کشف خمره‌های کنعانیان در عمق ۱۸۰۰ متری مدیترانه / قدمت گنج‌های یافت‌شده به ۳۲۰۰ سال می‌رسد / عکس

محققان، آمفورایی از عصر تجارت و تمدن بین‌المللی کشف کردند که سرنخ‌هایی از قدیمی‌ترین کشتی غرق‌شده در اعماق دریا می‌دهد. گویا این خمره‌ها از ماشین زمان عصر برنز آمده‌اند.

تینا مزدکی: محققان در دریای مدیترانه، جایی که سه ساعت از خشکی فاصله داشت دو آمفورا (خمره سفالی، یا ساخته‌شده از فلزی مانند طلا و نقره که ۲ دسته دارد) پیدا کردند؛ این آمفوراها از کشتی‌ای یافت شدند که متعلق به عصر برنز بود. این آثار حداقل در بین آثار به‌دست‌آمده‌ای که مربوط به ۳۲۰۰ سال گذشته می‌شدند، بی‌همتاست.

به گزارش خبرآنلاین، کشتی غرق‌شده دورتر از سواحل شمالی فلسطین واقع شده و ده‌ها کوزه کنعانی در آن یافت شده است که محققان تنها دو کوزه را بازیابی کرده‌اند. این کوزه‌ها متعلق به تنها کشتی یافت‌شده از آن دوران است. تنها تعداد انگشت‌شماری دیگر از کشتی‌های عصر برنز پسین کشف شده که همه آن‌ها در آب‌های کم‌عمق ساحلی دریای مدیترانه، ازجمله دریای اژه یافت شده‌اند.

از حدود سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد، در عصر برنز، تجارت دریایی به‌خصوص در دریای مدیترانه غوغا به پا کرد. در آن زمان این کوزه‌ها را برای ذخیره‌سازی منابع و در مسیر شام حمل می‌کردند. از ویژگی آمفوراها این است که معمولاً پایین‌شان نوک‌تیز یا گرد است، بنابراین با حرکت کشتی تکان می‌خورند، اما واژگون نمی‌شوند و نمی‌شکنند.

این ظروف در طول قرن‌ها به شکلی تکامل‌یافته‌اند که می‌توان با بررسی شکل و طرح آن‌ها را به‌طور قابل‌اعتمادی تاریخ‌گذاری کرد. بنابراین بر اساس گردن کوزه‌های اخیراً کشف‌شده، زاویه برجسته شانه‌ها و قاعده نوک‌تیز آن‌ها، قدمت این آمفوراها بین ۱۴۰۰ تا ۱۲۰۰ قبل از میلاد تخمین زده می‌شود.

اولین نشانه‌های کشتی غرق‌شده، سال ۲۰۲۳ طی یک بررسی زیست‌محیطی قبل از توسعه میدان گازی جدید یافت شد. بررسی‌ها حداقل ۹ مکان باستان‌شناسی در اعماق دریا، ازجمله کشتی غرق‌شده‌ای مربوط به اواخر عصر برنز را آشکار کرد. اما جزئیات این یافته‌ها هرگز فاش نشد و مکان‌ها هرگز حفاری نشدند.

گنجی در میان زباله‌ها

محققان در کاوش‌های بستر دریا به دنبال مناطق و زیستگاه‌های حساسی بودند که ارزش نجات داشته باشد. امواج ردیاب‌ها مکانی را نشان می‌داد که عمدتا از زباله‌های امروزی تشکیل شده بود. تصاویر آن‌ها کیسه‌های پلاستیکی، صندلی‌های عرشه، بشکه‌های روغن و توالت چینی، همراه با صندلی را نشان می‌دهد. گاهی اوقات آن‌ها آمفورا و قطعات سرامیکی نیز در میان زباله‌ها پیدا می‌کنند.

کشف گنج ۳۲۰۰ ساله از بقایای قدیمی‌ترین کشتی جهان / عکس

این بار اما امواج ردیاب، مجموعه بزرگی از کوزه‌ها را نیز نشان داد. بنابراین آن‌ها کوزه‌ها و هرگونه مصنوع دیگر را که در عمق ۱۸۰۰ متری دیده‌شده بود، برای تعیین منشأ کشتی بازیابی کردند. ده‌ها کوزه، تقریباً یکسان با حدود نیم متر طول، در یک محدوده جمع شده بودند. با کنار رفتن ردیف اول، ردیف دومی از آمفورا تا به چشم می‌خورد. محققان چند آمفورایی که می‌توانستند با حداقل خسارت بیرون بیاورند را انتخاب کردند.

