جام جم نوشت:

سرعت‌های بالا، سبقت گرفتن‌های خطرناک، بوق‌های ممتد و چراغ زدن‌های پی در پی، ترمزهای کشدار، تصادفات خونین و مرگبار و... همگی حاصل حضور ارابه‌های غول پیکر در اتوبان‌ها، خیابان‌ها و جاده‌هاست.
همان‌هایی که حضور شبانه‌ و ارتکاب برخی تخلفات رانندگی توسط آنها مدت‌هاست امنیت رانندگان سایر وسایل نقلیه و بخصوص خودروهای شهری را به خطر انداخته است.

تردد خودروهای سنگین فقط در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها مشکل‌ساز نشده، بلکه تردد شبانه کامیون‌های حمل نخاله و مصالح ساختمانی در داخل خیابان‌ها و معابر شهری برای تردد‌های شهروندان نیز نگران‌کننده و گاه حادثه‌آفرین شده است.


تصادفات مرگبار

ارتکاب برخی تخلفات رانندگی از جمله سرعت و سبقت‌های غیرمجاز توسط رانندگان وسایل نقلیه سنگین در کامیون‌ها و جرثقیل‌ها در بزرگراه‌ها و اتوبان‌های شهر بخصوص در ساعات شب که به نظر می‌رسد کمبود حضور ماموران پلیس راهور در این ساعات نیز بی‌تاثیر نیست، شرایطی را فراهم آورده که رانندگان خودروی شخصی و وسایل نقلیه عمومی برای تردد در این مسیرها احساس خطر کنند.
نگاهی به آمار سوانح و تصادفات رانندگی در سطح شهر و جاده‌ها نشان می‌دهد متاسفانه وسایل نقلیه سنگین و بخصوص کامیون‌ها، جرثقیل‌ها و کشنده‌ها به دلیل بی‌توجهی به رعایت برخی قوانین راهنمایی و رانندگی سهم قابل توجهی در وقوع تصادفات رانندگی داشته‌اند؛ حوادثی که گاه به قیمت آسیب‌دیدگی شدید، مجروح شدن یا حتی مرگ سرنشینان خودروی مقابل تمام شده است.
بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی و با استناد به آمارهای موجود در فاصله زمانی سال های 1385 تا 1389 تقریبا 120 هزار و 70 نفر در حوادث رانندگی جان باختند که در مرگ 1/19 درصد آنان یعنی 22 هزار و 971 نفر، کِشنده‌ها (کامیون، ‌کامیونت، تریلی) مقصر و عامل بوده‌اند.
بیشترین مرگ متاثر از کِشنده‌ها (کامیون، ‌کامیونت و تریلی) نسبت به مجموع فوتی‌های حوادث رانندگی در 5 سال اخیر مربوط به سال 1386 است که با 4644 نفر، 20 درصد تمام فوتی‌ها را در برمی‌گیرد.
پس از آن سال 1389 با 3/19 درصد، سال 1388 با 1/19 درصد، سال 1387 با 7/18 درصد و سال 1385 با 5/18 درصد به ترتیب بیشترین درصد کشته‌های ناشی از کشنده‌ها نسبت به تمام کشته‌های حوادث رانندگی در همان سال را دربرمی‌گیرند.


ممنوعیت دردسرساز

ممنوعیت تردد خودروهای سنگین داخل شهر تا ساعات پایانی روز باعث شده رانندگان این خودروها اجبارا مصالح ساختمانی از جمله تیرچه بلوک، آجر سفالی، تیرآهن، میلگرد و سیمان را از حدود ساعت 10 شب تا ساعاتی گذشته از نیمه‌شب به محل ساخت‌وساز انتقال دهند.
در این میان پاسخ کارفرمایان به اعتراض ساکنان محله‌هایی که از سر و صدای ناشی از حضور شبانه کامیون‌ها برای خالی کردن بار میلگرد و آجر و سیمان و... به ستوه آمده‌اند، این است که آنها چاره‌ای جز این ندارند زیرا پلیس راهنمایی و رانندگی از تردد کامیون‌های حمل مصالح ساختمانی هنگام روز جلوگیری می‌کند.


تشدید برخورد با تخلفات خودروهای سنگین

به نظر می‌رسد این بار دیگر پس از مدت‌ها گلایه شهروندان و نارضایتی آنها از وضعیت تردد شبانه کامیون‌ها و سایر خودروهای سنگین در معابر شهری و حتی بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها به نتیجه رسیده و مسوولان راهنمایی و رانندگی از چندی پیش برخورد با تخلفات خودروهای سنگین را به طور جدی در دستور کار قرار داده‌اند.
در مرحله اول، برخورد با تخلفات خودروهای سنگین در اتوبان‌ها و بزرگراه‌های تهران به مرحله اجرا گذاشته شده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در این زمینه از اجرای طرح ضربتی برخورد با تخلفات خودروهای سنگین خبر داده و می‌گوید: تردد و توقف خودروهای سنگین در سطح معابر پایتخت فقط از ساعت 22 تا 6 مجاز بوده و پس از آن ممنوع است.
سردار حسین رحیمی با اشاره به درخواست‌های مردمی برای برخورد با تخلفات خودروهای سنگین که در ساعات پایانی شب و اوایل بامداد در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر انجام می‌شود، توضیح می‌دهد: برخورد با این دسته از تخلفات خودروهای سنگین در جهت کاهش تصادفات، آرام‌سازی ترافیک و افزایش نظم و انضباط ترافیکی در پایتخت آغاز شده است.
رئیس پلیس راهور تهران این را هم می‌گوید که بررسی‌های پلیس نشان داده عمده تخلفات خودروهای سنگین بخصوص کامیون‌ها در اتوبان‌های تهران سرعت غیرمجاز، تردد در لاین سمت چپ (لاین سرعت) و حمل نخاله و مصالح ساختمانی بدون روکش است.
وی با اشاره به این که این طرح بتدریج در تمام بزرگراه‌های تهران نیز اجرا خواهد شد، توضیح می‌دهد: براین اساس گشت‌های کنترل نامحسوس طبق جدول تهیه شده به صورت تصادفی در بزرگراه‌های تهران مستقر شده و با رانندگان متخلف خودروهای سنگین برخورد می‌کنند.
سردار رحیمی با تاکید بر این که تردد کامیون‌ها قبل از ساعت 22 در معابر درون‌شهری ممنوع است، تصریح می‌کند: پلیس درخصوص برخورد با این دسته از رانندگان متخلف برنامه ویژه‌ای دارد که بزودی شهروندان شاهد اجرای آن خواهند بود.
رئیس پلیس راهور تهران این هشدار را هم به تمام رانندگان خودروهای سنگین داد که با تمهیدات اندیشیده شده در صورت انجام هرگونه تخلف در بزرگراه‌های تهران بشدت با آنها برخورد خواهد شد.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    6 0
    بار ها شاهد نخاله های تخلیه شده که کامیونها شبانگاه در وسط معابر تخلیه کرده بودند بودم که واقعا خطرناک است . همچنین حرکتهای جنون آمیز کامیونهای کمپرسی در نیمه شبهای تهران . به نظر من باید برای دارندگان گواهینامه های پایه 1 علاوه بر آزمون ،کلاسهای آموزشی فرهنگ زندگی جمعی و همچنین تستهای سالانه روانشناسی و کلاسهای باز آموزی اجباری برگزار شود .