اختلال گسترده روی اینترنت IPv6 / پای فیلترینگ جدید در میان است؟

چند روزی است که اختلال روی پروتکل اینترنت نسخه ۶ یا همان IPv6 صدای بسیاری از کارشناسان فنی و شبکه را بلند کرده است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش شرق، چند روزی است که اختلال روی پروتکل اینترنت نسخه ۶ یا همان IPv6 صدای بسیاری از کارشناسان فنی و شبکه را بلند کرده است. همچنین از سوی دیگر آمارهای سایت کلاودفلر هم نشان می‌دهد که ترافیک IPv6 در روزهای اخیر کاهش چشمگیری داشته و از حدود ۱۸ درصد به ۳ درصد رسیده است. در همین زمینه ترافیک IPv4 که تا پیش از آن حدود ۸۱ درصد بوده به ۹۷ درصد رسیده است. برخی کارشناسان این اتفاق را به مدیریت زیرساخت برای سیستم فیلترینگ کشور مرتبط می‌دانند، چرا که دور زدن فیلترینگ روی این نسخه جدید IP بسیار راحت‌تر صورت می‌گیرد.

پروتکل اینترنت نسخه ۶ (Internet Protocol version 6 ) یا به اختصار IPv6 جدیدترین نسخه پروتکل اینترنت (Internet Protocol) است که ارتباط‌های اینترنتی بر پایه آن شکل می‌گیرد. این نسخه قرار است جای نسخه ۴ این پروتکل (IPv4) را که هم‌اکنون استفاده می‌شود بگیرد.

آی‌پی آدرس

دو روز پیش کلادفلر در توییتی اعلام کرد که رادارهای این شرکت نشان می‌دهد ترافیک IPv6 از ساعت ۱۹:۱۰ روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت از ۱۸.۸ درصد به حدود ۳ درصد رسیده است. در همین نمودار دیده می‌شود از ساعات پایانی روز سه‌شنبه، پروتکل‌های اینترنتی در حال بازگشت به وضعیت عادی هستند و ترافیک IPv6 با مقداری افزایش به حدود ۱۴ رسیده و در صبح چهارشنبه مجدداً حدود ۲۵ درصد از ترافیک اینترنت کشور به IPv6 اختصاص دارد، اما مجداد این کاهش ترافیک در روز چهارشنبه روی پروتکل IPv6 اتفاق افتاده است.

دلیل اختلال چیست؟

در ایران از حدود ۱۰ سال پیش سازمان فناوری اطلاعات مسئول جایگزینی IPv6 با IPv4 شده است. این سازمان به شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، اپراتورها کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی برای انتقال از IPv4 به IPv6 را انجام دهند. در کشور اولین اپراتوری که شروع به استفاده از آدرس‌های اینترنتی IPv6 کرد ایرانسل بوده است، چرا که IPv4 این اپراتور دچار محدودیت بود و برای نظم دهی به شبکه خود به سمت استفاده از IPv6 آمد. درحال‌حاضر هم که IPv6 قطع و دچار اختلال شده، این اپراتور بیشترین زیان را خواهد دید. در بقیه سرویس‌دهندگان اینترنت هم IPv6 آماده استفاده دارند، ولی آن را زیر بار نبرده‌اند. در خدمات میزبانی و ابری هم تقریبا تمام سرویس‌دهندگان IPv6 را ارائه می‌دهند.

آی‌پی

پیگیری‌ها از شرکت زیرساخت، سازمان فناوری اطلاعات و ایرانسل در مورد دلیل این اختلال چند روز تا لحظه انتشار این خبر بدون پاسخ مانده است.

با این حال یکی از کارشناسان فنی در گفت‌وگو با «شبکه شرق»‌ اعلام می‌کند این اختلال چند روزه روی IPv6 باعث شده که کل ارتباط ایران به خارج از ایران قطع شود و هیچ ارتباطی وجود نداشته باشد. همچنین به گفته او از تاریخ قطعی و اختلال روی IPv6 ایرانسل مجبور شده است همه آدرس‌های IP خود را به IPv4 منتقل کند. او می‌گوید عامل این قطعی و اختلال شرکت ارتباطات زیرساخت است، ولی دلیل این اختلال به روشنی مشخص نیست. با این حال او پیش‌بینی می‌کند که این اختلال ایجاد شده نباید بی‌ارتباط با سیستم فیلترینگ کشور باشد. آنطور که او توضیح می‌دهد برای دور زدن سیستم فیلترینگ یکی از روش‌ها استفاده از پروتکل IPv6 است چرا که سیستم زیرساخت روی این پروتکل به خوبی پروتکل IPv4 کار نمی‌کند.

اختلال روی پروتکل IPv6 در ساعات گذشته کم و زیاد شده است و هنوز کسی به صورت رسمی از وزارت ارتباطات دلیل این اختلال‌ها را بیان نکرده است، اما آنچه همین حالا از زبان کارشناسان فنی و شبکه شنیده می‌شود این است که هم‌اکنون شاهد اختلال شدید روی اینترنت در کل کشور هستیم.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1911012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 57
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 29
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    75 3
    الان یه ماه هست متاسفانه اینترنت همراه اول دچار نوسانه که بعضی از مسئولان گفتن بخاطر حملات سایبری میباشد و همچنان این وضعیت ادامه دارد!
    • یکی IR ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
      16 0
      نمیدونم به این موضوع ربطی داره یا نه ولی اینترنت مود ثابت ایرانسل در محدوده مهراباد جنوبی از چهارشنبه عملا قطع هست و دسترسی ضعیف و محدود.. و کارشناسان ایرانسل همجوابی نمیدن
    • Ali IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      6 0
      امروز ۶ام خرداد ماه. وضعیت اینترنت نسبت به ۴ام خرداد که این خبر منتشر شد به شدت افتضاح تر شده.گام های بلندی دارن برمیدارن واسه جمع کردن چیزی به عنوان پهنای باند خارجی و اینترنت بین المللی.
  • محمد IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    103 1
    واقعا اگر استفاده کنندگان از اينترنت دوماه از خریدن بسته‌های اینترنت خوداری می کردند تازه این اينترنتي که ما در ايران استفاده می کنیم اگر بشه اسمشو گذاشت اينترنت، شاید مخابرات بخودش می آمد. واقعا بسته‌های مختلف می خری اکثریت قریب به اتفاق سایت های خارجی باز نمیشه. این چهار تا سايت ايرانی هم که باز میشه چنددقیقه باید صبر کنید تا بازبشه
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    124 2
    اختلال ها تماما داخلی و برای فیلترینگ هر چه بیشتر هست
  • غ IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    74 2
    جدی میفرمایید خراب نیست خیلی افتضاحه
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    83 4
    متاسفانه تقریبا بیش از 99 درصد اینترنت از دست رس خارج است فقط سایت های کاملا داخلی و نمایش ظاهری از گوگل و یاهو
  • کورش احمدی IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    63 0
    هر دم ازین باغ بری می‌رسد تازه تر از تازه تری می رسد
  • ناشناس IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    74 3
    اینترنت آزاد و بدون فیلتر باید باشد
    • ناشناس IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
      0 0
      آره اینترنت باید کاملا آزاد باشه اگه الان آزاد بود من راحت میتونستم برم یوتیوب
  • وحید IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    42 1
    ماکه دیگه نمیدونیم چیکار میشه کرد
  • ۸۹۰ IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    57 1
