در حالی که فقط یک روز به پایان مهلت ثبت نام کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، تعداد ثبت نام کنندگان هنوز به4000نفر نرسیده است.

معاون وزیرکشور ، عصر5شنبه به خبرنگاران گفت:بر اساس آمارهای رسیده از سراسر کشور تا ساعت 17:45 امروز مجموعاً 3 هزار و 928 نفر ثبت‌نام کرده‌اند. وی تصریح کرد: از این تعداد 3 هزار و 617 نفر توانسته ثبت‌نام قطعی کنند.
احتمال می رود تاپایان مهلت ثبت نام در روزجمعه این رقم به 5000نفر نیز برسد.

آمار و ارقام موجود نشان می دهد تعداد نامزدهای ثبت نام کرده در مجلس هشتم(در سال 1386)بیش از 7500نفر بود.در چهارم اسفند1386 کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان به خبرنگاران گفته بود 7597نفرثبت نام کرده اندکه 310 نفر از آنهاانصراف داده اند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه 569 نفر از کسانی که صلاحیت آنها تایید یا احراز نشده بود، شکایتی نکردند تصریح کرد: در مجموع 2200 نفر موفق به تایید صلاحیت نشدند.
وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان در مجموع صلاحیت بیش از 4500 نفر را تایید کرد خاطرنشان ساخت: بیش از 70 درصد از نامزدهای انتخابات مجلس هشتم تایید صلاحیت شدند.
 

دلیل اصلی  کاهش قابل ملاحظه تعداد نامزدها را می توان در تغییر شرایط کاندیداتوری جستجو کرد. مجلس هشتم به منظور افزایش سطح کارشناسی نمایندگان مجلس، شرط مدرک تحصیلی فوق لیسانس را برای نامزدها تعیین کرد.  قبلاشرط تحصیلی نامزدها، مدرک لیسانس بود. طبق این مصوبه مجلس، البته هر دوره نمایندگی مجلس، معادل یک مقطع تحصیلی به شمار می آید.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
    شرکت نکردن اصلاح طلبا هیچ تاثیری نداره؟
  • بدون نام SE ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
    یا اینکه میشه به شرکت نکردن اصلاح طلبان اشاره کرد.
  • بدون نام GB ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
    من فکر می کنم این مقایسه درستی نیست. نامزدهای انتخاباتی آتی باید دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن باشند که اگر تخصصی شدن این انتخابات در نظر گرفته شود فکر می کنم این آمار قابل تحسین است. البته باید دید آیا مشارکت همگانی از تمامی جناح های سیاسی کشور در حد انتظار بوده است یا خیر؟