شکی نیست که فرگوسن اصلا به این موضوع که نیرویش در حال تحلیل رفتن است فکر هم نمی کند و به هیچ وجه دوست ندارد تاج و تخت خود را در اختیار فرد دیگری بگذارد.

فرخ حسابی / امروز منچستریونایتد در زمین خود به مصاف بلکبرن می رود و می تواند با پیروزی مقابل این تیم، صدرنشین لیگ برتر شود، اما امروز با یک اتفاق ویژه نیز همراه است: تولد 70سالگی سرالکس فرگوسن، مردی که 25 سال است دراین تیم حضور دارد و از ظواهر امر پیداست که طی سالهای اتی نیز همچنان این روند ادامه خواهد داشت.
الکس فرگوسن هفتاد سال پیش در منطقه‌ای صنعتی در گلاسکو به دنیا آمد و امروز در حالی پا به دهه هشتم زندگی خود می گذارد که تیمش می تواند با صدرنشینی لیگ برتر در آخرین روز سال 2011 یک هدیه ویژه به او بدهد. برخی می گویند فرگوسن دچار «هراس از بازنشستگی» است. او به خودش آموخته که به مدینه فاضله‌ای که بعضی‌ها بابت کنار کشیدن از کارهای سخت برای خود می سازند، اطمینان نکند و همواره در دل کار باقی بماند. معتقد است ترسوها سعی می کنند خود را از دنیای پراسترس مربیگری کنار بکشند و افراد شجاع در آن قدم برمی دارند. او به کار خود ادامه می دهد و برای این کار دلایل زیادی دارد، از جمله مشاوره مربیانی که بیش از 20 سال است می شناسد و آنها هم تا سن و سال او کار کرده اند، یکی از آنها سربابی رابسون است، که عنوان پیرترین مربی لیگ برتر را در اختیار دارد، او زمانی که 71 سال و 194 روز سن داشت از نیوکاسل برکنار شد.بابی رابسون به فرگوسن توصیه می کند که تا زمانی که سالم است و می تواند کار کند از مربیگری دست نکشد، چون خودش هنوز هم بابت برکنار شدنش از نیوکاسل حسرت می خورد و دوست دارد دوباره روی نیمکت بنشیند.
شکی نیست که فرگوسن اصلا به این موضوع که نیرویش در حال تحلیل رفتن است فکر هم نمی کند و به هیچ وجه دوست ندارد تا زمانی که سرحال است تاج و تخت خود را در اختیار فرد دیگری بگذارد. شاید خیلی از کسانی که هنوز 50 ساله هم نشده اند فکر می کنند وقتی 70 ساله شوند، دورانی همراه با بیماری و ناتوانی را خواهد گذراند. فرگوسن اما اینگونه نیست، او یک امتیاز بزرگ دارد: کار. از 7 صبح کار خود را آغاز می کند، او دانشگاهی از انرژی و استعداد است.برای فرگوسن با وجود همه افتخاراتی که کسب کرده، زندگی هر روز در حال تازه شدن است، درست در مقابل چشمان او، چرا که هر روز نقشه های جدیدی برای تیمش دارد و به امید اجرای آنها روز خود را آغاز می کند.
 
اظهارنظرهای ماندگار سرالکس
 
 

 

سرالکس فرگوسن طی 25 سال حضور خود در یونایتد اظهارنظرهای به یادماندنی در مصاحبه های مختلف خود داشته است، که در این مطلب به برخی از جنجالی ترین و ماندگارترین آنها اشاره می شود:
-         «باورم نمی شود.... باورم نمی شود... فوتبال، این جهنم خونین...»
بعد از پیروزی شگفت انگیز مقابل بایرن مونیخ در فینال لیگ قهرمانان اروپا در 26می 1999 و قهرمانی منچستریونایتد.
-         «خیلی دارد حساس می شود، دارد یک جورهایی همه را غلغلک می دهد.... من اسمش را می گذارم دوران جیغ درآور!»
در اوج رقابت بین آرسنال و یونایتد برای رسیدن به قهرمانی در فصل 03-2002. این اصطلاح به نام فرگوسن در فرهنگ اصطلاحات عامیانه انگلیسی ها (برای توصیف بازیهای حساس پایان هر فصل) جا افتاده است.
-          «می‌گویند او آدم باهوشی است، درسته؟ به پنج زبان حرف می زند. من یک پسر 15 ساله از ساحل عاج برایتان می اروم که او هم به پنج زبان حرف می زند، مثل بلبل!»
کنایه سرالکس به آرسن ونگر سرمربی آرسنال در سال 1996.
-         «او می تواند در یک اتاق خالی دعوا راه بیندازد»
در مورد دنیس وایز (ملی پوش سابق انگلیس که سابقه بازی در چلسی و لسترسیتی را داشت)
 
-         «او احترام زیادی برای من قائل بود، چون موقعی که سر میز شام بعد از بازی رفت مرتبا مرا «رئیس» و «مرد بزرگ» خطاب می کرد. اما خیلی بهتر می شد که برای پذیرایی اش از یک نوشیدنی بهتر استفاده می کرد. چیزی که او برای من به عنوان نوشیدنی داد بیشتر مزه تونر (ماده ای که برای پاک کردن رنگ استفاده می شود) می داد! خیلی بد مزه بود.»
در مورد ژوزه مورینیو.
-         «یک اتفاق عجیب و غریب و غیرطبیعی بود. اگر 100 میلیون بار دیگر هم می خواستم این کار را بکنم، نمی توانستم اینقدر دقیق بزنم. اگر اینکاره بودم زمان بازیگری ام آن را انجام می دادم.»
در توصیف اینکه چگونه در رختکن یونایتد کفشش را به نحوی پرتاب کرد که دقیقا به صورت دیوید بکام برخورد کرد.
-         «اگر یک ایتالیایی به من بگوید این یک بشقاب پر از پاستا است، من حتما سس روی آن را کنار می زنم و زیرش را چک می کنم. آنها استاد ظاهرسازی هستند.»
قبل از بازی با اینترمیلان در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در سال 1999.
-         «الان بزرگترین دغدغه من این نیست که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، در واقع الان دغدغه چندانی ندارم چون بزرگترین دغدغه من این بود که لیورپول را خیلی سریع از جایگاهش به پایین بکشم و زمین بزنم. شما می توانید این مطلب را بنویسید.»
در گفت و گو با آلن هنسن (خبرنگار انگلیسی) در سال 2002 در پاسخ به سئوالی در مورد اینده اش.
 

 

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
    27 2
    تونر؟؟؟ احیانا تینر نیست؟؟؟
  • عادل IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
    43 8
    احسنت به سر الکس فرگوسن،بهترین مربی تاریخ فوتبال.الکس تولدت مبارک!
  • یوسف صابر-سیراف IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
    17 7
    با تشکر از متن خوب و بامعنایتان. من از این مربی بزرگ خیلی خوشم میاد چون همیشه اول هست! اون مرد بزرگیه اینو هرکسی نمیتونه انکار کنه..حتی اونایی که تازه پیداشون شده توی فوتبال!؟ این جمله آخری کنایه بنده به مربی جوان بارسلونا بود.
  • kaka IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
    3 5
    بابی رابسون؟؟؟؟؟؟؟فکرنمیکنین اون خیلی وقته مرده؟؟؟