احمد میدری

در مورد موضوع فضای کسب و کار، سه پرسش مهم می توان مطرح کرد. نخست اینکه منظور از محیط یا فضای کسب و کار چیست؟ دوم اینکه چگونه می توان فضای کسب و کار را در ایران بهبود بخشید؟ ودر نهایت هم نقش اتاق بازرگانی و کمیسیون مربوطه در بهبود فضای کسب و کار چیست؟
منظور از محيط كسب و كار، عوامل مؤثر بر عملكرد واحدهاي اقتصادي مانند کيفيت دستگاه هاي حاکميتي، ثبات قوانين و مقررات، کيفيت زيرساخت‌ها و... است كه تغيير دادن آنها فراتر از اختيارات و قدرت مديران بنگاه هاي اقتصادي است. بحث بهبود فضای کسب و کار به زمانی مرتبط است که کشورها دست به خصوصی سازی زدند اما با مشکل مواجه شدند. برای مثال اکثر کشورهای اروپای شرقی و شوروی سابق با تکیه بر سیاست خصوصی سازی توانستند در کمتر از چهار سال سهم بخش خصوصی را به بیش از 80 درصد افزایش دهند اما چون فضای مناسب برای کسب و کار را فراهم نکرده بودند رشد بخش خصوصی آن ها به فاجعه منتهی و باعث شد تا دوباره فضا را دولتی کنند و به «ملی سازی مجدد» روی بیاورند. باید به این نکته اشاره کرد که طرح مساله بهبود فضای کسب و کار به یک اقتصاددان پرویی به نام هرناندو دسوتو مربوط است که مدتی هم رییس بانک مرکزی این کشور بوده اما پس از مدتی این کار را رها کرده و به دنبال طرح ها و ایده هایی برای بهبود فضای کسب و کار در کشورهای مختلف رفته است. برای مثال دسوتو گروهی را جمع کرد تا در پرو مجوز تاسیس یک کارگاه کوچک پوشاک را بگیرند و نتیجه این شد که با شش ساعت کار در روز پس از 289 روز و طی 1231 مرحله اداری آن ها موفق به اخذ این مجوز شدند اما دسوتو همین کار را در آمریکا با استفاده از تلفن و تنها در 8 ساعت انجام داد.
براساس تحقیقات دسوتو ارزش پس اندازهای فقرا در کشورهای توسعه یافته بسیار زیاد بوده و مثلا در هائیتی فقیرترین کشور آمریکای لاتین کل دارایی های فقرا بیش از 150 برابر ارزش تمام سرمایه گذاری های خارجی است که از زمان استقلال هائیتی توسط فرانسه در این کشور انجام شده است اما مشکل اینجاست که این پس اندازها هیچ وقت تبدیل به سرمایه گذاری نشده اند.
پس از انجام این تحقیقات بانک جهانی نیز روش دسوتو را پذیرفته و با استفاده از نظریات و روش هایی او فاکتورهایی برای سنجش محیط کسب و کار مشخص کرده است. 
بر همین اساس می توان گفت برای بهبود فضای کسب و کار در کشور ما هم دو راه حل وجود دارد. اول این که دولت محور باشد و بخش خصوصی به وسیله اتاق بازرگانی در حاشیه باشد. به این صورت که اتاق بازرگانی با تهیه گزارش ها و پژوهش هایی موانع کسب و کار را به دولت اعلام و پیشنهاد اصلاح آن را بدهد. در روش دوم بخش خصوصی و به طور مشخص اتاق بازرگانی می تواند نقشی محوری ایفا کند که پیشنهادات را تهیه می کند و به دنبال تصویب آن در دولت و مجلس می رود، برای آن فضاسازی می کند و حتی پس از تصویب هم بر حسن اجرای آن نظارت می کند. از اتاق بازرگانی آمریکا و موسسه CIP به عنوان نمونه هایی می توان یاد کرد که مسئول تدوین چنین برنامه هایی هستند.

*مدرس دانشگاه

3939

کد خبر 190994

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تارخ IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    2 0
    بهترین راه حل اینست که در شرایط فعلی دولت برای هر استخدام با تضمین 5 ساله ماهیانه 200 هزار تومان به شرکتهایی که نیرو استخدام میکنند کمک کند و پایه را400 هزار تومان اعلام و معاف از مالیات باشد تا موتور ایجاد اشتغال در ایران روشن شود،چون بیکاری بدترین معضل اجتماع و پایه بیشتر مشکلات من جمله طلاق،اعتیاد،دزدی و.....هست.
  • رضا IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    3 0
    بهترین راهکار برای بهبود فضای کسب و کار،الگوی چینی است.ضمن پایداری در اصول ،بزرگترین جذب کننده سرمایه های خارجی هست.وتقلیل مداخلات به نفع بخش خصوصی وتعاونی.سپردن کار به کاردان.
  • بدون نام IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    2 0
    اول قانون تجارت را به روز کنید.
  • بدون نام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    3 0
    باید فساد را کم کرد آنهم با شرکتهای خصوصی شفاف و مسئولیت پذیر و پاسخگو و دولت الکترونیک که برای یک کار مجبور نباشی به چند وزارتخانه و سازمان رجوع کنی و بصورت اینترنتی با دبیرخانه های اینترنتی و امضاء دیجیتال و پرداخت های اینترنتی و ... کار ها پیش برود.
  • بدون نام IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    1 1
    تا بورس های سهام و کالا و ... درست و حسابی فعال نشوند جوری که 80 تا 90 درصد اقتصاد در بورس ها جریان داشته باشد شفافیت و درست کار کردن و مسئولیت پذیری و پاسخگو بودن و ... درست نخواهد شد و ارزیابی ها و اندازه گیری های اقتصادی مشخص و دقیق نخواهد بود.