مهرشاد کارخانی کارگردان فیلم سینمایی «اکباتان» که در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده در یادداشتی انتقاد خود را نسبت به نحوه انتخاب فیلم‌های جشنواره اعلام کرد.

به گزارش خبرآنلاین، «اکباتان» چهارمین فیلم کارخانی است که پیش از این سه فیلم دیگر او هم به بخش مسابقه جشنواره راه نیافته بودند.
 
متن یادداشت او به محمد خراعی دبیر سی‌امین جشنواره فیلم فجر به این شرح است:
 
«مفتخریم از اینکه شما دبیری جشنواره سی‌ام فجر را به عهده گرفته‌اید، و عزم خود را جزم کرده‌اید تا نظم نوینی را بعد از 30 سال به مرحله اجرا بگذارید...
 
آیا بعد از پایان این جشنواره شما و برنامه‌های ذهنی که با خود آورده‌اید باقی خواهید ماند؟ که بعد از این کل سینمای ایران به برنامه‌های نوین شما اقتدا کند، لابد این را هم می‌دانید که ما در سرزمینی غیر استاندارد زندگی می‌کنیم ‌و یک شبه نمی‌توان جشنواره‌ای را که 30 سال با بی‌نظمی و آشفتگی به حیاتش ادامه داده تغییر داد...
 
اگر بدانیم معیار بودن یک فیلم در بخش مسابقه و یا خارج از مسابقه چیست؟‌ آن وقت می‌توانم فیلم پنجم خود را براساس سلیقه مبهم و مشکوک هیئت انتخاب بسازم، تا به حال هر چهار فیلمی که ساخته‌ام به بهانه‌های گوناگون تبعید شده‌اند به بخش خارج از مسابقه، حالا دیگر مثل روز روشن است جشنواره فیلم فجر وحشت دارد فیلم‌های مرا در بخش مسابقه قرار دهد...
 
هم در رقابت نمی‌تواند جواب فیلمسازهای نور چشمی‌اش را بدهد، هم فرصت برای دیده شدن فیلم‌های خنثی بخش مسابقه کم می‌شود. چرا که فیلم‌هایم ساز مستقل می‌زنند، و در این آشفتگی سینمای امروز ایران فیلم مستقل ساختن، ‌اندیشه مستقل می‌خواهد و من حاضر نیستم نان را به نرخ روز بخورم، به قول امیر نادری نان را تو ... نزن بخور، او می‌گفت نمایش داده شدن درست و دقیق یک فیلم مهم‌تر از ساختن خود فیلم است، آن وقت اکثر فیلم‌هایی که امسال برای هیئت انتخاب نمایش داده شده‌اند، یا ناقص بوده، یا در مرحله‌ راف کات قرار داشته‌اند. آخر چگونه می‌توان یک فیلم را بدون صداگذاری و با دیالوگ‌های ناقص مورد انتخاب و داوری قرار داد.
 
باید بگویم هیئت انتخاب این دوره با همه تجربیاتشان فریب حرف‌های بلند پروازانه دبیر جوان جشنواره را خورده‌اند، و باید به این هئیت انتخاب تبریک گفت، و از آنها پرسید: واقعا شما در زندگی هفته‌ای چند فیلم تماشا می‌کنید،‌ آیا اگر هم تماشا می‌کنید، فیلم‌ها را ناقص و به شکل راف کات می‌بینید، ‌یعنی به صدا،‌ دیالوگ،‌ موسیقی آن توجه نمی‌کنید، راستی چقدر موسیقی را می‌شناسید؟
 
با سبک‌های هنری سینمای روز جهان چه اندازه آشنایی دارید،‌ آیا تفاوت خط مورب و موازی را در سینما می‌دانید، ‌می‌دانید که یک کلمه اگر نقطه‌اش عوض شود،‌ معنی‌اش عوض می‌شود،‌ اگر این‌ها را می‌دانستید نباید گول حرف‌های یک دبیر بی‌تجربه را می‌خوردید، آیا همه فستیوال‌های درجه یک جهان هم فیلم‌ها را اینگونه در مرحله راف کات انتخاب می‌کنند؟
 
هرچند شخصا سال‌هاست که جشنواره فیلم فجر اعتبارش را برایم از دست داده است، ولیکن به درخواست و احترام تهیه کننده و دیده شدن زحمت عوامل فیلم توانستیم یک نسخه ناقص و راف‌کات از فیلم «اکباتان» به دفتر جشنواره برسانیم.
 
باید از دبیر جشنواره که دم از نظم انضباط می‌زند سئوال کرد: ‌چرا نباید یک نفر به عنوان نماینده فیلم به هنگام نمایش حضور داشته باشد. تا فیلم به شکل درست و حرفه‌‌ای روی پرده به هیئت انتخاب نشان داده شود، واقعا اگر اشکالی فنی به هنگام نمایش در دستگاه پخش به وجود بیاید، چه می‌شود؟ چه کسی جوابگو است؟ ‌واضح است که حس و حال هیئت انتخاب نسبت به آن فیلم به هم می‌ریزد و فیلم در جا می‌سوزد...
 
این بی‌نظمی دیگر در جشنواره فیلم فجر عادی شده است، حضور مهمانان متفرقه در افتتاحیه و اختتامیه، پخش ناعادلانه کارت‌ها و بلیت‌ها مهمان،‌ دیر رسیدن همیشگی بولتن پر غلط جشنواره،‌ نمایش نامناسب و خرابی آپارات سالن‌ها.... در این سال‌ها آداب حرفه‌ای در جشنواره فیلم فجر به کلی فراموش شده و حتی هیئت انتخاب بازیچه‌ای هستند تنها برای برگزار شدن یک جشنواره ضعیف و غیربین‌المللی.
 
جشنواره فیلم فجر با تمام باند بازی‌اش اگر شهامت دارد همه فیلم‌های بخش‌های مختلف را به داوری و انتخاب مردم بگذارد نه فقط بخش مسابقه را، تماشاچیان و منتقدان سینما می‌توانند بهترین داوران جشنواره باشند...
 
«اکباتان» را با اقتباس از فیلم «فرار از تله» زنده یاد جلال مقدم ساخته‌ام، و با سرمایه کاملا‌ شخصی تهیه کننده بخش خصوصی و همت گروهی از سینماگران صاحب‌فکر که با علاقه و دلسوزانه تلاش کردند این فیلم به سرانجام برسد.
 
باید از هیئت انتخاب این دوره از جشنواره و دبیر آن پرسید آیا فیلم «فرار از تله» را دیده‌اند که البته می‌دانم آقای طوسی و نعمت‌اله این فیلم را خوب دیده‌اند و جلال مقدم را خوب می‌شناسند، ولی دیگر اعضای هیئت انتخاب شاید اسم این فیلم را هم یادشان نباشد، و حتی یک سکانس از فیلم را هم بیاد نیاورند.
 
اما همه منتقدان جدی سینما «فرار از تله» را بارها دیده‌اند و می‌دانند که این فیلم جز چند فیلم برتر تاریخ سینمای ایران است و می‌دانند جلال مقدم کی بود و برای سینمای پیشرو ایران چه کرد... جلال مقدم در زمان حیاتش به خصوص در روزهای آخر زندگی‌اش قدر ندید.»
 
58243
کد خبر 194194

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام KW ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
    3 3
    آقای کارخانی عزیز با عرض معذرت چند سوال دارم. اول اینکه فرمودید برخی فیلمها در مرحله راف کات به داوری رفته و اینکه در این مرحله چگونه میتوان فیلم را مثلا بدون صدا، دیالوگ، موسیقی و غیره داوری کرد اما خودتان هم یک نسخه راف کات به دفتر جشنواره فرستاده اید. اگر به این موضوع انتقاد دارید چرا خود اینگونه عمل کرده اید؟ دوم اینکه به چه علت باید داوری فیلم در حضور نماینده فیلم انجام شود؟ قرار است یک نفر به همراه فیلم باشد تا موارد ابهام را توضیح دهد؟ مثل این است که وقتی برای کسی نامه مینویسیم خود به همراه نامه برویم تا توضیحات لازم را بدهیم. توضیح اشکالات فنی پخش هم قطعا بر عهده مسئول فنی پخش است نه نماینده فیلم. دوست عزیز، پیشنهاد میکنم برای مردم فیلم بساز نه برای دبیر جشنواره.
  • مهدي IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
    3 3
    اين آقايي كه اينقدر دم از مستقل بودن و دگرانديش بودن مي‌زند، تنها دم زدن از آن را بلد است. بايد مثل سال قبل بخش نگاه نو را بر پا مي‌كردند تا فيلم‌هايي چون «كوچه ملي»، ساخت همين آقا به نمايش درمي‌آمد و همه مي‌ديدند ادعاي دگرانديشي و نوين‌انديشي با عملش زمين تا آسمان فرق دارد.