ماجرای شیرهای نابالغ تهران، گویا پایانی ندارد. چهارشنبه گذشته مدیرکل محیط زیست استان تهران خبر داد که سه شیر دیگر هم پیدا شده اند و شیر دیگری وجود ندارد. اما اکنون یک شهروند بچه شیر سه ماهه تحویل محیط زیست داده است.

به گزارش خبرآنلاین، شیرهای نابالغی که 5 تای انها زنده و یکی مرده پیدا شدند، گویا به دلیل بیماری، معدوم می شوند. به گفته اصغر محمدی فاضل، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست  سه شیری که پس از جستجوهای سازمان محیط زیست در پی تهران گردی دو شیر دیگر، پیدا شدند، وضعیت بهداشتی مناسبی ندارند.
او در این باره به فارس گفت: "معاینه دامپزشکی در مورد 3 بچه شیر انجام شده است و تزریق میکروچیپ هم صورت گرفته است که البته طبق معاینه کارشناسان ما 3 قلاده شیر در وضعیت بهداشتی مناسبی به سر نمی‌برند."

پیش از این گفته شده بود این سه قلاده شیر که تازه پیدا شده اند به دلیل اینکه از نظر سلامتی مشکلات بسیاری دارند معدوم می شوند. همچنین دو قلاده شیر قبلی نیز اگرچه به آنها واکسن زده شده است، ولی به دلیل اینکه در مجاورت این سه قلاده شیر بیمار بوده اند به احتمال زیاد بیمار هستند و احتمال نگهداری آنها بسیار ضعیف است.

 

قاچاق از بابلسر به اصفهان

اما این شیرها از کجا قاچاق شده اند؟ آن هم شیرهایی که سال های بسیاری است در جنگل هم پیدا نمی شوند. به گفته رسول‌علي اشرفي پور، مديركل محيط زيست استان تهران بچه شيرها در مبدا بارگيري بدون نظارت اداره كل محيط زيست و اداره كل دامپزشكي استان مازندران زاد و ولد كرده‌اند.

آنطور که اعلام شده است این شیرها از بابلسر به اصفهان در حرکت بوده اند. با این حساب بابلسر، محل تولد این شیرهاست.

اما شیرهایی که باید راه طولانی بابلسر به اصفهان را طی می کردند، در تهران، از یدک کش اسب بیرون پریده اند. معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره می گوید: "این بچه‌ شیرها توسط یک خودرو و یک یدک‌کش اسب‌کش در حال منتقل شدن از بابلسر به اصفهان بودند که یا به دلیل باز شدن در یدک‌کش و یا به دلیل باز شدن منفذی در دیواره یدک‌کش این 3 قلاده شیر در طول مسیر در شهر تهران خارج می‌شود که 2 قلاده پیدا شد و قلاده سوم نیز بر اثر تصادف کشته شد."

 

زاد و ولد برای سیرک

همچنین مديركل محيط زيست استان تهران دراین باره می گوید: "با همكاري بازپرس پرونده متهمان احضار شدند و مشخص شد كه اين شيرها توسط متهمان كه صاحب سيرك و محل نگهداري حيوانات است از يكي از مراكز نگهداري حيوانات در بابلسر به مقصد اصفهان بارگيري شده است. بارگيري و حمل اين شيرها غيرقانوني بوده است و هيچ گونه مجوزي در اين خصوص اخذ نشده است، پيگيري‌هاي انجام شده از اداره كل محيط زيست استان مبدا بارگيري اين شيرها نيز نشان داد كه ماهيت نگهداري اين شيرها در استان مازندران به دور از تاييد اداره كل محيط زيست استان و ساير دستگاه‌هاي مسئول در استان بوده است."

به گفته اشرفی‌پور با دستور مقام قضايي و حضور يگان حفاظت محيط زيست استان تهران، سه قلاده بچه شير ديگر از اين فرد متخلف گرفته و براي قرنطينه و انجام مراحل قانوني تحويل سازمان حفاظت محيط زيست در پارك پرديسان شد.

او همچنین گفت: قرار بود که این بچه شیرها بعد از انتقال به اصفهان در سیرک استفاده شوند.

 

یک شیر دیگر پیدا شد

اما دیروز یک شیر دیگر در تهران پیدا شد. ایسنا دراین باره نوشت: "حوالي ظهر پنجشنبه و در پي اطلاع‌رساني‌هاي صورت گرفته در خصوص ممنوعيت نگهداري شير و حيوانات وحشي توسط شهروندان، يك قلاده شير حدودا هفت ماهه توسط يكي از شهروندان تحويل سازمان حفاظت محيط زيست و به پارك پرديسان منتقل شد. بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد شير مذكور از وضعيت جسماني خوبي برخوردار نيست، این بچه شير از ناحيه پا زخمي شده و تلاش كارشناسان حفاظت محيط زيست براي بهبود اين شير همچنان ادامه دارد."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    21 1
    اينا پلنگ سالمو اونجوري كشتن حالا انتظار دارين شير به قول سما مريضو سفا بدنو زنده نگه دارن بنظر من محيط زيست ما در حد نگگهداري مرغ خروس اونم از نو ماشينيش نه محلي يا لاري ؟!!!!
  • بدون نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    22 1
    چرا می خوان بکشنشون؟ درمانشون کنن. وقتی این نوع اینقدر کمیاب شده چرا باید کشته بشن. خدا عقل بده به همشون. از مجا می دونن درمون نمی شن این بیچاره ها. اما از این آدمیزاد که هیچ موجودی از دستش در آسایش نیست
  • امین IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    18 1
    باید از این شیر ها محافظت بشه و بزرگشون کنند . و بعد در طبیعت ایران و یا خارج از کشور رها شن .
  • بدون نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    5 1
    به نظر من خطر سازمان محیط زیست برای حیوانات بیشتر از قاچاقچی هاست.چون برای سودشان هم که باشد سعی می کنند حیوان زنده بماند...
  • لاله IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    6 1
    به نظر شما اینایی که برای اون ببر سیبری با اون همه اهن و تلپ ارزشی قائل نشدند تا به کشتن دادندش اونوقت میاند از چند تا بچه شیر بی سرپرست نگهداری کنند ؟؟؟ میندازندشون جلوی شیرهای نر باغ وحش اونوقت تا چند روز یارانه پرداختی به باغ وحش کسری نداره