رفتار تهرانیها در ترافیک خودخواهانه است»، این نکته را یک کارشناس بینالمللی ترافیک در «کنفرانس مهندسی ترافیک» میگوید و از این که بسیاری از تهرانیها تنها بهخاطر خودخواهی از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمیکنند، تعجب میکند. اظهار شگفتی این کارشناس از رفتار بخش عمده جامعه شهری ما بویژه در پایتخت از چند جهت قابل بررسی است.
اگر مجبورید هر روز به بهانههای مختلف در ساعات پیک ترافیک در بزرگراهها باشید، متوجه میشوید که در ظاهر نسبت دادن «خودخواهی» به بخشی از تهرانیها چندان بیسبب نیست. بیش از نیمی از خودروها در ساعات ابتدایی و انتهایی روز تکسرنشین هستند. علاوه بر سبقتهای غیرموجه، تغییر مداوم بین خطوط، واکنشهای غیرمنطقی و لجبازیهای کودکانه مثل بوقهای ممتد و انداختن نور بالا به چشم راننده خطاکار و آینه به آینه شدن و... همگی از بروز ناهنجاری رفتاری در رانندگی خبر میدهد. بنابراین در نگاه اول، میتوان این دسته از تهرانیها را خودخواه نامید.
اما آنچه از دید این کارشناس بینالملل ترافیک دور مانده و وضعیت مسافران روزانه کلانشهر ما را با شهرهای مدرن کشورهای پیشرفته مقایسه کرده، وضعیت حمل و نقل عمومی در تهران است که با هیچ کلانشهر مدرنی قابل قیاس نیست. طی سالهای اخیر به تناسب رشد جمعیت تهران از 10 به بیش از 12میلیون نفر، میزان ورود اتوبوس و تاکسی به ناوگان شهری و توسعه خطوط مترو افزایش داشته، اما پای مدیریت خدمات حمل و نقل عمومی همچنان لنگ میزند. تراکم بیش از ظرفیت مسافر در مترو، کمبود واگنهای مجهز و نبود وسایل رفاهی در ایستگاههای مترو مانند پلهبرقی در تمام خطوط از یک طرف، گرانی کرایه تاکسی و کمبود آن در ساعات شلوغ روز و نبود امنیت در استفاده از مسافرکشهای شخصی و همچنین ناوگان اتوبوسرانی که در ساعات پرتردد شهری اثری از آن نیست، همه و همه گواه ضعف سیستم حمل و نقل است.
رفتارهای ترافیکی رانندگان تهرانی شاید خودخواهانه باشد، اما این خودخواهی دلیلی بر استفاده نکردن از وسایل نقلیه عمومی نیست؛ چطور میتوان اتوبوسهای تهران را که مسافر مجبور است ساعتها از میلهها آویزان بماند و برای نشستن در هر ایستگاه چشم بگرداند تا شاید جایی خالی شود، با اتوبوسهای شهرهای مدرن در یک گروه قرار داد؟ چطور می توان صفهای طولانی و وضعیت تاکسیهای تهران را که 4 نفر غریبه داخل آن مینشینند و دست آخر بر سر گرانی هفتگی و دلبخواه کرایه با راننده سرشاخ میشوند با تاکسیهای دربستی سایر شهرها قیاس کرد؟ آیا مینیبوسهای بشدت فرسوده و بوی تعفن داخل برخی از آنها برای مسافران غیرایرانی قابل تحمل است؟ به نظر میرسد خودخواه خواندن تهرانیها، آن هم به خاطر استفاده نکردن از تاکسی و اتوبوس از کمبود اطلاعات مایه میگیرد و بد نیست پیش از به رخ کشیدن رفتارهای ترافیکی ملتهای پیشرفته، شرایط بروز این رفتارها بررسی شود.
47301
جام جم نوشت:
کد خبر 201095
نظر شما