    مردم از این وضع اینترنت ناراضی هستن اقای زارع پور که میگفت سرعت اینترنت رو به سرعت نور میرسونه کجاست بابا شما ها بیکار هستین تو وزارت خانه حقوق نجومی میگیرین مردم کار رو زندگی دارن این چه وضعشه اخه
  • NL ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    42 2
    توی اینترنت چیزهای خوبی هست چرا نباید بتونیم استفاده کنیم
  • آذرنوش IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    61 2
    اینترنت ما از افغانستان و افریقا هم بدتره
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    41 2
    از طرفی اینترنت رو فیبر نوری می کنن و از طرف دیگه فیلترینگ رو تشدید می کنن. این کار جز هزینه اضافی اینترنت چیزی برای مردم در بر نداره. آیا پهنای باند اینترنت 16 مگابیت سال 1395 با همان پهنای باند امروز برابره؟! به جرأت میشه گفت خیر. از مسئولین عزیز و بزگوار خواهشمندم یا اینترنت رو ملی کنن که دیگه خلاص بشیم یا اینترنت واقعی بدن بهمون. اینی که شما به ما می دید اسمش اینترنت نیست فقط پولشو دارید از ما می گیرید.
    • سامان IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
      13 0
      دقیقاً پولی که ازمون میگیرن برای اینترنته اما عملاً خدماتی میدن برای اینترانته. جناب وزیر عزیز و محترم قرار نیست که هزینه ساخت و توسعه اینترانت ملی رو از جیب ما بکشید بیرون. این مردم گناه دارن. مردم با اینترنت شغل دوم دارن اونم ازشون بگیری زیر بار تورم و مالیات کمرشون میشکنه.
    • سعید IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      1 0
      در دولت اخیر فیبر نوری صرفا بهانه ای برای برگردوندن انحصار مخابرات شده. به این شیوه که میگن چون فیبر نوریه دیگه ADSL نمیتونید بگیرید و یا باید VDSL بگیرین و یا فیبر نوری. و چون مجبورید رو این بسترها اینترنت بگیرین فقط میتونین از مخابرات بگیرید و مخابرات اینها رو در اختیار سایر شرکتها قرار نمیده. با هزینه چندین برابری مودم جدید بهتون میندازن. قیمت بسته ها دو برابره نسبت به ADSL. با این که خط هم به راحتی سرعت ۲۰-۵۰ رو میکشه رو VDSL، اما هی سرعت رو میارن رو محدوده ۴-۸. هر چی هم با پشتیبانی تماس میگیری نهایتا یکی دو روز درست میشه و بعد دوباره همون. یعنی بعد از سه سال از عمر دولت سیزدهم همون یک ذره بهبودی که تو وضعیت اینترنت تو ۸ سال قبلش داشتیم رو هم دنده عقب گرفتن.
  • احسان IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    38 2
    نباید برای این خدمات دهی پول داد
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    52 0
    زندگی مردم با این فیلترشکن‌ها به بازی گرفته شده
  • جواد IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    21 2
    چه کنیم ؟
  • ایرانی IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    24 2
    با تمام این محدودیت ها چیکار می‌توان کرد؟
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    33 0
    یک اینترنت چیه که آزادش نمی‌کنند؟؟
  • Ali GB ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    47 0
    دقیق رسیدیم به تاریخ موعدی که وزیر ارتباطات قولش رو داد.دی ماه پارسال اینترنت رو گرون کردن گفتن تا چن ماه آینده هم کیفیت و سرعت اینترنت متناسب با این افزایش قیمت ارتقا پیدا میکنه. فقط نمیدونم چیه این وسط اختلال و افت سرعت و فیلترینگ داره افزایش پیدا میکنه نه سرعت و کیفیت اینترنت
  • ماهان IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    30 0
    زمانی که می خواست ۲۴ درصد تعرفه رو افزایش بدن اعلام کردن تا پایان خرداد ۳۰درصد سرعت بهتر می شه !!بدتر شده!
  • علی IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    47 1
    خدا رو شاهد میگیرم صبح ساعت 5 و 40 دقیقه از خواب بیدار شدم بشینم پای کار مردم.. تا الان که ساعت 2 شب هست نتونستم یک ساعت کار مفید انجام بدم همش دنبال این فی*لتر شکن اون فی*لترشکن برای وصل شدن به سایتی که مشخص نیست اصلا واسه چی باید فیلتر باشه ما آدم نیستیم؟ ما زنو بچه نداریم؟ ما سنگ میخوریم؟ بعد اینهمه درس خوندن واسه چندرغاز باید زمینو زمانو بهم بدوزیم که یه سایت بالا بیاد .
  • US ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    4 32
    متاسفانه اکثر کسانی که اینجا نظر دادن اصلا تفاوت این دو پروتوکل رو متوجه نیستن. به احتمال زیاد "کارشناسان فنی در گفت‌وگو با «شبکه شرق»‌" هم کارشناس های فنی نبودن. تنها دلیل نداشتن دانش فنی در شرکت زیر ساخت هستش و لاغیر.
  • ت IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    2 73
    خدایی این اینستا و...نگاه کنید چه دارن فقط پرشده ازصحنه های برهنگی....ولی واقعا خبرعلمی داره چه داره جز برهنگی..تمام جوانهای مارا خراب کردن..الان من اینستابازمی کنم اولین موجهه من با اینه فیلم وعکس های مبتذل
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
      25 0
      شما چرا جنبه منفی فجازی رو می بینید. خیلی از کسایی که می شناسم شغل دوم دارن و توی اینستا آنلاین شاپ زدن. دلیلشم اینه که اونجا میشه دیده شد و این حجم از کاربر تو هیچ شبکه داخلی وجود نداره وگرنه با حقوق کارمندی که نمیشه مخارج خانواده رو تأمین کرد. بجای اینکه نون بری کنیم بهتره به فکر مردم هم باشیم.
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
      19 0
      قرار نیست همه وقت بگذرونن تو اینستاگرام که محتوای زرد بینن عده ای هم هستن اینده شون با همین فعالییت اینترنت
    • علی IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
      32 0
      تو اکسپلور اینستا هر چی که قبلا سرچ کردی رو میاره مثلا در مورد خودرو باشه بیشتر خپدرو نشون میده در مورد غذا باشه بیشتر آشپزی نشون میده ...
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
      19 0
      خوب نرو ببین
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
      20 0
      تو استفاده نکن کسی مجبورت نکرده
    • محمد IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      18 0
      الگوریتم ایسنتا چیزی رو نشون میده که تو دنبالش میکنی😂 برادر مشکل از توعه نه اینستا
  • ایرانی نه عرب IR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    19 0
    نمی دونم اینهمه محدودیت واسه چیه انورفیلتر میکنند اینورفیلترشکن میفروشند
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    18 2
    به زودی به جانشینی کامل اینترنت با شبکه ملی اطلاعات جامه عمل می پوشونن، و هیچ کاری هم از ما ساخته نیست
  • بهرام IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    20 0
    چرا حداقل نمی گن که چکار دارن میکنند، آدم بدونه تکلیفش چیه هیچ کی توضیح نمیده زنگ میزنی پشتیبانی میگن درست میشه.....
  • شهروند IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    18 0
    این وسط دلال های فیلترشکن هستند که پول های خوبی به جیب میزنن
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    36 1
    نابود شد اینترنت تو این دولت
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
      11 0
      دقیقا
  • یک نفر IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    2 10
    چی توی این اینترنت هست؟
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
      0 0
      چی توش هست که شما میترسین فیلترش میکنید؟
  • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    10 0
    همه چی فیلتر شده
  • ع م IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    8 0
    هر روز وضع بدتر میشه
  • ناشناس RO ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    10 0
    اینترنت دیگه نابود شده
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    16 0
    برای بالابردن تعرفهادرعرض یک ساعت تصمیم گیری وبه تصویب وزارت خانه هامیرسدامابرای ارتقای کیفیت کسی مسئولیت یاپاسخ گونیست
  • ایوب DE ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    6 0
    اسفناکه
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    5 0
    باید زودتر فکری به حال اینترنت کرد
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    6 0
    توی کرمانشاه اینترنت خانکی ایرانسل خیلی کند شده همراه اول هم بعضی اوقات خوبه بعضی اوقات بده.
  • فرهاد IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    6 0
    قسم میخورم این روزهای خوشمون هست
  • امیرعلی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    4 0
    محض اطلاعتون جلوی پیشرفت تکنولوژی رو نمیشه گرفت نظیمات موبایل‌ها و شبکه‌های اینترنتی رو به سمت 5g و بالاتر میره مثل این می‌مونه که جلو سیلو بخوای بگیری با یه دیوار امکان‌پذیر نیست ولی میشه یکم عقبش انداخت یا سرعتشو موقتتا کم کرد یادتونه یه روز رسیور ماهواره قاچاق بود و .... الان چی شد دیشو رسیور اومده قد مچ دست خیلی چیزای دیگه ول میدی می‌خری فقط تو ایران گرون‌تره تمام دنیا مال پولداراست
  • فیلترنت IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    2 0
    باید برای اینترنت مردم چه کار کنند تا کار حل بشه؟
  • حسین IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    13 0
    با صرف هزینه و وقت زیاد سعی کردیم تمام خدمات مجموعه‌مون رو آنلاین کنیم. تا حدود دو سه سال پیش حتی از روستاها به‌راحتی از مجموعه ما خدمات می‌گرفتند. الآن خودمون هم نمی‌تونیم به سایتمون وارد بشیم و چنان مستأصل و درمانده شدیم که توی این سایت و اون سایت پی این‌ایم که آیا کسی این افتضاح رو گردن می‌گیره یا براش پاسخی داره یا زمانی برای پایانش متصور هست یا نه. واقعاً سرمایه‌گذاری توی بخش خدمات و تولید از حماقت‌هاییه که امیدوارم تا این وضع ادامه داره، هیچ‌کس مرتکبش نشه.
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    3 0
    به کجا چنین شتابان؟ یه عده براشون بودن یا نبودن اینترنت مهم نیست. دنیا دارن پیشرفت میکنن.
  • علی IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    3 0
    بهتر هست اینترنت استار لینک پیدا کنی تمام.!!
  • محمد DE ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    7 0
    متاسفانه ما که کارمون میزبانی وب هست محدودیت شدیدی روی سرور های خارج از کشور و پهنای باند خارج از کشور ایجاد کردن! نمیدونیم چیکار کنیم و کاربران ناراضی هستن! از اون طرف سرور های داخل کشور هم گرونن هم مناسب نیستن.
  • رضا باقری IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    0 0
    خوش به حال دلالایه اینترنت
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    0 0
    من فکر نمی‌کنم اعمال فیلترینگ بر ipv6 از نظر فنی سخت‌تر از ipv4 باشد. IP صرفاً یک آدرس اینترنتی است. ipv6 امکان تعداد آدرس بسیار بیشتری را فراهم می‌کند که استفاده اصلی آن در اینترنت اشیا است، در عین حال اگر سرورهای پروکسی از این شیوه آدرس‌دهی استفاده کنند به همان روش و به همان سهولتی که ipv4 فیلتر می‌شود قابل مسدودسازی هستند. اشاره‌ای که شد به سرمایه‌گذاری ایرانسل روی ipv6، این احتمال را مطرح می‌کند که اختلال اخیر دلایل اقتصادی دارد و به رقابت ناسالم بین اوپراتورهای ایرانی مربوط می‌شود که متاسفانه سابقه هم دارد و یادآور ماجرایی است که بعد از سرمایه‌گذاری کلان رایتل بر شبکه 3g اتفاق افتاد و به فتاوی تحریم مکالمه تصویری انجامید.