هم‌نشینی با لبنان، عراق و سوریه / میراث اصولگرایان در اینترنت ایران / نمودار

براساس گزارش اسپیدتست، کشورهای عرب‌زبان خاورمیانه درشرایطی بالاترین سرعت اینترنت ثابت و همراه را در سطح جهان تجربه می‌کنند که میانگین سرعت اینترنت در سایر کشورهای این منطقه پایین‌تر از میانگین جهانی است.

نگارعلی_ گزارش اسپیدتست از میانگین سرعت اینترنت ثابت و موبایل در چهارمین ماه سال ۲۰۲۴ منتشر شد. براساس این گزارش میانگین سرعت اینترنت موبایل در ایران، یک مرتبه تنزل پیدا کرده ولی جایگاه ایران از نظر سرعت اینترنت ثابت در یک ماه گذشته تغییر نکرده است.

در بازه زمانی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ سرعت اینترنت موبایل و ثابت در کشور نه تنها رشد چشمگیری نداشته، بلکه در مواردی کاهش نیز پیدا کرده است. سرعت دانلود و آپلود اینترنت موبایل در این بازه زمانی در کشور کاهش داشته است و سرعت آپلود و دانلود اینترنت ثابت نیز در این بازه زمانی افزایش ناچیزی داشته است.

بنابر گزارش اسپیدتست، میانگین سرعت دانلود و آپلود اینترنت در کشور به ترتیب ۱۴٫۲۳ و ۳٫۶۷ مگابیت بر ثانیه (Mbps) است؛ این آمار در حالی داده می‌شود که میانگین سرعت آپلود یک هشتم میانگین سرعت دانلود است. بر این اساس میانگین سرعت آپلود در کشور باید ۱٫۷۷ مگابیت بر ثانیه باشد؛ به بیان دیگر، سرعت آپلود بالاتر از حد انتظار است. البته تفسیر دیگر این آمار، آن است که میانگین سرعت دانلود می‌بایست دست‌کم ۲۹ مگابیت بر ثانیه باشد درحالی‌که آمار فعلی نصف آن را نشان می‌دهد.

براساس گزارش اسپیدتست؛ کشورهای قطر، امارات متحده عربی و کویت نه تنها از نظر سرعت اینترنت موبایل در منطقه اول هستند، بلکه در بین کشورهای سراسر دنیا نیز جایگاه اول تا سوم را از آن خود کرده‌اند. (برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

میراث احمدی‌نژاد در اینترنت ایران/ نمودار

نمودار بالا بر اساس داده‌های گزارش اسپیدتست تهیه شده و روند واضحی را در کشورهای منطقه نمایش می‌دهد. بر اساس این روند، به نظر می‌رسد که حداقل سرعت اینترنت ثابت باید ۵ مگابیت بر ثانیه باشد و سرعت اینترنت ثابت، ۳۰ درصد کمتر از اینترنت همراه باشد.

در این نمودار قطر بیشترین انحراف را از روند عمومی منطقه نشان می‌دهد که دلیل اصلی آن برگزاری بازی‌های جام‌جهانی در قطر است که در نتیجه آن سرعت اینترنت همراه در این کشور رشد بی‌سابقه‌ای داشت. بر اساس نتایج Ookla Speedtest، اپراتور Vodafone قطر عنوان سریع‌ترین شبکه تلفن همراه جهان را برای نیمه دوم ۲۰۲۲ از آن خود کرد.

همان طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، اگر قطر از جمع کشورهای منطقه حذف شود، همبستگی قوی‌تری بین رشد سرعت اینترنت همراه و ثابت در بین سایر کشورهای خاورمیانه دیده می‌شود. بر اساس این روند، کمترین سرعت ارتباطات همراه حتی در مناطقی که به اینترنت ثابت دسترسی ندارند، ۳٫۷ مگابیت بر ثانیه است و سرعت اینترنت ثابت فقط ۱۰ درصد کمتر از سرعت اینترنت همراه است. (برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

میراث احمدی‌نژاد در اینترنت ایران / نمودار

براساس آنچه در نمودار بالا آورده شده، در ایران سرعت اینترنت همراه رشد بیشتری نسبت به سرعت اینترنت ثابت داشته است در حالی که استفاده از اینترنت ثابت اقتصادی‌تر است و تمرکز کشورها در منطقه بر رشد همزمان سرعت اینترنت ثابت و همراه است.

فاصله گرفتن رشد اینترنت همراه و ثابت در ایران به دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد باز می‌گردد، زمانی که پروژه توسعه فیبر نوری در کشور که در دولت اصلاحات آغاز شده بود، متوقف شد و تمرکز اصلی بر تقویت اپراتورهای همراه گذاشته شد. در آن زمان، انتقادات از رشد سرعت اینترنت همراه و درجا زدن سرعت اینترنت ثابت بالا گرفت؛ چراکه هزینه اینترنت ثابت برای کاربران بیشتر از اینترنت همراه تمام می‌شد. این در حالی است که در اغلب کشورهای جهان، هزینه اینترنت همراه بسیار گران‌تر از اینترنت ثابت تمام می‌شود.

سال‌ها است که در نمودارهای مقایسه سرعت اینترنت ثابت و همراه، ایران از مجاورت کشورهای لبنان، سوریه، عراق و پاکستان تکان نخورده و برنامه‌های عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم برای توسعه شبکه فیبر نوری نیز به خاطر عدم تأمین تجهیزات مناسب و مشکلات نقدینگی، نتوانسته است فیبر نوری را از کوچه‌ها به داخل خانه‌ها بیاورد تا تغییری در این وضعیت به وجود بیاید.

۵۴۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1909310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • محمد حسین IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    4 0
    نظر ما فقط اینه ...
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    1 4
    ما در اقتصاد همطراز همین ها هستیم سوریه و لبنان و فلسطین و عراق. پس بیراه نیست که اینترنت هم در حد همین کشورها باشه
  • اهورمزد IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    3 0
    خجالت آوره،
  • علی قمری IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    4 0
    طرح صیانت برای بیشتر کاربران اینترنت در ایران فعال شده. ((لطفا مردم پیگیری کنند.)) درحال حاضر 8 روز از اجرایی شدن صیانت میگذرد. در روز های اول ابتدا safe search مرورگر ها فعال شد و بعد از آن به مرور دسترسی به اینترنت آزاد از کاربر گرفته شد.
  • داریوش IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    0 0
    احمدی‌نژاد چه می‌خواهد ازجان مردم.باهزینه کی سفر می‌رود؟
  • سید محسن معصومی IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    0 1
    داداش چرا گردن محمود احمدی نژاد میزارید ؟ بگید خودمون همچی رو فیلتر کردیم ، سانسور کردیم ، اینترنت رو ملی کردیم ، طرح صیانت زدیم و....... خب هر کسی می‌فهمه به احمدی نژاد ربط نداره 😐🙁 با این اراجیف نمیتونید احمدی نژاد رو از محبوبیت بالایی که داره پایین بیارید !!!!