سد اکباتان همدان پس از چند سال خشکسالی سریز کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت: افزایش ۴۰ درصدی بارش در طی سالجاری و مدیریت منابع آبی و کنترل بندهای بالادست، باعث شد امروز سد اکباتان به ظرفیت کامل رسیده و سرریز کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان، رضا اخلاص مند، در حاشیه آیین شکرگذاری سرریز سد اکباتان و گرامیداشت شهدای خدمت در محل سد اکباتان، با اعلام این خبر افزود: ۳۹۵ میلیمتر بارندگی در سال آبی جاری در این استان به ثبت رسیده که نسبت به سال آبی گذشته ۴۰ درصد و نسبت به بلند مدت ۱۸ درصد رشد داشته است.

وی گفت: اگر توجه و دستور ویژه شهید رئیسی برای اجرای پروژه آبرسانی به همدان نبود امروز شاهد ذخیره این میزان آب در سد اکباتان نبودیم.

اخلاص مند با بیان اینکه طرح آبرسانی از تالوار ۱۷ سال آرزوی دیرینه مردم همدان بود! خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱مشکلاتی در تأمین آب شرب به وجود آمد و سد اکباتان به طور کامل خشک شد اما با حمایت و تأمین اعتبار از سوی شهید رئیسی توانستیم طرح را با ظرفیت کامل هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان یادآور شد: با توجه به نیاز شهر همدان، آب از تالوار به همدان انتقال می‌یابد و آب پشت سد با منابع دیگر استان اختلاط یافته و به مصرف شرب خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم از سداکباتان به تنهایی برای مصارف شرب همدان استفاده کنیم تنها سه ماه جوابگوی نیاز شهر است، افزود: طرح انتقال آب از تالوار به طور حتم باید صورت می‌گرفت البته در دو هفته گذشته ظرفیت برداشت از سد اکباتان را بالا بردیم و حدود هزار لیتر از آب این سد به شرب شهر اضافه شده است و حتی کشاورزان پایین دست از سرریز این سد بهره‌مند شدند.

لازم به ذکر است، در هفته گذشته سد کلان ملایر نیز با توجه به بارندگی‌های خوب استان سرریز کرد.

به گزارش خبرآنلاین، مراسم شکرگزاری بارش باران و سرریز شدن سد اکباتان همدان نیز در محل این سد برگزار شد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1912775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =