۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
واکنش روسیه به عضویت ونزوئلا در بریکس

معاون وزیر امور خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت: روسیه با احترام درخواست ونزوئلا را برای پیوستن به بلوک کشورهای بریکس بررسی می‌کند، اما تصمیمات در مورد عضویت جدید باید توسط همه کشورهای عضو کنونی این بلوک اتخاذ شود.

به گزارش خبرآنلاین سرگئی ورشینین در حاشیه افتتاحیه نشست منطقه‌ای کمیته ویژه استعمار زدایی سازمان ملل که از ۱۴ تا ۱۶ ماه مه در کاراکاس ونزوئلا برگزار شد، گفت که درباره موضوع الحاق ونزوئلا به بریکس با وزارت خارجه ونزوئلا گفت‌وگو کرده است.

به نقل از ایسنا به گفته ورشینین «ما موقعیت ونزوئلا را با احترام می‌بینیم و آن را از نقطه نظر ماهیت بسیار استراتژیک روابط دوجانبه خود در نظر می‌گیریم. اما طبیعتاً این به سازمان (بریکس) مربوط می‌شود و فقط به موقعیت ملی روسیه مربوط نمی‌شود که من در مورد آن صحبت کنم.»

این دیپلمات روسی گفت: «این در مورد این واقعیت است که همه اعضای سازمان به طور مشترک چنین تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند.»

در ماه مه ۲۰۲۳، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا گفت که کاراکاس مایل است به عضویت بریکس درآید تا «در ساخت این معماری جدید و سیاست جهانی شرکت کند.»

وزیر امور خارجه ونزوئلا، ایوان گیل، در نوامبر ۲۰۲۳ گفت که انتظار می‌رود قالب مشارکت ونزوئلا در بریکس در نشست سران این گروه در روسیه در سال ۲۰۲۴ مورد بحث قرار گیرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نوامبر ۲۰۲۳ گفت که روسیه از علاقه ونزوئلا برای پیوستن به بریکس استقبال می‌کند و مسکو از تمایل کاراکاس برای همکاری فعال با این اتحادیه حمایت خواهد کرد.

بریکس در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک پلتفرم همکاری برای بزرگترین اقتصادهای نوظهور جهان تأسیس شد که برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را گرد هم می‌آورد. در اول ژانویه ۲۰۲۴، این بلوک مصر، اتیوپی، ایران و امارات متحده عربی را هم پذیرفت.

شهر کازان روسیه میزبان اجلاس سران بریکس ۲۰۲۴ از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر خواهد بود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1907607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =