عماد افروغ*

امام جمعه محترم مشهد در نماز جمعه مورخ 30/10/90 مطالبی ایراد فرمودند که ظاهراً تعریضی به عرایض بنده در برنامه پارک ملت بوده است. با تشکر از ایشان و با استناد به عبارات ایشان توضیحاتی به عرض خوانندگان محترم می رسانم. ایشان می فرمایند:
"نقد سازنده از عملکرد کارگزاران نظام اشکالی ندارد، اما نقد از خود نظام قابل قبول نیست. زیرا نظام خودش قابل نقد نیست"
"امروز بر روی کره زمین برای اجرای عدالت آیا از نظام بالاتر و مؤثرتر نظامی وجود دارد."
اولاً جای سپاس است که نقد از عملکرد کارگزاران را بلا اشکال دانسته اند، که این بخشی از عرایض بنده است. ثانیاً اگر به همین عبارات ایشان توجه شود، کاملاً معلوم نیست که ایشان نظام را هدف یا ابزار دانسته اند. آنجا که تصریح می فرمایند که " نظام خودش قابل نقد نیست" معلوم می شود که جایگاه هدف به آن اعطا کرده اند، اما آنجا که می فرمایند" برای اجرای عدالت، آیا از نظام ..." معلوم می شود که نقش ابزار به آن داده اند و هدف را اجرای عدالت دانسته اند. به علاوه جای این پرسش از ایشان هست که اگر نظام هدف است، ابزار آن کدام است؟ به هرحال تمام حرف بنده این است که آنچه جنبه ابزار یا تقدم رتبی دارد قدرت و حکومت است و آنچه تقدم ارزشی دارد، اهدافی است که حکومت یا نظام دنبال می کند. عین عبارت بنده در برنامه پارک ملت ناظر به همین مضمون است: " ما قدرت را برای چیزی می خواهیم. آن چیز است که جهت می دهد و تقدم ارزشی دارد و برای آن تقدم ارزشی است که حکومت باید تشکیل داد که طبعاً این حکومت اصطلاحاً تقدم رتبی دارد".
بیش از این تصدیع نمی دهم و عرایض خود را با نقل قول هایی از امام راحل (ره) خاتمه می بخشم.
" تمام تشکیلاتی که در اسلام از صدر اسلام تا حالا بوده است و تمام چیزهایی که انبیا از صدر خلقت تا حالا داشتند و اولیای اسلام تا آخر دارند، معنویات اسلام است، عرفان اسلام است، معرفت اسلام است، در رأس همه امور این معنویات واقع است، البته اقامه عدل است، لکن غایت نهایی معرفی خداست و عرفان اسلام"(امام خمینی، صحیفه نور، ج 20، ص 170)
" حکومت وسیله ای است برای تحقق بخشیدن به هدف های عالی، عهده دار شدن حکومت فی حد ذاته شأن و مقامی نیست، بلکه وسیله انجام وظیفه اجرای احکام و برقراری نظام عادلانه اسلام است..." (همان، ج 4، ص 397)
" بدیهی است تصدی حکومت به دست آوردن یک وسیله است، نه اینکه یک مقام معنوی باشد، زیرا اگر مقام معنوی بود، کسی نمی توانست آن را غصب کند یا رها سازد. هرگاه حکومت و فرماندهی وسیله اجرای احکام الهی و برقراری نظام عادلانه اسلام شود، قدر و ارزش پیدا می کند و متصدی آن صاحب ارجمندی و معنویت بیشتر می شود"( همان، ج 4، ص، 417)
با سپاس از خداوند متعال که ما را از نعمت جمهوری اسلامی برخوردار نمود و تشکر مجدد از امام جمعه محترم مشهد.
نماینده تهران در مجلس هفتم و جامعه شناس
 
 /2929
کد خبر 195043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    1 69
    جناب افروغ امام پاسخ شمارا داده است . حفظ نظام از اوجب واجبات است . چیزی که اوجب واجبات است تنها یک وسیله نیست.
    • بدون نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
      31 0
      چه ربطی دارد؟ کسی که از ذات جمهوری اسلامی انتقاد نکرد. انتقاد از کارگزاران نظام؛عملکرد آنان و ضوابط و قوانین آن نه تنها مجاز بلکه ثواب اخروی هم دارد.
  • بدون نام IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    1 54
    انتقادات به آقای علم الهدی بعضا بجاست اما ایشان در نهایت خلوص حرف زده. بی انصافی نکنیم.
    • بدون نام IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
      28 1
      فقط خلوص کافیه؟فکرمی کنید عده ای درزمان امام علی خالص نبودند که روبروی ایشون ایستادند؟درکربلا هم عده ای خالصانه بافرزندپیامبرجنگیدند من مثل شما نمیخام مقایسه بکنم ولی خواستم بگم خلوص به تنهایی کافی نیست
  • على US ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    22 17
    اقايان منتقد يرادران علايى و افروغ حتى خطبه هاى مولى امير المومنين ع. را هم كامل نخوانده اند
    • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
      24 0
      علی آقا این جمله ای که نوشتی یک کاما کم داره. کاما رو اگر بعد از کلمه ی "منتقد" یا "افروغ" بذاری معنی جمله عوض میشه. برای همین تکلیفمون مشخص نیست ک مثبت بدیم یا منفی
  • بدون نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    55 1
    افرین بر اقای افروغ که متواضعانه انتقاداز خود را جالب پاسخ دادند
  • بدون نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    53 1
    زنده باد دکترافروغ.....1
  • بدون نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    17 0
    بله ایشان گفتند اوجب واجبات چیست. اما چرا نمی گویید هم ایشان به حق گفتند صرف حکومت هدف نیست. بلکه هدف از تشکیل حکومت اجرای عدالت است . متاسفانه حرف حق به مزاج بعضی خوشایند نیست !