دولت آقای کرزی بدون تردید باید برای حفظ شان و جایگاه سیاسی خود در منطقه و جهان، توانمندی اش در حفظ بی طرفی میان همسایه غربی و دولت هایی که نظامیان آنها در این کشور حضور دارند را اثبات کند.

محمدرضا نوروزپور:

هربار که سخن از افغانستان به میان می آید، سوای از یک جغرافیا با همه مختصات طبیعی و فیزیکی مشخصی که برای شنونده متصور می شود، یک نوع حس افسوس و دریغ نیز ذهن او را پر می کند. اینکه چه می شد اگر این همسایه شرقی ما دست کم اگر نه بیشتر از ما، بلکه در اندازه ما مترقی بود، صنعتی بود، ثروتمند بود و از همه مهمتر اینکه امن بود و خالی از نیروهای خارجی که هر آن می توانند تهدیدی برای منطقه باشند.
چون افغانستان هیچ کدام از این ها نیست، همیشه نام آن با یک نوع حس دریغ و افسوس قرین است. مردم با فرهنگ افغانستان سال هاست که در عین دارا بودن استحقاقی بسیار بیشتر از این، در کوران تحجر، جنگ داخلی، عقب ماندگی و جهل ناشی از سال ها سلطه طلبی بیگانگان و دخالت های مخرب قدرت های منطقه ای می سوزند و همچنان به امید باز شدن پنجره ای رو به افقی روشن، تکاپو می کنند.
درکنار افسوسی که ایرانی ها همواره نسبت به افغانستان حس کرده و می کنند، باید اعتراف کرد که حس دیگری نیز رشد کرده و روز به روز نمایان تر و جلوگرتر شده و آن حس نگرانی عمیق از آسیب دیدن ایران و داشته هایش در اثر ویژگی های ناخوشایند حاکم بر افغانستان است.
این نگرانی به طور صریح نگرانی امنیتی است و آنچه به این حس دامن می زند حضور نظامی کشورهایی در افغانستان است که به طور مشخص در چند سال گذشته صف بندی تخاصمی و تهاجمی بسیار جدی و پررنگی نسبت به منافع ایران داشته اند که در راس آنها آمریکا قرار دارد.
فارغ از پرداختن به اهمیت و تشریح ابعاد مختلف قابل توجه در ارتباط با زمین گیر شدن پهپاد ( پرنده هدایت پذیر از دور)جاسوسی ایالات متحده آمریکا توسط کشور مان، این اتفاق در نوع خود اثبات کرد که این حس رو به رشد در میان ایرانیان کاملا به جا بوده است و چه بسا باید در همه سال های گذشته جدی تر انگاشته می شده است. اگر چه بدون شک مقامات امنیتی و نظامی ایران چنین دغدغه ای را داشته اند چه اینکه اگر این دغدغه وجود نداشت، ممکن بود توفیق در زمین نشاندن پیشرفته ترین پهپاد جهان به دست نمی آمد و یا پیشرفت های اطلاعاتی قابل توجه در شناسایی و خنثی کردن فعالیت های جاسوسی سازمان داده شده در پایگاه نظامی بگرام حاصل نمی شد.
با تاکید برارزشمند بودن همه این دستاوردها، نباید فراموش کنیم تا زمانیکه افغانستان روی ثبات به خود ندیده و نظامیان خارجی از این کشور بیرون نرفته اند، منشاء نگرانی امنیتی برای ایران همیشه تازه و زنده است و این دستاوردها صرفا در موضع دفاع، قابل تحسین است نه در زمینه پیشگیری از وقوع خطرات امنیتی.
در اینجاست که باید برای سوالاتی بسیار جدی، پاسخ هایی به همان اندازه جدی، متقن و قانع کننده پیدا کرد و آنها را در سطح منطقه ای و حتی فرامنطقه ای به اشتراک گذاشت و همگان را نسبت به آن هوشیار کرد.
مهمترین این سوالات به موضع دولت افغانستان در قبال خطرات امنیتی ناشی از حضور بیگانگان در خاکش برای کشور ما مربوط می شود. واضح اینکه اگر خطر امنیتی از سوی نیروهای نظامی خارجی حاضر در افغانستان، مرزهای شرقی کشور ما را تهدید کرد و یا از آن گذشت، دولت افغانستان در کجای این رویداد خواهد ایستاد؟
در ماجرای نقض حاکمیت هوایی کشور ما توسط پهپاد آمریکا به وضوح می توان این انتقاد را به دولت آقای کرزی وارد دانست که چرا اجازه داده است بی طرفی او به عنوان یک همسایه دوست که کشور و مردمش بسیار از کمک ها و مساعدت های ایران بهرمند شده اند نقض شود. آیا اساسا دولت کرزی و کشور افغانستان در موقعیتی هست که بتوان در زمان بروز هرگونه بحران امنیتی به بی طرفی آن امید بست؟
دولت آقای کرزی بدون تردید باید برای حفظ شان و جایگاه سیاسی خود در منطقه و جهان، توانمندی اش در حفظ بی طرفی میان همسایه غربی و دولت هایی که نظامیان آنها در این کشور حضور دارند را اثبات کند.

در عین حال بر همه عقلا، کارشناسان و نظریه پردازان این عرصه لازم است تا دائما نسبت به هرگونه سوء نیت احتمالی قدرت های نظامی حاضر در این کشور نسبت به حاکمیت ایران هوشیار باشند چه اینکه بدون تردید ایران هرگونه تجاوز به مرزهایش را از هر سو که باشد با شدیدترین شکل ممکن پاسخ خواهد داد و این یک ساده انگاری بسیار نمایان است که تصور شود ایران تمام هم و غم و همه آمادگی دفاعی خود را متوجه مرزهای غربی خود کرده باشد.
4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    15 3
    مرزهای شرقی ما همیشه خطرناک تر از مرزهای غربی بوده. یکی از راحت ترین حملاتی که به اشغال ایران انجامید حمله محمود افغان بود.
    • بدون نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      12 7
      ببخشيد اين محمود افغاني كه مي گيد يه زماني همه يكي بوديم حتي بعد از اينكه محمود افغان شكست خورد همچنان ايران و افغانستان يكي بود و حاكم هم يكي بود، چطور سلطان محمود غزنوي اون همه حكومت در سرتاسر ايران و فراتر از اينو داشت به عنوان يك دشمن خارجي محسوب نمي شه، در صورتي كه غزنين الان در افغانستان هست و مركز اصلي سلطان محمود غزنوي، خيلي از حاكمان كه الان مكان جغرافياييشون از ايران بيرونه الان به عنوان دشمن خارجي قديم و جديد ايران حساب نمي شه ولي محمود افغاني كه خون و رگش از همين بچه هاي سيستان و بلوچستان ايران و افغانستان هست دشمن حساب ميشه، واقعا كه نژاد پرستي در ميان صحبتت به وضوح مشخصه.
  • بدون نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    12 3
    افغانستان اگه عرضه داشته که امنیت کشور خودش رو تامین می کرد. منطورتون دقیقا از این یادداشت چیه؟ می خواد جنگ شه و این بار از طرف افغانستان؟؟؟؟ بعید هم نیست. امریکایی ها از عراق بیرون رفتن
    • بدون نام US ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      6 1
      آمریکا از عراق رفت بیرون ولی در خلیج فارس مستقر شد. از سمت افغانستان حمله نمی کنه. به نسبت غرب و جنوب کشور، چیز استراتژیکی در شرق ایران قرار نداره.
    • رضا IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      7 0
      ما ايرانيها اگر عرضه داريم گروه پژاك زودتر جمع و جور كنيم كه هر سال براي ما چهارشنبه سوري راه نندازه، يا بمب گذاري ها و هفت تير كشي هاي زاهدان و كردستان جمع كنيم.
  • بدون نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    17 18
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
    • بدون نام IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
      10 3
      حتماً کار غلط نمیکند اما ...
    • بدون نام IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
      4 2
      حرف شما درست ولی از پاکستان غافل نشوید
  • حامد IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    5 12
    من از پاکستان بیشتر از افغانستان می ترسم.
    • اکبر IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
      2 6
      پاکستان که خطری نداره.طرح خطر پاکستان همان نظر آمریکاست و برای انحراف اذهان از خطر اصلی یعنی پایگاههای آمریکا در افغانستان است.
    • بدون نام US ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      6 1
      پاکستان تحت کنترل تندروهای مذهبی و یا سکولارهای شالاتانش از هر کشوری برای ایران خطرناک تر است.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    9 4
    از رئیس جمهور یک کشور اشغال شده نمی توان انتظار بیطرفی داشت.
  • کاظم IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    8 2
    موقعیت آقای کرزای در داخل وی را نیازمند به حمایت خارجی کرده است.نمی توان از وی توقع بیطرفی داشت.لویه جرگه نیز آماده فروش کشور به بیگانگان است مجلس هم ضعیف و ناکارآمد،ایران خودش باید فکری برای آمریکائیها ی مقیم افغانستان بکند.
