نیکلاس لزارد منتقد ادبی گاردین اگرچه فهرستی از بهترین کتاب‌های سال 2011 را تهیه و شرمندگی‌اش را بابت کم توجهی به خواندن شعر ابراز کرده‌است.

به گزارش خبرآنلاین، یکی از تعجب‌آمیزترین نکته‌های امسال این بود که کتابخوان‌ها بی‌اعتمادی خود را به کتاب‌های ترجمه‌شده کنار گذاشتند.

نیکلاس لزارد نوشته است وقتی ماه مه کتاب «گرامر جدید فنلاندی» نوشته دیه‌گو مارانی منتشر شد کسی فکرش را هم نمی‌کرد این کتاب برای چند هفته در فهرست پرفروش‌های گاردین باشد و به چاپ بعدی هم برسد.
 
او که معتقد است در این سال کتاب‌های ترجمه‌شده بسیار خوبی به زبان انگلیسی منتشر شده‌اند از «مایه آبروریزی» نوشته ایمره کرتز، برنده نوبل ادبیات نام می‌برد. کتابی که ترکیبی از نثر خاص و قدرتمند کرتز با طنز است.
 
لزارد به اهمیت ناشران کوچک در معرفی آثار کوتاه اروپایی اشاره کرده و از رمان‌های کوتاهی مثل «شاید این بار» نوشته متفاوت و عجیب آلیوش هاتشینگ نام می‌برد. به نظر این منتقد «رمان کوتاهی برای آن دنیا» نوشته ماتیاس پولیتیکی یکی از تاثیرگذارترین و احساسی‌ترین رمان‌های سال بوده است، رمانی که ابتدا رنج از دست دادن یکی عزیز را دستمایه قرار می‌دهد اما در ادامه خواننده را منقلب می‌کند.
 

«حقیقت درمورد ماری»
 
منتقد ادبی گاردین در ادامه به معرفی بهترین رمان‌های زبان انگلیسی می‌پردازد و ابتدا از «خورشیدی» نوشته یان مک‌ایون نام می‌برد، کتابی که به عقیده منتقدها طنز است و به همین دلیل با دیگر آثار مک‌ایون فرق می‌کند، اما در نهایت رمان نشانگر هوش و توانایی همیشگی مک‌ایون نویسنده «آرامش بیگانگان» و «تاوان» است.
 
«در لانه خرگوش» نوشتخ پابلو ویلالوبوس درمورد فرزند یک قاچاقچی مواد مخدر در مکزیک و «حقیقت درمورد ماری» نوشته ژان-فیلیپ توسیان درمورد ماجراجویی‌های یک پسر در پهنه اروپا از دیگر رمان‌های منتخب لزارد هستند.
 

«مکافات»
 
لزارد همچنین معتقد است بسیاری «آزادی» نوشته جاناتان فرانزن را می‌خرند، اما همانطور که درمورد «اصلاحات» رخ داد، پس از یکی دو ماه تمام داستان کتاب را فراموش می‌کنند. برخلاف فرانزن، فیلیپ راث با رمان «مکافات» نشان می‌دهد همچنان نویسنده‌ای تراز اول است.
 
این منتقد از اینکه در سال 2011 موفق نشده کتاب‌های شعر بسیاری مطالعه کند اظهار شرمندگی می‌کند، اما در میان آثاری که خوانده مجموعه شعر «شعرهای جدید 5» را انتخاب می‌کند. در این مجموعه اشعاری از شاعران کاندایی، بریتانیایی، اسکاتلندی، آمریکایی و ایرانی انتخاب شده است.
 
گاردین / 27 دسامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده
58241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =