زنی که به شکل وحشیانه‌ای کشته و پیشکش شد!/ عکس

باستان‌شناسان با استفاده از آثار ثبت شده بر روی استخوان‌های زنی که بیش از ۲۰۰۰ سال پیش در دورست زندگی می‌کرده است، به زندگی پر از درد وی پی بردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شواهد به دست آمده از استخوان‌های زنی که بیش از ۲۰۰۰ سال پیش می‌زیسته است، نشان می‌دهد که او قبل از اینکه در اواخر دهه ۲۰ سالگی، زندگی‌اش به پایان برسد، زندگی سختی داشته و مرگ او وحشیانه بوده است. دنده او فقط چند هفته قبل از مرگش شکسته بود و یک بریدگی روی گردن او نشان می‌دهد که مرگ او خشونت آمیز بوده است و دفن او بسیار غیر معمول بود.

باستان شناسان به سرپرستی مایلز راسل از دانشگاه بورنموث در بریتانیا بر این باورند که این شواهد نادر نشان می‌دهد این زن قربانی انسانی بوده است.

مارتین اسمیت، انسان‌شناس پزشکی قانونی از دانشگاه بورنموث می‌گوید:«در دفن‌های دیگری که ما پیدا کردیم، به نظر می‌رسد که افراد متوفی با دقت در گودال قرار گرفته‌اند و با احترام با آن‌ها رفتار شده است، اما برای این زن بیچاره اینطور نیست.»

همچنین در گذشته و در قبرهای مشابه گلدان‌های سرامیکی و بقایای مفصل گوشت در کنار بقایای انسان پیدا شده‌اند، باستان شناسان بر این باورند که این آثار برای زندگی پس از مرگ بوده است. اما در قبر یافت شده، چنین چیزی وجود نداشت. بلکه به جای آن چینش هلالی شکل از استخوان حیوان در ته گودال قرار داشت، بنابراین به نظر می‌رسد که او به عنوان بخشی از یک پیشکش کشته شده است.

زنی که به شکل وحشیانه‌ای کشته و پیشکش شد!/ عکس

این اسکلت طی یک حفاری باستان‌شناسی در جنوب بریتانیا در سال ۲۰۱۰ کشف شد و عجیب بودن دفن بلافاصله نمایان شد. اما برای دانستن داستان زنی که در حدود ۳۵۰ سال قبل از میلاد مسیح زندگی کرد و درگذشت، نیاز به مطالعه دقیق استخوان‌ها بود.

محققان، آنالیز ایزوتوپی روی یکی از دندان‌های او و بازسازی سه‌بعدی بدن و علائم روی آن را انجام دادند. آنها همچنین بقایای حیوانی را که به نظر می‌رسید در قبر این زن گنجانده شده بود، مطالعه کردند. نتایج هشیار کننده بود. ستون فقرات او نشانه‌هایی از انحطاط و آسیب‌ را نشان می‌داد و استخوان‌هایش دارای پیوست‌های ماهیچه‌ای قوی و توسعه‌یافته بودند. این هر دو نشانه کار سخت، در یک دوره زمانی طولانی است.

آنالیز ایزوتوپ تکنیکی است که نسبت ایزوتوپ‌هایی را که جایگزین کلسیم در دندان‌ها و استخوان‌های موجود زنده می‌شوند، شناسایی می‌کند. این ایزوتوپ‌ها از غذایی که در طول زندگی خورده می‌شوند به دست می‌آیند.و از آنجایی که نسبت‌های مختلف و ایزوتوپ‌های مختلف در غذاها و مکان‌های مختلف وجود دارد، می‌توان از آنها برای ردیابی جایی که یک شخص یا حیوان سفر کرده و چه خورده استفاده کرد.

زنی که به شکل وحشیانه‌ای کشته و پیشکش شد!/ عکس

نسبت ایزوتوپ استرانسیوم در دندان‌های این زن نشان داد که او ممکن است در روستایی که در آن مرده و در آنجا دفن شده به دنیا نیامده باشد، بلکه احتمالاً از جنوب انگلستان یا احتمالاً در سایر نقاط اروپا آمده است.

و در نهایت، بررسی‌ها نشان داد یکی از دنده هایش شکستگی داشته است که تا حدی بهبود یافته بود، یعنی مدت کوتاهی پس از تحمل آن زنده ماند و علامت بریدگی روی مهره گردن او وجود داشت. به احتمال زیاد این زخمی است که او را کشته است.

ترتیب دفن او نیز عجیب است. او را به صورت رو به پایین در ته یک گودال انبار پیدا کردند، در حالتی که نشان می‌دهد این همان جایی است که او کشته شده است. با این حال، به نظر می‌رسد استخوان‌های حیوانات اطراف و زیر او عمدتاً استخوان‌های اسب و گاو به‌عمد چیده شده‌اند، نه اینکه به‌عنوان ضایعات رها شوند.

فداکاری انسان در عصر آهن بریتانیا توسط تعدادی از نویسندگان در طول هزاره ها ذکر شده است، اما شواهد فیزیکی واقعی از آن اندک است. به گفته محققان، این می‌تواند نمونه‌ای از قتل‌های آیینی باشد.

منبع: science alert

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1910429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    0 8
    باستان شناسان غلط کردند