    • احسان IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
      3 2
      دقیقا به همین خاطر است که این بار خطر از ناحیه شرق کشور بسیار بیشتر از غرب کشور است چه اینکه عراق دیگر مانند سابق نیست که گوش به فرمان آمریکا باشد حتی ترکیه هم چنین نیست اما از خاک افغانستان که کشوری مقتدر نیست و همچنان در جنگ داخلی نیمه رسمی به سر می برد همه کار می توان کرد. خصوصا اینکه عوارض جغرافیایی کمتری نیز سد راه آنها خواهد بود. خدا آن روز را نیاورد اما برای همه چیز اماده ایم.
    • بنجامين IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      1 0
      سلام، حداقل يكي تو اين وسط يه مقداري واقع بين و عدالت مدارانه رفتار كرد، واقعا كشوري كه بيش از سي سال درش جنگ بوده و زيرساخت هاي اقتصادي تماما از بين رفته و براي فعلا اوضاع نابساماني كه طالبان با حمايتهاي همسايه ها بوجود آورده ميشه چه انتظاري داشت اگر كشوري قدرت داشت مطمئن باشيد مستقل و با قدرت تمام در مسايل كه مربوط به مملكته وارد مي شد، پاكستان با اون همه نيرو و زيرساختهاي نظامي و اقتصادي براي فعلا قدرت جلوگيري ورود هواپيماهاي آمريكايي به خاكشو نداره چه برسه به افغانستان.
  • بدون نام US ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    6 1
    یعنی چی آیا افغانستان نسبت به ایران بی طرف است یا نه؟ مگه ایران بورکینافاسو هستش اون کله دنیا؟ همسایه به این گنده ایی با آن تاثیر زبانی و این همه تعداد جمعیت پناهنده افغان در آن و....بی طرف باشه؟
    • کارشناس مسائل بین الملل IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
      2 0
      برادر گرامی یعنی اینکه اگر امریکایی ها خدایی نکرده یه روز به این فکر بیفتند که بخواهند از مرز شرقی به ایران حمله کنند جناب آقای کرزی چه کار خواهند کرد؟ حمایت از ایران پیشکش ایشان. اصلا ایشان در جایگاهی هست که بتواند با تکیه بر بی طرفی که یک ترم بین المللی است به آنها اجازه چنین کاری را ندهد یا کسی ایشان را به حساب نخواهند آورد.
  • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    4 3
    در واقع افغانستان نسبت به ایران بی طرف نیست بلکه افغانی ها ایران را دوست دارند و طرف ایران هستند اما موضوع این است که انها چه می توانند بکنند؟
  • بدون نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    6 0
    کرزای کاره ای نیست.فقط بلده با ژست های دوستانه سر دیپلمات های ایرانی را کلاه بذاره.تا وقتی افغانستان در اشغال باشد امیدی به بیطرفی نیست.
  • رضا غریب US ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    3 1
    متن خوبی نوشته شده است . به نظر من این موضوع باید زودتر از این مطرح و در معرض دید و نگاه طرفهای مختلف گذارده می شد . ادامه حضور نیروهای نظامی خارجی در افغانستان به مفهوم تهدیدی بالقوه برای کشورهای منطقه می باشد و اگر قرار باشد بخشی از توان و وقت مقامات امنیتی کشورهای منطقه معطوف به کنترل تحرکات آمریکا در افغانستان باشد بطور طبیعی تنش و بحران هم در محیط افغانستان و هم منطقه باقی خواهد ماند . امنیت ملی هر کشور بالاترین الویتی است که نزد مقامات آن کشور وجود دارد و اگر قرار باشد این موضوع دغدغه ذهنی در هر کشوری باشد نمی توان نسبت به رفتارهای فرامرزی آن کشور که با هدف رفع آن دغدغه صورت خواهد گرفت اطمینان خاطر داشت . اجماع بر سر بیطرفی افغانستان می تواند بازی برد برد برای همه باشد.
  • علي IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    8 1
    به هيچ وجه قابل اعتماد نيستند.
  • م.ف IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    3 0
    متأسفانه همسایگان افغانستان با نفاق افگنی و دمیدن به آتش جنگ های داخلی خود شان این خطر را برای کشورشان خریدند. اگر اینها از نفوذشان در افغانستان در راه درست اش استفاده می کردند و کمک می کردند جنگ های داخلی آن مهار شود الآن بیگانگان در افغانستان نبود.