گفت و گوی باقری و لاوروف؛ همکاری متقابل ایران و روسیه در حال ارتقاست

«علی باقری» سرپرست وزارت خارجه ایران و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرآنلاین، «علی باقری» از رایزنی تلفنی با وزیر خارجه خارجه روسیه خبر داد و نوشت «همکاری‌ متقابل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در حال ارتقاست».

باقری در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در تداوم ملاقات‌ها و تماس‌های دیپلماتیک، پذیرای تماس تلفنی همتای روس، سرگئی لاورف بودم».

سرپرست وزارت خارجه ایران درباره این گفت‌وگو تصریح کرد: «برنامه‌های دوجانبه و چندجانبه را با یکدیگر مرور کردیم. همکاری‌ متقابل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در حال ارتقاست. مسیر چند جانبه‌گرایی انتخاب راهبردی ایران و روسیه برای شکل‌دهی به جهانی عادلانه است که در آن هر بازیگر بر اساس ظرفیتش فرصت نقش‌آفرینی می‌یابد».

این دیپلمات ارشد ایران در آخرین روزهای اردیبشهت ماه و در سفر به جمهوری تاتارستان روسیه گفته بود «رهبران ایران و روسیه به گونه‌ای عمل کردند که تهدید تحریم‌ها را به فرصت نوین همکاری، نه تنها بین ایران و روسیه، بلکه کشورهای منطقه تبدیل کرد».

وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای درباره این گفت‌وگوی تلفنی اعلام کرد: سرگئی لاوروف تسلیت عمیق خود را به همکار ایرانی‌اش درباره درگذشت(شهادت) اندوهبار ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد.

باقری کنی از حاکمیت فدراسیون روسیه برای توجه و حمایتی که نشان داده است و هم‌دردی و هم‌دلی خالصانه آن با مردم ایران که از این تجربه سخت رنج برده‌اند، تشکر کرد.

طرفین همچنین بر تعهد راسخ خود نسبت به تداوم بی‌قیدوشرط روندی که روسای ۲ کشور برای تشکیل یک شراکت راهبردی میان روسیه و ایران بر سر آن توافق کرده‌اند و بر آمادگی خود برای اجرای تمامی توافق‌ها و پروژه‌های موجود در حوزه‌های متعدد تاکید کردند.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1911440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =