به گزارش خبرآنلاین، انتشارات ثانیه کتاب «واژههای کلیدی در روزنامهنگاری» را منتشر کرد. این کتاب نه صرفاً یک واژهنامه است که برای هر اصطلاح فقط به ترجمه تک کلمهای اکتفا کرده باشد، و نه یک فرهنگ است که دایره لغوی اش گسترده و توضیحاتش وسیع و فراگیر و با وسواس باشد.
بنابراین گزارش، کتاب حدود 420 واژه کلیدی در روزنامهنگاری را که هم دانستن آن به ارتقاء دانش روزنامهنگاران کمک میکند و هم کاربردی برای پیشبرد کار آنان در سطح تحریریه خبری است، مورد واکاوی قرار داده است. برخی از توضیحات هر واژه در کتاب سه سطر و برخی در سه صفحه -بسته به استعداد واژه مورد نظر -توضیح داده شده است.
توکلی خود درباره این کتاب معتقد است: این کتاب یک «هند بوک» است که میتواند در کیف خبری جای بگیرد و درموقع لزوم به کار خبرنگاران آید.
با این توضیح در مقدمه کتاب میخوانید: «کتاب حاضر، روی مرز یک پژوهش دانشگاهی، و یک نوشتار ژورنالیستیک حرکت میکند و سعی کرده از سویی به نیازهای علمی این حوزه -در محدوده عنوان کتاب- پاسخ دهد و در عین حال برای روزنامه نگارانی که تنها دغدغه کار روزانه با رویکردی علمی تر دارند، مفید واقع شود. بر همین اساس جنبه های آموزشی کتاب نیز لازم است مد نظر قرار گیرد. فرض کنید اگر واژه ای درباره نوع خاصی از لید مطرح شده، علاوه بر توضیح درباره آن، سعی شده تا حد امکان مثال هایی داخلی یا خارجی مرتبط با موضوع آورده شود تاکاربران در حوزه کار و عمل نیز بتوانند از آن ها الگو برداری کنند. در میان کاربران کتاب شاید گروه سومی هم یافت شوند؛ مترجمان متون رسانه ای بویژه آن هایی که کمتر نسبت به این حوزه آشنایی دارند.»
بر اساس این گزارش، کتاب دو فهرست دارد. فهرست سمت چپ، مخاطب را مستقیماً از واژه لاتین و به ترتیب حروف الفبا به سمت معادل آن و توضیحات فارسی هدایت می کند، و از سمت راست با توجه به جنبه آموزشی کتاب سعی شده واژه ها در طبقه بندی موضوعی قرار گیرند. خبر، مصاحبه، گزارش، ویراستاری و مدیریت خبر، گرافیک و صفحه آرایی، لید نویسی و…
این کتاب در 276 صفحه و با قیمت 6300تومان وارد بازار شده است.
ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهرها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، میتوانند تلفنی سفارش خرید بدهند.
6060
نظر شما