تاریخ پیشنهادی برای این آثار، دقیقاً در میانه‌ی مرتبط‌ترین دوره اواخر عصر برنز است که روزگار آن با اوج دریانوردی در دریای اژه و شرق مدیترانه مطابقت دارد. این کشتی غرق‌شده، یافته‌ای باورنکردنی از این عصر به شمار می‌رود؛ زیرا هر کشتی ‌شکسته‌ای اساساً یک ماشین زمان است و هرچه در آن کشتی بوده، در یک‌لحظه غرق شده است.

کشف گنج ۳۲۰۰ ساله از بقایای قدیمی‌ترین کشتی جهان / عکس

فقدان امواج، طوفان‌ها و فعالیت‌های انسانی شدید در این منطقه نشان می‌دهد که بقایای این کشتی احتمالاً بهتر از دیگر مصنوعات غرق‌شده که در نزدیکی ساحل یافت می‌شوند، حفظ‌شده است. اگرچه آمفوراها به‌وضوح نشان می‌دهند که کشتی همراه با آن‌ها غرق‌شده، اما چیزی از بدنه کشتی در این جست‌وجو قابل‌مشاهده نبود. ممکن است بخشی از بقایای کشتی چوبی زیر انبوه کوزه‌ها در گل دفن شده باشد.

حفاری‌های اعماق دریا گران، پیچیده و مملو از مشکلات روش‌شناختی هستند. با این حال احتمالاً محققان دیگر می‌توانند در آینده آثاری از کشتی نیز پیدا کنند.

منبع: scientificamerican

۵۴۳۲۳

کد خبر 1923210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 22
  • ناشناس IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    20 94
    در ان زمان هنوز قوم اریا در اسیای میانه مشغول دامداری بودند ...
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
      دامدار باشی و شرافت داشته باشی و فرهنگ و اصالتت دنیار تحت تاثیر قرار بده بهتره یا مدرن باشی و خونخوار بی تمدن
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
      67 28
      محض اطلاعت ، اجداد ما ایرانیا حدود ۴۸۰۰ سال پیش ، عمل چشم انجام میدادن‌...
    • حسن IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
      62 15
      برو کمی تاریخ بخون آنقدر بی سواد زندگی نکن ،تمدن جیرفت ۷۰۰۰سال تمدن ،زمانی که شهر نشینی و پزشکی در آنجا بوده که یافته های باستانشناس چشم مصنوعی‌ تائیدیه برای آن هست
    • ناشناس IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
      54 9
      اتفاقا تنها قومی که به دامداری معروفند همین کنعانیان‌ بودند
    • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
      21 22
      عزیزم انموقه آریای ها در هندوستان ساکن بودند نه در آسیا ی میانه
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
      12 18
      اینم شو اسرائیلی‌ها برای خونریزی بیشتر
    • محمد کلهر IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
      9 4
      درود.هرشغلی محترمه و اتفاق کنعنیان بستنی میکردند نه قوم ما آریا دوم اینکه تاریخ تحریفی رو هم حساب نکن ما ۱۴۰۰۰سال پیش تاریخ اهورایی داریم سوال پرست بودیم بهترین سازه های دنیا رو داشتیم در معماری و ...علم و اختراع و ...
    • علی IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
      16 7
      باسلام شهر سوخته ۵۰۰۰ هزار سال .مرد نمکی ۷۰۰۰ سال . تمدن سیلک لرستان بالای ۵۰۰۰ هزار سال. در ضمن این فرضیه که آریایی ها از کجا به ایران آمدن غلط است آریایی ها از ابتدا در ایران ساکن بوده اند و حتی به کشورهای آفریقا هم مهاجرت داشته اند. به امید تفکر
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    40 47
    ۝۝۝۝۝۝۝ ﴿الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم﴾ ۝۝۝ ﴿اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج﴾ ۝۝۝ یا الله به حق محمد و آل محمد از اختلاس و تورم نجاتمون بده ۝۝۝ و از دست جنایتکارای جنگی غاصب قصاب صهیونست، مردم مظلوم فلسطین رو نجات بده. ۝۝۝ ﴿الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم﴾
    • سیاوش IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
      35 7
      چشم
  • علی IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
    12 29
    حتما متعلق به کوروش بودند
  • یاس IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
    29 6
    این کوزه ها متعلق به دوران مصر و ملکه نفرایتی و کار تجسس رو هم اسرائیل انجام داده از پرچم روی بازو کاملا مشخصه
  • خسرو تورک قشقایی IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
    13 43
    این خمره ها متعلق به تورکان فنیقی می باشند و تعلق به تمام تورکتبار جهان می باشند
    • همه جای ایران سرای من است IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
      25 9
      فنقی ها ترک بودن ؟!! وقت کردی یه کم مطالعه کنی بد نیست ، فنقی ها ،سامی تبار بودن و کشتیرانی و تجارت دریایی قوی داشتن ولی همیشه تحت سیطره قدرتهای همجوارشون مثل بونانیها، رومی ها، ایرانیها، بابلی ها و... بودن.
  • محقق IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
    24 22
    بعدمیگن سابقه حضورقوم یهود درفلسطین اشغالی بیشتر ازقوم باستانی کنعانیان است که امروز این قوم تحت ظلم وستم صهیونیستها قرار گرفته وقصد دارد این قوم را ازبین ببرد وباسکوت کشورهای حامی دروغین حقوق بشر صهیونیستها نسل کشی به راه انداخته اند 🥺🥺🥺😞😞😞☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️🤲🤲
  • امیر IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
    19 21
    اسرائیل های آواره آنقدر نفرینی و بی هویت هستند تو عمق اقیانوس هم کاوش می کنن که شاید یه سر سوزن بتونن هویت بدست بیارن البته اگه نگن مدیترانه هم واسه ماس
  • م IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
    16 20
    اینها همش الکیه اینارو یهودی ها الکی خودشون میسازن تا همه رو مجاب کنن که ما وارث فلسطین هستم برای خودشان تاریخ سازی میکنند
  • مهدی IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
    18 4
    تمدن عیلام تمدن بین النهرین تمدن اجداد عرب های امروز خوزستان تاریخ فراموش شده عیلامی ها با ۷۰۰۰ سال قدمت
    • اهورامزدا IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
      6 5
      ایلامیان مردم زاگرس نشین بختیاری و لر بودن
  • سشسس IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
    6 9
    تو اسرائیل کشف شده
  • نا اشنا IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
    11 1
    این کشفیات چه ربطی به دین و قومیت دارد .که چنین خنجر ها رو از رو بسته اید -این ها مربوط به تاریخ و تمدن انسانها از چند هزاررسال پیش هست و تمام این کشفیات باید درس عبرت و تجربه شود برای انسانهای متفکر امروزی که راه اشتباه پیشینیان و قومیت ها رو نرویم -تا کی تعصبات کور و ایدولوژی هایی که کشورها رو از بین برد و ویران کرد .جنگ جهانی دوم با تعصبات و ایدولوژی هیتلر و موسیلینی شروع شد و صدها میلیون انسان رو به خاک و خون کشید -یا حتی بازار چرم فروشی پوست گاومیسهای آمریکا نزدیک بود که نسل یک حیوان منقرض شود -دوستان تفکر کنید و از روی عصبانیت تصمیم نگیرید .
  • محمد کلهر IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
    5 3
    اصلاح :اتفاقا کنعنیان شبانی بیابانگرد بودن نه قوم ما آریا ما یکتا پرست بودیم ۱۴۰۰۰سال تاریخ اهورایی و میترایی و زردشتی داریم....بیسوادانه و متعصب به قوم تازی و جاهل نباش.
  • حسن IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
    1 1
    این اشیای گرانبها به مقصد ایران می‌آمدند و غرق شدند!کتیبه ما را زدند به سازمان ملل!الآن هم به بهانه‌های مختلف میخواهند گنجِ را به دزدند!
  • US ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    4 1
    کنعان بنی اسراییل‌ سرزمین مادری قوم یهود
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
      0 1
      🤣🤣🤣🤣تاریخ جعل کنید کی به کیه ..دستتون رو شده بی هویتای قاتل
  • علیدانا IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    5 1
    یه مطلب تاریخی برای مطالعه است ... عادت کنیم با خوندن یه مطلب سطح سواد خودمون را بالا ببریم و بعد بریم دنبال استنادات و منابع...‌نه که دو خط از یه کتاب خوندیم بخوایم پای هر پست مطلب غیر حرفه ای بذاریم و حاشیه ایجاد کنیم...
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    4 3
    فقط دارن با دروغ برا خودشون اصالت درست میکنند کنعانیان رو چه به دریا نوردی اینا متعلق مصر هستن
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    0 0
    خب دیگه عمر خودتونا در یابین داره. به فنا میره بحث هزاران سال پیش به چه درد میخوره. زندگی. کنید امروز که. فردا. دیره گنجهای. هزاران سال پیش. رابه شما. نمیدن
  • محمد IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    0 0
    بله کشورهای دیگه دنبال قدرت دریا جهانن وکشورهای قدرت کشور خودش انگلیس یه مشت پولدار سیاست مدار دورخودش جمع کرده به ابن خاطر
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    0 1
    زیاد جوش نزنید که ما چی بودیم یا اونها چی بدون مهم اینه که الان چی هستی
  • ریحانه IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    0 0
    عالی بود