آیفون با تعرفه ۹۶درصدی چند؟/ جدول قیمت‌ها

روز گذشته مصوبه‌ تعرفه واردات کالا به سود ۹۶ درصدی بازرگانی واردات آیفون پرداخت که گمانه‌زنی‌ها را مبنی بر از سرگیری واردات آیفون به کشور و لغو ممنوعیت این تلفن‌همراه تشدید کرد. بر این اساس تعرفه واردات آیفون ۹۶ درصد قیمت این تلفن‌همراه خواهد بود. 

نگارعلی_ فرایند رجیستری تلفن‌ همراه در کشور پیچیده و چند وجهی است که در وجوه مختلف آن از سازمان تنظیم مقررات به عنوان پیمان‌کار فنی گرفته تا وزارت صمت به عنوان متولی و سازمان گمرک کشور به عنوان دریافت‌کننده IME‌ها و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان ناظر اجرایی، در این فرایند حضور دارند.

فرایند واردات موبایل به شکل مسافری

سازمان گمرک مقدمات را برای واردات گوشی‌ فراهم می‌کند و سامانه همتا رای نهایی را مبنی بر رجیستری می‌دهد؛ گمرک در این مسیر تنها تعرفه را دریافت می‌کند. در فرایند واردات گوشی‌های مسافری استعلام‌هایی صورت می‌گیرد، از جمله اینکه آیا مسافر در یک سال گذشته بازهم گوشی به کشور وارد کرده‌است یا خیر و آیا گوشی وارد شده با IME‌های تعریف شده همخوانی دارد یا خیر، آیا سیمکارت به نام مسافر است یا خیر و بعد از طی این مراحل و اخذ تاییدیه‌های لازم به شکل وب سرویس تبادل داده اتفاق می‌افتد و اطلاعات به سامانه همتا فرستاده می‌شود و سپس تلفن‌همراهی که به شکل مسافری وارد شده‌است، رجیستر می‌شود. در حال حاضر اما واردات آیفون ۱۵ و ۱۴ چه از طریق تجاری و یا مسافری ممنوع است.

روز گذشته اما مصوبه‌ تعرفه واردات کالا به سود ۹۶ درصدی بازرگانی واردات آیفون پرداخت که گمانه‌زنی‌ها را مبنی بر از سرگیری واردات آیفون به کشور و لغو ممنوعیت این تلفن‌همراه تشدید کرد. بر این اساس تعرفه واردات آیفون ۹۶ درصد قیمت این تلفن‌همراه خواهد بود.

آیفون با تعرفه ۹۶ درصدی چند؟

براساس مصوبه تازه، تعرفه واردات آیفون ۱۵ ساده حداقل ۷۶۷ دلار خواهد بود که به علاوه قیمت ۷۹۹ دلاری این تلفن‌همراه، در نهایت آیفون ۱۵ ساده با قیمتی بالغ بر هزار و ۵۶۶ دلار به کشور راه پیدا خواهد کرد؛ با توجه به نرخ ارز در بازار آزاد، آیفون ۱۵ ساده به شکل حداقلی با قیمت ۹۰ میلیون تومانی وارد کشور خواهد شد. در حال حاضر این تلفن‌همراه در کشور در بازه قیمتی ۴۰ تا ۴۲ میلیون تومان قرار دارد که به این روش بیش از دوبرابر گران خواهد شد. در خصوص آیفون ۱۵ پلاس، این تلفن‌همراه در حال حاضر ۸۹۹ دلار قیمت دارد و تعرفه ۹۶ درصدی به معنای ۸۶۳ دلار اضافه است که قیمت این تلفن‌همراه را به هزار و ۷۶۲ دلار می‌رساند؛ با توجه به قیمت ارز در بازار آزاد، آیفون ۱۵ پلاس با قیمتی بالغ بر ۱۰۱ میلیون تومان وارد کشور خواهد شد. در خصوص آیفون ۱۵ پرو با کمترین حافظه، باید گفت که این تلفن‌همراه در بازارهای جهانی ۹۹۹ دلاری قیمت دارد و تعرفه ۹۶ درصدی به معنای ۹۵۹ دلار هزینه بیشتر است که قیمت این تلفن همراه را به هزار و ۹۵۸ دلار می‌رساند با قیمت ارز در بازار آزاد، آیفون ۱۵ پرو ۱۱۲ میلیون تومان قیمت پیدا خواهد کرد. در خصوص آیفون ۱۵ پرومکس، قیمت پایه این تلفن‌همراه هزار و ۱۹۹ دلار است که تعرفه ۹۶ درصدی، هزار و ۱۵۱ دلار به قیمت آن اضافه می‌کند و در نهایت آیفون ۱۵ پرومکس با قیمتی بالغ بر ۲ هزار و ۳۵۰ دلار به کشور وارد می‌شود که با توجه به قیمت ارز در بازار آزاد، آیفون ۱۵ پرومکس در کشور ۱۳۵ میلیون تومان قیمت پیدا خواهد کرد.

آیفون با تعرفه ۹۶ درصدی چند؟/ + جدول
جدول قیمت آیفون‌های سری ۱۵ با تعرفه ۹۶ درصدی
آیفون با تعرفه ۹۶ درصدی چند؟/ + جدول
جدول قیمت آیفون‌های سری ۱۴ با تعرفه ۹۶ درصدی

چه بر سر آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ در دست مردم می‌آید؟

قانون تعرفه ۹۶ درصدی بازرگانی تلفن‌های همراه آیفون با شک و تردیدهای زیادی همراه است؛ از جمله اینکه سرنوشت آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ در دست مردم چه می‌شود؛ یکی از احتمال‌هایی که وجود دارد این است که این تلفن‌های همراه مجددا تشریفات قانونی را طی کنند و قابلیت رجیستری پیدا کنند. اما باید دید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز چه تصمیمی برای این تلفن‌های همراه خواهد گرفت و اگر قانون جدید عطف به ماسبق شود دامن‌گیر گوشی‌های قاچاق نیز می‌شود و در صورتی که این طور نباشد کالاهای قاچاق تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1911875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مهران خواجه دادی IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    10 2
    دستشون درد نکنه دوبرابر قیمت جهانی چه سودی داره این کار ۱۰۰ تا گوشی با رانت و رشو هم بتونی وارد کنی دیگه زندگیت تامینه.
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      16 1
      دولت تو خونه خودش نشسته بعدمیخوادبه اندازه کارخانه که هزینه کارگاه.مواد اولیه.کارگر.حمل ونقل.برند.به بهانه حمایت از تولیدوتحریم ظالمانه سود کنه .
  • majid IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    12 2
    96 درصد سود بازرگانیه 4 درصد حقوق گمرکیه حدود 20 درصد ارزش افزوده (ظاهرا ده درصده ولی با ماخذ 100 درصدی میشه حدود 20 درصد قیمت اولیه کالا) 4 درصد عوارض فرهنگی 1 درصد عوارض هلال احمر جمع اینا میشه 125 درصد قیمت اولیه گوشی ...
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    4 1
    شرکت پول طراحی ، ساخت و هزینه های تولید رو میده میفروشه ۷۶۰ دلار که شاید ۲۰ درصدش یعنی ۱۶۰ دلار سودش باشه بعد اینجا هیچ هزینه ای روی این محصول نمیکنه ۷۵۰ دلار میگیره !!!!!! واقعا تحریم برای اختلاس گران و رانت خواران نعمته باور نمیکنید
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    4 1
    موبایل را دو برابر می خریم . خودرو را پنج برابر . لوازم خانگی را دو برابر. چرا؟
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    0 1
    الان آیفون 13 پرومکس توی سایت گمرک 1187 یورو قیمت خورده و مبنای محاسبه حقوق گمرکی همینه اونوقت چجوری میگید قیمت آیفون 15 799 دلار ؟!
  • DE ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    1 1
    مرکز خرید ایران مال از اردیبهشت سال 1402 جشنواره بر گزار کرد و قرار بود در اسفند ماه 1402.... 3 دستگاه خودرو دنا پلاس اتومات و 3 دستگاه 207 اتومات ... جایزه دهد از اسفند میگویند اخر فروردین 1403 بعد اخر اردیبهشت الان هم هیچ خبری نیست کلاه برداری دیگر از مردم چرا سازمان حمایت از مصرف کننده رسیدگی نمیکند ......
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    1 1
    من به میزان تعرفه ها کار ندارم که ظالمانه است ولی با توجه به قانون ریجستری و اینکه دولت تعرفه را براساس ریجستری شدن دریافت می کند قاچاق در مورد موبایل موضوعیت ندارد در آینده هم با گسترش اینترنت اشیاء و لزوم دریافت ریجستری برای تمام لوازم برقی مفهوم قاچاق در لوازم برقی منسوخ می شود
  • رضا US ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    1 1
    از بس خدمات درمانی رایگان خوب جاده خوب آزادی تفریحات خوب میگیریم هر کاریم که میخای بکنی تحریم لوازم خانگی خودرو گوشی هر چی خوب خارجی میخای باید چند برابر بدی اینقدر هزینه برای مردم میزاریم 10 درصد ثروت دنیا دست ماست بعد اینجوری با مردم رفتار میکنیم