زلنسکی در اسپانیا؛ کمک نظامی بی‌سابقه مادرید به کی‌یف

رئیس‌جمهوری اوکراین راهی اسپانیا شده و قرار است مادرید بسته تسلیحاتی به ارزش یک میلیارد و ۱۲۹ میلیون یورو را به کی‌یف تخصیص دهد که رقمی بی‌سابقه در کمک نظامی اسپانیا به کشوری دیگر است.

به گزارش خبرآنلاین ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین امروز (۲۷ مه/ هفتم خرداد) در چارچوب نخستین سفر رسمی به اسپانیا و با هدف امضای توافقنامه امنیتی وارد مادرید می‌شود. این دیدار پس از تعویق سفر اخیر زلنسکی به تاریخ ۱۷ مه (۲۸ اردیبهشت) به دلیل تحولات جنگ در کشورش انجام می‌شود.

به نقل از ایرنا فلیپ ششم پادشاه اسپانیا شخصا به استقبال زلنسکی در فرودگاه باراخاس رفته است و دیدار با پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا نیز در برنامه دیدارهای رئیس‌جمهوری اوکراین قرار دارد؛ انتظار می‌رود در جریان این دیدار، قراردادی دوجانبه امضا شود که به موجب آن اسپانیا متعهد می‌شود به حمایت نظامی خود از اوکراین در جنگ با روسیه ادامه دهد.

به گزارش روزنامه ال پائیس، اسپانیا قرار است امروز بسته تسلیحاتی به ارزش یک میلیارد و ۱۲۹ میلیون یورو را به اوکراین تخصیص دهد که رقمی بی سابقه در کمک نظامی اسپانیا به کشوری دیگر است.

این قرارداد شامل تامین تجهیزات نظامی از موشک‌های پاتریوت تا تانک‌های نبرد لئوپارد و همچنین طیف گسترده‌ای از محصولات ساخت اسپانیا مانند گلوله‌های توپخانه، سیستم‌های ضد پهپاد و راکت‌اندازهای قابل حمل است.

بر اساس گزارش این روزنامه، با توجه به اینکه تجهیزات و مواد جنگی توسط شرکت‌های اسپانیایی مانند اکسپال، اورو، اسکریبانو، ایندرا، تی‌آرسی و اینستالاسا (TRC، Indra، Escribano، Uro، Expal, Instalaza) ساخته می‌شود، این امر همچنین مستلزم قراردادهای میلیون دلاری برای صنایع دفاعی اسپانیا است.

وزارت دفاع اسپانیا هفته گذشته نیز از ارسال محموله جدیدی از تانک‌های لئوپارد و انواع مهمات مانند توپ ۱۵۵ میلی متری یا یک محموله جدید ضد هوایی به اوکراین خبر داد.

دولت اسپانیا همچنین متعهد شده است که ۴۰۰ سرباز اوکراینی جدید را آموزش دهد که به چهار هزار سربازی که پیشتر در خاک اسپانیا آموزش دیده‌اند، ملحق خواهند شد.

توافق مادرید- کی‌یف، مشابه توافقی است که اوکراین با دیگر کشورها امضا می‌کند و پدرو سانچز نیز بارها حمایت اسپانیا از اوکراین را در جنگ با روسیه تکرار کرده است.

کی‌یف پیشتر توافق‌هایی با انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، دانمارک و کانادا امضا کرده است که هدف آن تضمین حمایت نظامی طولانی‌مدت و پایدار این کشورها از اوکراین تا زمانی است که بتواند به عضویت کامل ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) و اتحادیه اروپا درآید.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1912229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =