تصویر روز ناسا: برج شیطان با ۱۰۰ سال‌نوری ارتفاع

سحابی نشری RCW 85 یکی از زایشگاه‌های ستاره‌ای پراکنده در کهکشان راه‌شیری است که بین ستارگان رجل‌القنطورس و حضار دیده می‌شود. این سحابی را به خاطر شکل ظاهری‌اش، برج شیطان نامیده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، کاتالوگ نجومی «راجرز، کمپبل و وایتوک» که سال ۱۹۶۰ (۱۳۳۹) منتشر شد، به کاتالوگ RCW معروف است و منطقه نشری RCW 85 (هشتاد و پنجمین جرم در این کاتالوگ) که موضوع تصویر امروز است، در نیم‌کره جنوبی آسمان، بین ستارگان درخشان رجل‌القنطورس و حضار (آلفا و بتا قنطورس) دیده می‌شود.

این سحابی نشری، ابر میان‌ستاره‌ای مه‌آلودی است که از گاز هیدروژن و غبار ساخته شده و حدود ۵۰۰۰ سال‌نوری با ما فاصله دارد. RCW 85 بسیار کم‌فروغ است؛ اما در این تصویر استادانه که طی ۲۸ ساعت نوردهی با فیلترهای باریک و پهن‌باند تهیه شده، جزئیات ساختارهای مختلف در امتداد لبه‌های خوش‌تعریف به‌وضوح دیده می‌شوند.

تصویر روز ناسا: برج شیطان با ۱۰۰ سال‌نوری ارتفاع

این سحابی وسوسه‌انگیز را برج شیطان نامیده‌اند، زیرا شکل ظاهری آن به تغییرات دراماتیک دیگر زایشگاه‌های ستاره‌ای شباهت دارد که ابرهای گاز و غبارشان با بادهای پرانرژی و تشعشعات ستاره‌های تازه متولدشده تراشیده شده‌اند.

با توجه به فاصله ۵۰۰۰ سال‌نوری ما از سحابی، این قاب تلسکوپی گستره‌ای به پهنای ۱۰۰ سال نوری را در محدوده این سحابی فرا گرفته است.

اعتبار تصویر: مارتین پوگ. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

منبع: تصویر روز ناسا

۵۴۵۴

کد خبر 1919775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    10 7
    به نظر من خیلی زیباست سبحان الله چرا اسم شیطان روی آن گذاشتید
  • عربی IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    5 1
    بنام قادر مطلق وقتی انسان اکتشافات جدید را می‌بیند در مقابل عظمت خداوند تعظیم واحساس حقارت می‌کند ولی این موجود بنام انسان اینقدر سرکش طغیان گر است که با قدرت وثروت زود گذر طوفانی دنیوی حقیقت را نمی‌خواهد بپذیرد خداوند قادر رحمان هدایتمان کند انشااله،
  • مکانیک IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    5 0
    واااای ...!!!! چقدر بزرگ است...!!! چقدر دارای قطر است..!!!
  • عاشق فضا IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    4 0
    وای چقدر بزرگه چقدر قدرت خدا زیاده ولی یک چیزی انگار اینجا اشتباهه چرا اسمش رو گذاشتن شیطان وقتی همه ی این شگفتی هارو خدا ایجاد کرده چرا اسمش شیطانه از رنگ ، بزرگی و عظمت و از زیباییش خیلی خوشم اومد من عاشق فضا هستم کلی اطلاعات در مورد فضا دیدم و شنیدم و دارم اما تا حالا همچین چیزی ندیده بودم 🤩🤯👽❤🧡💛💚💙💜💫🌍🌎🌏⭐🌟🪐🌠🌌🌙🚀🛸
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    3 0
    سبحان الله وبحمده
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    3 0
    ای انسان چه چیزی شما را در مقابل پرودگار تان مغرور ساخته؟
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
    1 0
    سبحان الله سبحان الله سبحان الله از این همه عظمت و خلقت خداوند کریم و بزرگ ......چقدر زیبا و چشمگیر است نعمت های خداوند ولی اسم شیطان را از روش بردارید و یه اسم زیبا روش بزارید ...مثلاً ابر کوه سرخ رنگ ....یا کوه آسمانی آتشین...... خدایا شکرت به خاطر این همه عظمت و بزرگی....
  • نادر NL ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    0 0
    بله دقیقابرج شیطان بچه های ناساچشم سوم دارندمیدونندبرای بعضی ازصحابی هاچه اسمی بزارند