پلیس مشغول برنامهریزی و تصویب طرحی است که به واسطه آن مانع از تردد خودروهای ناایمن در برخی جادههای کشور شود.
محورهایی نظیر هراز، فیروزکوه و اسدآباد از جمله نامزدهای اصلی اجرای این طرح هستند که به اعتقاد پلیس تردد در آن نیازمند داشتن سیستمهای ترمز ضد قفلشونده، ایربگ و تجهیرات با ایمنی بالاست که کمتر در خودروهای داخلی به کار رفته است؛ طرحی که به گفته فرمانده پلیسراه تاکنون عملیاتی نشده اما مطابق قانون جدید جرایم رانندگی این اجازه به پلیس داده شده تا در صورت لزوم و به منظور حفظ جان شهروندان نسبت به اعمال محدودیت اقدام کند.
پیگیری برای تصویب چنین طرحی ظاهرا به این دلیل است که فرمانده پلیسراه کشور معتقد است ایمنی رانندگی در کشور کاهش یافته چرا که تعداد خودروهای اضافه شده به کشور به نسبت سال قبل افزایش یافته و همین موضوع به نسبت، ریسک رانندگی را افزایش میدهد.
فرمانده سابق پلیسراه کشور کلیت اجرای چنین طرحی را در صورتیکه برخی الزامات در آن رعایت شود، مثبت میداند. به گفته علیرضا اسماعیلی در صورتیکه قرار باشد این طرح در تمامی جادههای کشور اجرا شود، محدودیتهایی را به وجود میآورد: «بهعنوان مثال در جاده آمل تا تهران بالغ بر 20 آبادی وجود دارد که ساکنان این آبادیها ممکن است هر نوع وسیله نقلیه داشته باشند و بخواهند در طول این جاده از یک آبادی به آبادی دیگر تردد کنند و در صورت اجرای این طرح با مشکل مواجه میشوند.»
او معتقد است که اجرای چنین طرحهایی که هدف از آن کاهش حوادث رانندگی و کاهش تلفات است زحمت، سختی و دقت زیادی نیاز دارد و در صورت بررسی همهجانبه میتواند مفید باشد. اما تصویب و اجرای چنین طرحی از سوی پلیس در حالی مطرح و پیگیری میشود که پلیس در سالهای گذشته بیش از پیش بر رعایت اصول ایمنی در تجهیزات فنی به شرکتهای خودروسازی داخل فشار وارد کرده و به نظر میرسد امروز این اقدام به دلیل شکست خوردن هشدارهای پلیسی با بیتوجهی خودروسازان باشد.
روز گذشته سرهنگ محمدرضا میهماندار، فرمانده پلیسراه کشور در جمع برخی از خبرنگاران منتخب دولتی قرار گرفت و از نگرانیاش درباره بالا بودن شدت تصادفات در کشور که مرتبط با ناایمن بودن برخی از خودروهای داخلی است، سخن گفت: «هیچ گزینهای اعم از اشتغال، افزایش تولید و غیره در مورد تولید خودروهای ناایمن قابل قیاس با جان افرادی نیست که بر اثر استفاده از آن کشته میشوند.»پلیس تلاشش را در زمینه فرهنگسازی انجام داده اما به گفته میهماندار در بحث کاهش تصادفات شاخصهای دیگری از قبیل ایمنی راه و خودروها وجود دارد: «خودروهای فاقد کیسه هوا، ترمز ضد قفل و... در جادههای کشور بهراحتی جان مسافران را به خطر میاندازند. در حال حاضر در کشور خودروهایی داریم که در مقایسه با خودروهای تولید خارج در درجه بسیار پایینتری از ایمنی قرار دارند.
در هیچ جای دنیا، هیچ کشور پیشرفتهای نمیتواند ادعا کند میتواند میزان خطای انسانی را به صفر برساند به همین دلیل است که تکنولوژی به خدمت انسان آمده تا اگر حادثهای بر اثر خطای انسانی در رانندگی به وقوع پیوست، بتواند جان سرنشینان و راننده را حفظ کنند.» فرمانده پلیسراه سری از روی تاسف تکان میدهد: «باعث تاسف است که ایمنی خودروهای تولیدی در کشور تا این حد پایین آمده است.»
10 تیم تست سلامت در استانهای پرتردد ایستادهاند
تنها در چند سال گذشته در زمینه تست سلامت رانندگان از بیش از 168هزار مرد تحقیقات به عمل آمد که صلاحیت سلامت 13هزار و700 نفر رد شد. به گفته سرهنگ میهماندار از میان این افراد 89درصد رانندگان بخش عمومی دارای اختلال بینایی، 18درصد اختلال در شنوایی، 91درصد استعمال دخانیات، 48درصد اضافهوزن، 10درصد فشار خون و چهاردرصد مبتلا به دیابت بودهاند.
در حال حاضر 10 دستگاه در سطح جادههای استانهایی که تردد بالایی در آنها صورت میگیرد راهاندازی شده که هماکنون نیز مشغول فعالیت هستند. پلیس هفته گذشته یک راننده را در حالت مستی در جاده آمل به بابل متوقف کرد: «راننده یک دستگاه سمند الایکس با 180 کیلومتر در ساعت سرعت و انجام حرکات خطرناک مشغول رانندگی بود که ماموران ما و تیمهای کنترل سلامت در محل حاضر شدند و علاوه بر صدور جریمه 200 هزار تومانی، توقیف خودرو متخلف و ضبط شش ماهه گواهینامه وی به اتهام شرب خمر، متهم پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شد.»
دستگاههای ثبت تخلف در جادههای کشور
فرمانده پلیسراه کشور از نصب سیستمهای ثبت تخلف عدم رعایت فاصله طولی در جادههای کشور تا پایان امسال خبر میدهد و امیدوار است این سیستم نقش چشمگیری در کاهش تصادفات جادهای کشور داشته باشد. همچنین به گفته او دوربینهای ثبت تخلف آنلاین در جاده تهران ـ مشهد و اصفهان ـ شیراز فعال است و در بقیه جادهها از دوربینهای سیار و دوربینهای آفلاین راهداری استفاده میشود.
با کمین کردن مخالفیم
«اگر ماموری با این نیت در محلی مستقر شود که دیده نشود و پس از ثبت تخلف فرد خاطی را جریمه کند قطعا با وی برخورد خواهیم کرد.»مخالفت فرمانده پلیس با کمین کردن پلیس در جاده با جمله بالا تکمیل میشود و در ادامه تایید میکند که پلیس قصد دارد از ظرفیتهای افراد مورد اعتماد نظیر کارکنان اورژانس، خبرنگاران و عوامل پایگاههای جادهای استفاده شود.
فرمانده پلیسراه کشور معتقد است کاهش حجم ترافیک، افزایش سرعت و احتمال وقوع تصادف را به دنبال دارد «در دیماه امسال استانهای کردستان و یزد با کاهش بیش از 25درصدی تردد در جادهها روبهرو بودند.» او استانهای البرز، قم و سیستان و بلوچستان را از استانهایی دانست که بیش از 10درصد از میانگین تردد در جادههای کشور را به خود اختصاص دادهاند.
47301
نظر شما