اغلب کشورهای تولید کننده نفت بالاخص در قاره اروپا و آمریکا این روزها از کاهش تولید نفت در سال جاری میلادی و سال آینده خبر می دهند.

آذرجزایری: فراتر از آنکه API نفت خام ایران تقریبا جایگزینی ندارد و در صورت اعمال تحریم نفتی باید 50 پالایشگاه در دنیا به فکر تغییر تکنولوژی خود با صرف هزینه و زمان زیاد باشند باید به این نکته نیز توجه کرد که اغلب کشورهای تولید کننده نفت بالاخص در قاره اروپا و آمریکا این روزها از کاهش تولید نفت در سالجاری میلادی و سال آینده خبر می دهند و این یعنی اگر عربستان هم بخواهد با افزایش 2 میلیون بشکه ای خود کمبود تولید ایران را جبران کند بازهم کمبود عرضه علاوه بر شوک های روانی در بازار می تواند اقتصاد جهانی را با مشکلات عدیده ای مواجه کند.
سال 2011 تولید نفت و گاز آذربایجان،نروژ و انگلستان کاهش می یابد.هرکدام از این خبرها حکایت از دلایلی برای این کاهش تولید دارد و آنچه در این میان در تمام این دلایل مشترک است رسیدن میادین نفتی این کشورها به نیمه دوم عمرشان است.
شاید بر همین استدلال و پیش بینی باشد که آمریکا طی سال های گذشته تلاش دارد تا با اعمال روش های مختلف چون جنگ تسلط خود را در خاورمیانه افزایش دهد.چراکه نفت خاورمیانه تنها ضامن برای ایجاد آرامش و حفظ آن در بازار جهانی است.
بنابراین اگر تمام این دلایل را همانند مهره های شطرنج در کنار هم قراردهیم کاملا مشخص است که تحریم نفتی ایران یک طرح تبلیغاتی برای ایجاد موج روانی است و تنها در صورتی می توان چنین تهدیدی را جدی دانست که جهان دوسه سال شوک اقتصادی را پشت سر نگذاشته باشد و بتواند به راحتی این شوک را از لحاظ منابع مالی مدیریت کند.اما در شرایطی که دنیا در حال حاضر به سختی می تواند در مقابل رکود اقتصادی در سال های گذشته قد علم کند بنابراین تحقق تحریم نفتی ایران کمی بعید به نظر می رسد.
شاید برای همین باشد که وقتی آمریکا با رای صفر در مقابل 100 تحریم نفتی ایران را تصویب کرد در نهایت دولت آمریکا با اضافه کردن یک بند به این تحریم آن را پذیرفت.براساس این بند جایی که منافع آمریکا در اجرای این طرح با مشکل مواجه شود دولت این کشور می تواند آن را نقض کند.
کشورهایی چون چین،هند و کره جنوبی نیز که روابط خوبی با آمریکا دارند و این روزها بسیار تحت فشار برای قطع روابط نفتی با ایران هستند در تلاشند تا بتوانند از همین بند در جهت حفظ منافع خود اقدام کنند.
شاید برای همین باشد که مسوولان هند بارها در گفت وگو با رسانه ها با اطمینان کامل از عدم قطع روابط نفتی با ایران خبر می دهند و با وجود فشارهای دولت آمریکا نگران به خطر افتادن منافع مشترم میان خود و آمریکا نیستند.
دراین بین تحلیل بدبینانه ای نیز وجود دارد که تاکید دارد که پالایشگاه های بزرگ در جهان طی 12 ماه آتی می توانند تکنولوژی خودرا برای استفاده از نفتی با API دیگر تغییر دهند.اما در اینصورت نیز در شرایطی که مسوولان نفتی ایران بارها در مقابل این تحریم ها توانسته اند از راه های دیگر چون ایجاد تکنولوژی تولید بنزین در پتروشیمی ها بهره ببرند قطعا برای آنروزها نیز بازی دیگر رو خواهد شد.بنابراین در شرایط فعلی به نظر می رسد نباید نگران تحریم نفتی کشور بود و تنها باید به فکر راهکارهای احتمالی برای مقابله با چنین مشکلی بود.

 

/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =