۰ نفر
۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۵

"خطر جدی بشار اسد را تهدید می کند" یادداشتی از حسن هانی زاده است که به تازگی در وبلاگ خبرآنلاین منتشر شده است.

وی نوشته است: " پس از سرنگونی احتمالی بشار اسد هدف بعدی حزب الله لبنان خواهد بود که از رهگذر درگیری های داخلی و فشارهای منطقه ای و بین المللی خلع سلاح خواهد شد.برآیند رخدادهای اخیر سوریه و موضع گیری اتحادیه عرب در خصوص بحران این کشور نشان می دهد که حاکمیت در سوریه در ماه های آینده با چالشی جدی مواجه است. درگیری های خونین سوریه که وارد دهمین ماه خود شده تا کنون 6 هزار کشته و 25 هزار مجروح به جای گذاشته است. در طول این مدت شورای امنیت سازمان ملل بارها تلاش کرد تا قطعنامه هائی علیه دولت سوریه تصویب کند اما تهدید روسیه برای وتوی قطعنامه ها، این تلاش ها را با نا کامی مواجه ساخت. لذا آمریکا و اتحادیه اروپا از اتحادیه عرب برای ورود به بحران داخلی سوریه دعوت به عمل آورد که قطر و عربستان سعودی هزینه ورود اتحادیه عرب به درگیری های داخلی سوریه را تقبل کردند. "
وی می افزاید:" اتحادیه عرب در جریان نشست وزرای خارجه عضو این نهاد تصمیم گرفت 500 نفر از ناظران خود را برای کنترل رخدادهای سوریه و ارائه گزارش نهائی به دبیر کل اتحادیه عرب به سوریه اعزام کند. اتحادیه عرب بر خلاف قوانین داخلی و اساسنامه این اتحادیه، تحت فشار قطر، عربستان و مصر تاکنون حدود 85 نفر از ناظران صلح خود را به سوریه اعزام داشت.
اساسنامه داخلی اتحادیه عرب صراحت دارد که این اتحادیه تحت هیچ شرایطی نمی تواند در جریان های مربوط به تقابل مردم کشورهای عضو این اتحادیه و نظام های حاکم دخالت کند. لذا تشکیل ناظران صلح برای نخستین بار در طول تاریخ 66 ساله اتحادیه عرب صورت گرفته و هدف از آن فراهم ساختن مقدمات ورود ناتو به سوریه است. طبق سناریوی موجود قرار است ناظران اتحادیه عرب طی یک ماه آینده ناتوانی خود را برای مهار درگیری های داخلی سوریه به اطلاع نبیل العربی دبیرکل این اتحادیه برسانند. دبیر کل اتحادیه عرب نیز متعاقباً موضوع را به دبیر کل سازمان ملل گزارش خواهد کرد ودبیر کل سازمان ملل نیز از طریق تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت در نهایت سوریه را تحت بند 7 قرار خواهد داد."
هانی زاده افزود :" از آنجائی که هم پیمانان آمریکا در مصر و تونس سرنگون شده اند و در آینده مصر به سمت تشکیل یک نظام ضدصهیونیستی حرکت خواهد کرد، لذا تلاش می شود تا یک دولت وابسته وهمسو با اسرائیل در سوریه ایجاد شود. برهان غلیون چهره مرموز وعامل سازمان های جاسوسی آمریکا وغرب که اکنون به عنوان رهبر گروه های اپوزیسیون مطرح است، در آینده نقش مهمی در تشکیل یک رژیم وابسته به اسرائیل وغرب در سوریه ایفا خواهد کرد.
برهان غلیون متولد سال 1945 در شهر حمص سوریه و استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه سوربن است و در آگوست 2011 در نشست رهبران گروه های معارض سوریه درآنکارا به عنوان رئیس شورای ملی انتقالی سوریه انتخاب شد. با اینکه برهان غلیون در حوزه شخصیت های سکولار و لائیک قرار دارد اما رویکردی کاملا ضد علوی وضد شیعی دارد. غلیون وابستگی خانوادگی با نورالدین الاتاسی، رئیس جمهوری اسبق سوریه که در سال 1970 توسط مرحوم حافظ اسد رئیس جمهوری سابق سوریه سر نگون شد، دارد. گفته می شود در صورت سرنگونی دولت علوی بشار اسد و تشکیل یک نظام وابسته به غرب وآمریکا، فاز دوم این سناریو در لبنان برای خلع سلاح حزب الله عملیاتی خواهد شد. به موجب این طرح دولت نجیب میقاتی که به حزب الله نزدیک است از رهگذر شورش های خیابانی سرنگون خواهد شد و گروه 14 مارس به رهبری سعد الحریری قدرت را در اختیار خواهد گرفت. قطعاً پس از سرنگونی احتمالی بشار اسد هدف بعدی حزب الله لبنان خواهد بود که از رهگذر درگیری های داخلی و فشارهای منطقه ای و بین المللی خلع سلاح خواهد شد."
برای مطالعه متن کامل این یادداشت لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =