براساس نظرسنجی های صورت گرفته، اوباما فاصلۀ چندانی با جمهوریخواهان ندارد و با اختلاف بسیار کمی اوباما جلوست.

فواد ایزدی


نتایج انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه آمریکا در ایالت آیووا سه شنبه شب برگزار شد و طی آن میت رامنی فرماندار سابق ایالت ماساچوست، تنها با اختلاف 8 رأی از رقیب خود ریک سانتوروم سناتور سابق پنسیلوانیا پیشی گرفت. بدین ترتیب در ایالت آیوا، 130 هزار رأی دهنده، نامزد حزب جمهوری خواه را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 انتخاب کردند. این انتخابات درون حزبی مختص جمهوری خواهان بوده و فردی که در آن پیروز می شود، در نهایت رقیب اوباما خواهد بود. در جناحِ مقابل اما به صورت سنتی حزبی که در کاخ سفید حضور دارد، معمولاً برای دور بعد نیز کاندید می شود. از این رو نیازی به برگزاری انتخابات درون حزبی برای دمکراتها وجود ندارد. بعد از آیووا، هفته بعد نوبت به ایالت نیوهمپشایر خواهد بود و متعاقباً این انتخابات در سایر ایالات آمریکا نیز برگزار خواهد شد. مرحلۀ بعدی این انتخابات، بیست و سوم ژانویه در ایالت کارولینای جنوبی برگزار می شود. دور پایانی انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان نیز بیست و هفتم تا سی ام ماه اوت برگزار خواهد شد و در آن کاندیدای نهایی این حزب برای رقابت با باراک اوباما مشخص می شود. طی این مدت قرار است بیش از هفت انتخابات مقدماتی درون حزبی در ایالت‌های مختلف آمریکا تا پیش از آغاز مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری توسط جمهوریخواهان برگزار شود.
این انتخابات درون حزبی تا زمان مشخص شدن همۀ نمایندگان ادامه خواهد یافت و در نهایت دو حزب در تابستان سال آینده در کنفرانسی (convention) که هر 4 سال یکبار برگزار می شود و نماینده هر دو حزب در آنجا مشخص می شود، حضور خواهند یافت. انتخابات مقدماتی فعلی نیز برای تعیین افرادی است که در آن کنفرانس حضور دارند.
همانطور که می دانیم در آمریکا، رییس جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب نمی شود، بلکه رأی گیری به شکل الکترال کالج است، یعنی مردم با انتخاب هیئت های نمایندگی یا همان الکترال کالج، رییس جمهور انتخابی خود را به کاخ سفید می فرستند.
در انتخابات آیووا، رامنی براساس آراء بدست آمده، تعدادی از صندلی های کنفرانس را بدست آورده است و متعاقباً در انتخابات مقدماتی پیش رو در سایر ایالات به ترتیب بقیه کرسی ها به سایر کاندیدها تعلق خواهد یافت و در نهایت این مردم هستند که انتخاب می کنند که در این کنفرانس چه کسانی حق رأی خواهند داشت.
بعد از مشخص شدن نمایندگان، کنفرانس مذکور در تابستان سال آینده از 27 تا 30 اوت جلسه خواهد داشت که نتیجه آن تعیین نامزدهای انتخاباتی برای رقابت نهایی در ماه نوامبر است. رامنی، گزینۀ موردنظر محافل اقتصادی آمریکاست و گفته می شود که در مقایسه با سایر جمهوریخواهان مشی میانه رویی دارد. با این حال پیش بینی این مسئله که چه کسی برنده انتخابات ماه نوامبر خواهد بود، امری است دشوار و باید منتظر برگزاری سایر انتخابات مقدماتی در بقیۀ ایالات آمریکا باشیم. اما براساس نظرسنجی های صورت گرفته، اوباما فاصلۀ چندانی با جمهوریخواهان ندارد و با اختلاف بسیار کمی اوباما جلوست. چالش های اقتصادی که دولت اوباما طی سال 2011 با آن روبرو بود، تا حد قابل توجهی جایگاه وی را در نزد مردم متزلزل کرده است. در هر حال تا ماه نوامبر زمان زیادی در پیش است و شاید رییس جمهور آمریکا بتواند برای جلب رأی مردمش، اقدامات مثبتی را صورت دهد. 51263

 

*کارشناس مسائل سیاسی

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =