فارس نوشت:

 پایگاه‌های خبری فهرست العراقیه و رهبر این فهرست با درج گزارشی، درخواست سران این فهرست از واشنگتن برای مداخله در امور عراق و براندازی دولت کنونی عراق برای تشکیل دولتی جدید در این کشور را تایید کردند.
به گزارش فارس،نیویورک تایمز نوشته بود: ایاد علاوی رهبر فهرست العراقیه، "اسامة النجیفی" رئیس پارلمان و "رافع العیساوی" یکی دیگر از رهبران این فهرست از آمریکا خواسته‌اند با دخالت آشکار موجب براندازی و سرنگونی دولت "نوری المالکی" شوند و دولت جدیدی را روی کار آورند.
 در بیانیه منتشر شده در این روزنامه آمریکایی با تیتر « چگونه می‌توانیم عراق را از یک جنگ داخلی نجات دهیم » نام این 3 رهبر العراقیه عنوان شده است. هرچند که نجیفی اعلام کرد که چنین درخواستی از آمریکا نکرده و خواستار سرنگونی دولت مالکی نشده است زیرا این غیرمنطقی است که از اوضاع عراق نزد دولتی خارجی شکایت کند.

"آیدن حلمی" مشاور نجیفی تاکید کرد که رئیس پارلمان عراق هیچ اطلاعی از ذکر اسمش در نامه درخواست از واشنگتن برای براندازی دولت مالی نداشته است.
در بیانیه منتشر شده در نیویورک تایمز به نقل از این سه رهبر العراقیه آمده است: ما از مقامات آمریکایی می‌خواهیم که این حقیقت را درک کنند که حمایت غیرمشروط آنها از دولت مالکی، عراق را به سوی یک جنگ داخلی سوق خواهد داد. اگر آمریکا اقداماتی فوری برای کمک به تشکیل دولتی متحد در عراق انجام ندهد، عراق به سوی نابودی و سرنوشتی اجتناب ناپذیر خواهد رفت.

سران العراقیه در ادامه اتهاماتی را به دولت مالکی وارد کرده و با دیکتاتور خواندن او مدعی شدند که از سوی مالکی تهدید شده‌اند و نخست‌وزیر کنونی عراق تلاش دارد آنها را از روند سیاسی کشور حذف کند.

در ادامه این بیانیه بدون اشاره به مدارک منتشر شده مالکی علیه سران العراقیه آمده است که العراقیه معتقد است که اتهامات وارد شده به "طارق الهاشمی" معاون اول رئیس جمهور عراق مبنی بر ارتباط با شبکه‌های تروریستی برکناری "صالح المطلک" معاون نخست‌وزیر و اتهامات وارد شده به "رافع العیساوی" برنامه‌ریزی شده بوده است و مالکی پس از بازگشت از واشنگتن چنین مواضع خصمانه‌ای علیه العراقیه اتخاذ کرده است. به طوری که بسیاری از عراقی‌ها به اشتباه افتاده‌اند و تصور می‌کنند که آمریکا به مالکی برای اتخاذ چنین تصمیماتی چراغ سبز نشان داده است.
 
در پی اعتراف چند تن از محافظان طارق الهاشمی مبنی بر ارتباط او با تروریست‌ها و انفجار اخیری که در پارلمان عراق صورت گرفت و گفته می‌شود یک سوء قصد ناکام علیه "نوری المالکی" نخست‌وزیر عراق بوده است، دستگاه قضایی این کشور حکم بازداشت هاشمی را صادر کرد اما او به منطقه کردستان گریخت و برخی منابع از فرار او به ترکیه خبر دادند.

هاشمی با رد اتهاماتش، خواستار بررسی و پیگیری پرونده‌اش در منطقه کردستان عراق شده است. این در حالی است که فهرست العراقیه نیز در پاسخ به این اتهامات تمام اعضای خود را از پارلمان عراق بیرون آورده است و در راستای فاز جدید کارشکنی‌هایش علیه روند سیاسی کشور وزرای خود را از کابینه مالکی بیرون آورد. 51261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =