«گتسبی بزرگ»، «مرشد»، «زندگی پی» و «امپراتوری مون‌رایز» برخی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمایی سال 2012 هستند.

حسین عیدی‌زاده: وودی آلن، برادران کوئن، استیون اسپیلبرگ، پل تامس اندرسن، آنگ لی، باز لورمان و وس اندرسن تعدادی از کارگردان‌های مطرح سینما هستند که سال 2012 با فیلم‌های جدید خود به سینما بازمی‌گردند. آنچه در ادامه می‌خوانید معرفی تعدادی از فیلم‌های مهم است که در این سال روی پرده می‌روند.

 

«گتسبی بزرگ»

اقتباسی هالیوودی از «گتسبی بزرگ» نوشته اف. اسکات فیتزجرالد که یکی از مهم‌ترین آثار ادبی معاصر آمریکاست. فیلم داستان جی گتسبی (با بازی لئوناردو دی‌کاپریو)، میلیونری است که غم عشق ازدسته‌رفته‌اش، دیزی (با بازی کری مالیگان) را می‌خورد. وقتی دوباره سروکله دیزی در زندگی جی گتسبی پیدا می‌شود، این میلیونر با کمک دوست جدیدش نیک کاراوی (با بازی توبی مگوایر) سعی می‌کند گذشته را جبران کند...

 

فیلم جدید باز لورمان، کارگردان «مولن روژ» در کمال تعجب به صورت سه‌بعدی فیلمبرداری شده است. فیلم قبلی لورمان «استرالیا» با بازی نیکول کیدمن و هیو جکمن بود که نه نظر مثبت منتقدان را به همراه داشت و نه در گیشه طبق پیش‌بینی‌ها عمل کرد. با این حال حضور ستاره‌های سینما برگ برنده «گتسبی بزرگ» و داستان جذاب عاشقانه آن است.

 

 

لورمان در این فیلم 127 میلیون دلاری پس از بیش از 10 سال (از زمان ساخت «رومئو و ژولیت») دوباره با دی‌کاپریو همکار شده است. این اولین فیلم هالیوودی کری مالیگان است.

 

لورمان سبک بصری خیره‌کننده خود را دارد و باید منتظر ماند دید نتیجه کارش در «گتسبی بزرگ» که کریسمس 2013 روی پرده می‌رود چه شده است.

 

«او عاشق من است»

نویسنده‌ای که به بن‌بست رسیده زنی خیالی را خلق می‌کند و همین موجب می‌شود به موفقیت برسد، اما مشکل از آنجا شروع می‌شود که واقعا عاشق زن می‌شود. این داستان فیلم جدید جاناتان دیتن و والری فریس، کارگردان‌ها و نویسندگان فیلم دوست‌داشتنی «لیتل میس سانشاین» است.

 

این دو پس از منتفی شدن ساخت سه پروژه «معلم سختگیر»، «آدم‌های سوخته» و «اراده» بالاخره موفق شدند نظر کمپانی فاکس سرچ‌لایت را با فیلمنامه «او عاشق من است» نوشته زوئی کازان جلب کنند. کازان بازیگر فیلم مستقل «دختر منفجرشده» است.

 

در «او عاشق من است» این زوج هنری دوباره با پل دانو، بازیگر «لیتل میس سانشاین» همراه شده‌اند و به نظر می‌رسد فیلم حال و هوای آثار چارلی کافمن (نویسنده «جان مالکوویچ بودن» و «اقتباس») را داشته باشد. نکته جالب اینکه فیلمنامه «او عاشق من است» نوشته کازان است که با نمایشنامه «ما اینجا زندگی» می‌کنیم در تئاتر نامی برای خودش دست‌وپا کرده و همین بسیاری را متوجه فیلم کرد است.

 

آنت بنینگ، آنتونیو باندراس، استیو کوگان و الیوت گولد دیگر بازیگران این فیلم هستند. فیلم احتمالا پس از حضور در جشنواره‌های سینمایی، پاییز سال 2012 روی پرده برود.

 

«درون لوین دیویس»

داستان فیلم جدید برادران کوئن در دنیای موسیقی محلی در گرینویچ ویلج شهر منهتن در دهه 1960 می‌گذرد. این منطقه محل ظهور باب دیلن است و داستان از زاویه دید لوین دیویس (با بازی اسکار ایساک) روایت می‌شود که دوست دیلن بوده. او که استعداد غریبی در خوانندگی و نواختن گیتار داشته هرگز به آنچه لایقش بود نرسید.

 

دلیل انتظار برای دین این فیلم برادران کوئن هستند، فیلمسازهایی که هم منتقدان آنها را دوست دارند و هم تماشاگران عادی؛ فیلم قبلی آن ها «شهامت» بود که به فروش بسیار خوبی رسید و در چند رشته نامزد اسکار بود، این دو با فیلم «پیرمردها کشوری ندارند» جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی را هم گرفتند.

 

در فیلم جدید برادران کوئن جان گودمن، اف. موری آبراهام، جاستین تیمبرلیک و کری مالیگان بازی می‌کنند. فیلم اواخر پاییز 2012 روی پرده می‌رود.

 

«لینکلن»

دانیل دی- لوییس در فیلم زندگی‌نامه‌ای «لینکلن» که در ریچموند در ایالت ویرجینیا فیلمبرداری شده، نقش آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا را بازی می‌کند.

 

گروهی بازیگر مطرح شامل جوزف گوردون-لویت، سالی فیلد، تامی لی جونز، جان هاوکز، جیمز اسپیدر، تیم بلیک نلسن، هال هالبروک و دیوید استراترن در «لینکلن» بازی می‌کنند. داستان این فیلم 100 میلیون دلاری بر مبنای کتاب «گروه رقبا» نوشته دوریس کرنز گودوین است که سال 2005 منتشر شد. فیلمنامه را تونی کوشنر نوشته است.

 

 

داستان بر تقابل سیاسی لینکلن و مردان پرقدرت کابینه‌اش درمورد لغو برده‌داری و در سال‌های پایانی جنگ داخلی آمریکا متمرکز است. فیلم کریسمس سال 2012 اکران می شود.

 

«بینوایان»

این فیلم نسخه سینمایی نمایشی موزیکال براساس رمان معروف ویکتور هوگو است و ماجرای محکومی را روایت می‌کند که در آستانه انقلاب فرانسه از زندان می‌گریزد. فیلم را تام هوپر کارگردانی می کند که با «گفتار پادشاه» به شهرت رسید. «بینوایان» از همین حالا یکی از بخت‌های اسکار 2013 است.

 

در فیلم ستاره‌های بزرگی مثل هیو جکمن، راسل کرو، آن هاتاوی، ساشا بارون کوهن و ادی ردماین بازی می‌کنند. احتمالا تیلور سوئیفت و آماندا سیفرید نیز در این فیلم نقش‌هایی داشته باشند.

 

تهیه کنندگان امیدوار هستند «بینوایان» یک «9» دیگر نباشد. «9» ساخته راب مارشال بازسازی نمایش موزیکال «9» براساس فیلم «هشت و نیم» ساخته فدریکو فللینی بود که با وجود حضور بازیگران مطرح شکست خورد، هرچند فیلم جذابیت‌های بسیاری داشت و بسیار خوش‌ساخت بود.

 

فیلم هفتم دسامبر روی پرده می‌رود.

 

«زندگی پی»

فیلم جدید آنگ لی داستان پی پاتل، پسری جوان است که پس از غرق شدن کشتی که سوار آن بوده، خود را در یک قایق کوچک در کنار یک ببر بنگال می‌بیند...

 

پیش از آنگ لی کارگردان‌های مطرحی مثل ژان-پیر ژونه، آلفونسو کوآرون و ام. نایت شیامالان کاندید کارگردانی فیلم بودند اما در نهایت این پروژه که براساس رمان پرفروشی به همین نام ساخته می‌شود به آنگ لی سپرده شد.

 

فیلم به صورت سه‌بعدی ساخته می‌شود و سراج شارما، ژرار دوپاردیو، عرفان خان و توبی مگوایر در آن حضور دارند. آنگ لی که با ساختن «کوهستان بروکبک» چند جایزه اسکار به خانه برد امیدوار است پس از شکست «Taking Woodstocck» با این فیلم به روزهای اوج خود بازگردد.

 

فیلم 12 دسامبر سال 2012 روی پرده می‌رود.

 

«مُرشد»

فیلم جدید پل تامس اندرسن داستان روشنفکری کاریزماتیک (با بازی فیلیپ سیمور هافمن) است که پس از بازگشت از جنگ جهانی دوم یک سازمان مذهبی راه می‌اندازد و کارگردان جوانی (با بازی خواکین فینیکس) را با خود همراه می‌کند.

 

پل تامس اندرسن در 15 سال گذشته تنها پنج فیلم ساخته و با همین فیلم‌ها به شهرت و موفقیت بسیاری رسیده است. تقریبا پنج سال از زمان ساخت «خون به پا می‌شود»، آخرین فیلم او که بسیاری شاهکار توصیفش کردند می‌گذرد و بسیاری منتظر جدیدترین فیلم او هستند.

 

 

به نظر می‌رسد فیلم براساس زندگی ال. ران هوبارد ساخته شده که فرقه مذهبی ساینتولوژی را راه انداخت. خواکین فینیکس که خودش را بازنشسته کرده بود چنان از فیلمنامه خوشش آمد که به پروژه پیوست. ایمی آدامز و لارا درن دیگر بازیگران فیلم هستند.

 

تامس اندرسن با «شب‌های بوگی»، «مگنولیا» و «خون به پا می‌شود» نشان داده میراث‌دار سبک روایی و بصری رابرت آلتمن و مارتین اسکورسیزی و البته استنلی کوبریک است. فیلم یکی از بخت‌های اصلی اسکار است و اواخر پاییز 2012 روی پرده می‌رود.

 

«امپراتوری مون‌رایز»

فیلم جدید وسن اندرسن داستان دختر و پسری است که در دهه 1960 از شهری کوچک فرار می‌کنند و در این بین زندگی اهالی این شهر دگرگون می‌شود. این اولین فیلم اندرسن است که داستانش در زمان معاصر نمی‌گذرد و گفته می‌شود ترکیبی از آثار مارتین اسکورسیزی و ساتیاجیت رای است.

 

فیلم‌های وس اندرسون (مثل «دارجلینگ لیمیتد» و «خانواده باشکوه تننبام») همگی از نظر روایی و بصری مهر این کارگردان جوان را بر خود دارند. در فیلم جدید او بروس ویلیس، ادوارد نورتن، فرانسیس مک‌دارمند، تیلدا سوینتن و هاروی کایتل و البته بیل موری و جیسن شوارتزمن، دو بازیگر محبوب اندرسن بازی می‌کنند.

 

 

فیلمنامه را اندرسن به همراه رومن کاپولا، پسر فرانسیس فورد کاپولا نوشته است. آخرین فیلم اندرسن انیمیشن جذاب «آقای فاکس شگفت‌انگیز» بود. فیلم 25 مه 2012 روی پرده می‌رود و احتمالا در جشنواره فیلم کن هم به نمایش درمی‌آید.

 

«گِل»

داستان جذاب یک مرد فراری و پسری 14 ساله، پسر به مرد کمک می‌کند از جزیره‌ای در می‌سی‌سی‌پی فرار کند، از دست قانون و جایزه‌بگیرها بگریزد و در نهایت به محبوب خود برسد. فیلم را جف نیکلوز ساخته که سال 2011 با فیلم مستقل «پناه بگیر» بسیاری را متوجه خود کرد.

 

فیلم اول نیکولز که کمتر دیده شده اما بسیار استادانه است «داستان‌های شات‌گان» نام دارد. دو فیلم اول نیکولز او را به عنوان صدایی جدید در سینمای مستقل معرفی کرده است. نقش اصلی فیلم او را متیو مکاناهی بازی می‌کند که فیلم‌های متفاوتی از او از جمله «پسر روزنامه فروش»، «برنی» و «جوئی آدمکش» در انتظار اکران هستند.

 

«گِل» داستانی جذاب درمورد عشق است و تای شرایدن که با بازی در نقش جوانی شان پن در «درخت زندگی» به شهرت رسید، در اینجا نقش پسر 14 ساله را بازی می‌کند. بازیگر زن فیلم ریس ویترسپون است. مایکل شانن که دوست نیکولز است در این فیلم نیز بازی می‌کند، این دو در «پناه بگیر» همکاری کردند.

 

فیلم احتمالا پس از حضور در جشنواره‌های سینمایی، در فصل جوایز سال آینده روی پرده می‌رود.

 

«نرون ویلون ‌زد»

داستان پروژه جدید وودی آلن در رُم دوران معاصر روی می‌دهد و گفته می‌شود اقتباسی آزاد از کتاب «دکامرون» نوشته جووانی بوکاچیو نویسنده قرن 14 میلادی ایتالیایی است که از 100 داستان تشکیل شده است. فیلم چهار داستان را روایت می‌کند؛ دو داستان درمورد شخصیت‌هایی آمریکایی در رم است و دو داستان دیگر درمورد شخصیت‌هایی ایتالیایی است.

 

الک بالدوین، روبرتو بنینی، پنه‌لوپه کروز، جودی دیویس، جسی آیزنبرگ، گرتا گرویگ و الن پیج در «نرون ویولن زد» بازی کرده‌اند. آلن فیلمنامه را نوشته و خودش هم نقشی در فیلم دارد. او از سال 2006 و «خبر داغ»‌ در فیلمی مقابل دوربین نرفته بود.

 

آلن که سال 2011 با فیلم «نیمه‌شب در پاریس» به موفقیت تجاری رسید و منتقدان هم فیلمش را بسیار تحسین کردند امید دارد با «نرون ویولن زد» این موفقیت را تکرار کند. فیلم احتمالا در جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌آید و تابستان 2012 اکران می‌شود.

 

برای اطلاع از دیگر فیلم‌های مهم سال 2012 اینجا را کلیک کنید.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =