گزارش ایندیپندنت درباره واکنش رییس جمهور آمریکا و کاخ سفید در خصوص شهادت آیت الله رئیسی

نشریه انگلیسی "ایندیپندنت" درباره واکنش و سکوت غیر معمول وزارت خارجه و کاخ سفید آمریکا در خصوص شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و هیات همراه نوشت : دولت بایدن تا ظهر دوشنبه بیانیه ای در این زمینه منتشر نکرد و منتقدان دولت آمریکا معتقدند این سکوت ،ناتوانی گسترده‌تر کاخ سفید در ترسیم یک سیاست و چشم‌انداز روشن برای آینده خاورمیانه را نشان می دهد.

به گزارش خبرآنلاین, دولت ایالات متحده آمریکا دقایقی پیش بطور رسمی شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و همراهان آنها را بطور رسمی تسلیت گفت.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد: ایالات متجده آمریکا رسماً درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیات آنها در سانحه سقوط بالگرد در شمال غرب این کشور را تسلیت می گوید.

به گزارش ایرنا؛ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال با تکرار ادعای حمایت از مردم ایران افزود: «درحالی که ایران رئیس جمهور جدید را انتخاب می کند، ما مجدداً حمایت خود را از مردم ایران و مبارزه آنها برای حقوق بشر و آزادی های اساسی تکرار می کنیم.»

دولت بایدن از زمان آغاز به کار خود در سال ۲۰۲۱ و پایان دولت دونالد ترامپ ، سیاست روشنی در مورد ایران اعلام نکرده است.

دولت ترامپ از توافق برجام مورد حمایت دموکرات ها در دوران دولت باراک اوباما خارج شد. تیم بایدن هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه آمریکا به دنبال بازگشت به توافق با دولت ایران است، نشان نداده است.

پس از پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری خود در دمشق، آمریکا تحریم‌های بیشتری علیه تهران وضع کرد, اما از نظر یک سیاست فراگیر، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا مسیر مشخصی که روابط ایران و آمریکا را به یک سمت هدایت کند, انتخاب نکرده است.

دولت آمریکا همچنین هرگز به طور کامل از فاجعه خروج از افغانستان که با عجله در دوره دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و در دولت بایدن اجرا شد, خارج نشده است. روزهای پایانی خروج از طولانی‌ترین جنگ آمریکا بی‌نظم، خونین و مأیوس‌کننده بود.

۱۳ سرباز آمریکایی در یک حمله انتحاری در خارج از فرودگاه کابل کشته شدند در حالی که صحنه‌های وحشتناک وحشت مردم افغانستان در باند فرودگاه در رسانه های جهان انعکاس پیدا کرد.

یکی از هواپیماهای آمریکایی که از باند فرودگاه کابل بلند شد, پس از فرود در فرودگاه مقصد حامل بقایای انسان در محفظه چرخ های آن بود. در نهایت افغانستان پس از بیش از ۲۰ سال جنگ به حاکمیت طالبان بازگشت.

در غزه، کاخ سفید اکنون با همان اتهامات بی‌عملی مواجه است، زیرا منتقدان به صورت فزاینده معتقدند که دولت آمریکا فشار کمی به اسراییل برای پیروی از استانداردهای بین‌المللی انجام می دهد و به ارسال تسلیحات به این رژیم ادامه می دهد درحالی که حملات رژیم صهیونیستی در غزه تاکنون بیش از ۳۵ هزار نفر، عمدتا غیرنظامیان را به شهادت رسانده است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1909432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =