای بلند و کم فرکانس توسط تیم ثبت شد. دو تماس فقط توسط نهنگ‌های آبی در این قسمت از اقیانوس انجام می‌شود. تماس Z که فقط توسط نرها انجام می‌شود و تماس واحد A که بخش خاصی از آن تماس Z است. تماس سوم، تماس «اجتماعی» است که به نام D-call شناخته می‌شود که توسط همه جمعیت‌های نهنگ آبی و توسط نهنگ‌های نر و ماده در مکان‌های تغذیه انجام می‌شود. مطالعه الگوهای این تماس‌ها به نظارت بر جمعیت نهنگ‌ها در طول زمان کمک می‌کند.

میلر می‌گوید: «Unit-A گسترده‌ترین تماسی بود که روی بیشترین تعداد سونوبوی در سراسر قطب جنوب و زیر قطب جنوب شناسایی شد. ما در اوایل فصل تغذیه تابستان تعداد بیشتری از تماس‌های D را شناسایی کردیم و تماس‌های آهنگ واحد A و Z را در اواخر تابستان و اوایل پاییز شناسایی کردیم. درحالی‌که ما دقیقاً معنی این تماس‌ها را نمی‌دانیم، می‌توان آن‌ها را با داده‌های دیگر، مانند فیلم‌های پهپاد و الگوریتم‌های هوش مصنوعی، برای ارزیابی حرکات نهنگ‌های آبی و جنبه‌های مختلف رفتار حیوان ترکیب کرد.»

ازآنجایی‌که سیاره با تغییرات آب‌وهوایی سازگار می‌شود، محققان امیدوارند که تکنیک‌هایی که در این مطالعه جدید ایجاد کرده‌اند، برای نظارت بر اثرات احتمالی بر جمعیت نهنگ‌های آبی و کریل، منبع اصلی غذایی آن‌ها، استفاده شود.

منبع: SCIENCE ALERT

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1905803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =