صادرات در اقتصاد ایران، دغدغه ای قدیمی است.

96سال قبل، در مجلس شورای ملی، بحثی مفصل در باره تسهیلات برای صادرکنندگان در می گیرد.

یکی از وکلا به نام شیروانی در آن جلسه مجلس(پانزدهم بهمن 1304)می گوید:

صادرات این مملکت را دو یا سه چشمه جنس پر می کند یکی تریاک است . یکی قالی است . یکی هم خشکه بار . و هر کدام از آنها را به یک ترتیبی مالیاتی برایش وضع کرده اند . تریاک ایران در سنوات اخیر تقریباً سالی سی و دو کرور [ هر کرور معادل 500هزارتومان است]به این مملکت پول می آورد .
ولی امسال شاید یک قدری کمتر از سالهای دیگر بوده است و هفت هشت کرور آورده است . حالا می خواهند این صادره مهم هم محو شود و اقسام تشبثات شده . تشبثات بین المللی و سر حدی و غیره شده و بالاخره از هیچ جا که موفقیت حاصل نکرده اند آمده اند از راه تحدید تریاک ،تنها صادره مهم ایران الان یک من سی تومان مالیات وضع کرده اند . یعنی نه تنها تریاکی که در داخله مصرف می شود  بلکه از آن تریاکی هم که از سر حد خارج می شود صندوقی سی تومان مالیات می گیرند یک مالیات دیگر هم الان به آن اضافه کرده اند. فردا باز یکی دیگر هم اضافه می کنیم پس فردا هم یک مالیات دیگر تا اینکه دیگر صادر نشود . ما از کجا طلا و نقره بیاوریم ؟

در سایر نقاط ،دولت به تجار دستی پول می دهد و کمک می کند که یک صادری از مملکت بیرون برود آنوقت از راه دیگر مالیاتهائی ار ملت می گیرد . ولی ما تمام قوایمان را داریم صرف این می کنیم که جلو صادرات ایران را بگیریم . این است که بنده از نقطه نظر مصالح مملکت مضر می دانم که یک شاهی مالیات بر تریاک تحمیل شود ...
30231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
    0 9
    حتما ترياكي بوده