تهران امروز نوشت:

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت کشور از طراحی هزار مدل لباس برای 40 نوع شغل در اجرای فاز نخست مد و لباس مشاغل زنان در تهران خبر داد. لباس‌هایی که بیش از هرکسی برای کارکنان بیمارستان‌ها، هواپیمایی و بانک‌های طراحی شده‌ا ند. به گفته عباسی، بخش نخست جشنواره مد و لباس به ارائه لباس مشاغل اختصاص دارد و درطراحی لباس مشاغل تاکید ما تناسب با شغل مورد نظر و حفظ ضوابط اسلامی است.


عباسی می‌گوید: «پوشش بانوان در محیط های کاری باید به گونه ای باشد که امنیت محیط کاری تامین شود وبه جای خودنمایی شخصیت معنوی زنان مورد توجه قرار گیرد.» عباسی با اشاره به مدل‌ها و رنگهای انتخابی برای لباس مشاغل می‌گوید: «رنگ‌ها و طرح هایی در نظر گرفته می شود که متناسب با شئونات خانم‌ها باشد و مطمئنا از رنگهای تند که زیبنده محیط کار نیست استفاده نخواهد شد.»


چندی پیش نیز مشاور استاندار تهران در امور بانوان اهداف برگزاری جشنواره موسوم به «لباس مشاغل»، ایجاد تنوع، راحتی و وارد کردن رنگ‌ها و طرح‌های زیبا و مناسب به لباس‌های عمدتا مشکی زنان کارمند استان تهران دانست و گفته بود به دنبال استقبال کارمندان زن، از فراخوان دبیرخانه جشنواره، طراحان لباس بیش از یک هزار طرح مانتو و چادر ویژه 40 عنوان شغل برای زنان کارمند را به دبیرخانه ارائه کردند.


بحث لباس‌های متحدالشکل دانشجویی هم چند ماه گذشته در وزارت علوم هم به گوش رسید که البته آن زمان وزارت علوم به این پیشنهاد واکشن نشان داد و مدیرکل اداره امور فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه این وزارتخانه «به دنبال یکسان‌سازی پوشش دانشجویی نیست» آن را تکذیب کرد اما درمقابل «طهورا نوروزی» سرپرست اداره ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مرکز امور اجتماعی وزارت کشور، اعلام این مخالفت را «شتابزده» خواند.


او معتقد بود که کمیته تشکیل شده از نمایندگان وزارتخانه‌های ارشاد و کشور نمی‌خواهد به دانشجویان سخت بگیرد بلکه می‌خواهد این قشر از جامعه انتخاب‌های گسترده‌تری داشته باشند.


او تاکید می‌کند: «کمیته «لباس مشاغل» به دنبال یکسان‌سازی لباس دانشجویان نیست اما درباره ادارات فرق می‌کند. لباس‌ها در ادارات یک شکل و ضابطه مند می‌شود.

او می‌گوید: «در نظر داشته باشید لباس‌های پیشنهادی ما علاوه بر داشتن همه آیتم‌های شرعی و عرفی، تنوع مدل و تعدد رنگ در بین رنگ‌های مجاز هم خواهد داشت که شاخص‌های بومی، ملی و مذهبی ما را دارا باشد. ما به دنبال ترویج سیاهپوشی نیستیم. اما در نظر داشته باشید لباس‌های پیشنهادی ما علاوه بر داشتن همه آیتم‌های شرعی و عرفی، تنوع مدل و تعدد رنگ در بین رنگ‌های مجاز هم خواهد داشت. ما به دنبال ترویج سیاهپوشی نیستیم.»


او درباره خصوصیات لباس مشاغل می‌گوید: «در حوزه مشاغل مسئله فرق می‌کند. اگرچه در این حوزه هم به دنبال ایجاد نگرانی نبوده و نیستیم. رنگ‌های زننده و مدل‌های غیر شرعی مناسب با محیط ادارات مانیست. در نظر داریم که با طراحی لباس فرم برای مشاغل، پوشش را ساماندهی کرده و نظام مند کنیم. البته دستگاه‌ها می‌توانند لباس دلخواه خود را پیشنهاد دهند تا در کمیته بررسی شود. بسیاری از دستگاه‌ها در حال حاضر در زمینه طراحی لباس ورود پیدا کرده‌اند. بسیاری هم از ژورنال‌های اسلامی موجود استفاده کرده‌اند.


کمیته همه پیشنهاد‌ها را با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه بررسی خواهد کرد چرا که نیت ما ظرفیت‌سازی در این زمینه است و نه اعمال محدودیت.» او اعتقاد دارد که از آنجا که نماینده دستگاه در کمیته حضور خواهد داشت پس نظر کارکنان هم در لباس نهایی اعمال خواهد شد. مثلا برای لباس مهمانداران نماینده وزارت راه حضور دارد و نظر می‌دهد. رضایت شغلی کارکنان برای ما بسیار مهم است. در صورتی که لباسی پس از مرحله آزمایشی نمره مناسب را دریافت نکند نسبت به تصحیح یا تعویض آن اقدام می‌کنیم.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • n IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    112 4
    چه شود!!!!!!!!!!
  • روزنامه نگار مرد IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    چرا فقط زن ها؟یعنی واقعا لباس مردها در این کشور بی عیب است که طرح از زن ها آغاز می شود؟این بی عدالتی است.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    244 6
    به جاي اين حرفها به فكر رفاه و آسايش مردم باشيد در اين وضعيت تنها دغدغه شما پوشش خانومها است وقتي نان سر سفره هاي مردم نيستاز قديم راست ميگفتند سواره از دل پياده خبري نداره. پول نداريم اجاره خانه دهيم اونم با كرايه 3000 هزار. يك ماه است ميوه نخورده ايم ووووووووو
  • شهاب IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    237 6
    آقا جان هرآنکه میپرستید بجای این کارها وضع اقتصاد رو درست کنید
    • مرتضی IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
      یعنی میگی مسئولین فرهنگی هم برن اقتصاد رو درست کنند!!؟ آخه همه بدبختی ما همینه که هیچ چیزی سر جای خودش نیست و حالا هم که داره یکی یک کار فرهنگی میکنه میگیم تو برو اقتصاد رو درست کن، یکسان سازی لباس به معنای محدودیت نیست به معنای ایجاد یک فضای روانی سالم و عادلانه در محیط های کسب و کار است که اتفاقاً در بسیاری از شرکت های خصوصی به کار گرفته شده و بسیار هم جواب داده.
  • بانام! GB ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    218 9
    تنوع رنگ!! سیاه، مشکی، سیاه خیلی تیره، مشکی یکمی روشن، مشکی بور و برای مراسم جشن هم قهوه ای سوخته مایل به مشکی !
    • بدون نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
      11 0
      مشكي پر كلاغي يادت رفت :)
  • بدون نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    53 20
    هرچند میدونم تهرانی ها از این حرف خوششون نمیاد اما خوشحالم که این بار شهرستانی ها مورد آزمایش قرار نگرفتن
  • پسر شجاع IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    46 1
    دختر من که تازه 6ساله است یک بار به من گفت که بابا چرا همه لباسهای مردم سیاه یا حاکستری است شما جای من بودید چه میگفتید خب حالا داشته باشید نسل فردا چه نوع فکر و عقیده ایی دارن بهتر نیست که بجای مقابله زندگی مردم را با رنگ شاد کنیم .
    • بدون نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
      8 2
      نه آقاجان عيبه بزن تو سره دخترت! اصلا چه معني داره دختره 6 ساله سوال بپرسه هر وقت 9 سالش شد اون موقع با رعايت كامل موازين اسلامي اجازه داره سوال كنه
  • بدون نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    15 1
    حالا رنگهای شاد چه اشکالی داره که زننده شده..
  • مرتضی IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    3 34
    خدا کنه وضع حجاب درست بشه خیلی بد شده مخصوصا تو محیط های کار انگار این مردها آدم نیستند که باید این ها را تحمل کنند
  • هستی IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    2 32
    باسلام خدمت شما و این پست بسیار جالب شما .واقعا خانوم ها و آقایون باید در محل کار از پوشش مناسب برخوردار باشند و مخصوصا خانمها.چون جنس لطیفه گونی هم که بپوشن برا آقایون جلب توجه میشه و ما خانومها باید اینو بپدیریم که خدا مردها اینجوری آفریده! و هیچ ایرادی هم بخالق نباید بگیریم .اگر ما خانومها توی اجتماع حجاب را رعایت کنیم ا ول خودمون امنیت داریم .و احساس آرامش داریم .
    • بدون نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
      12 0
      خوب حالا يه نفر مثل شما هم پيدا بشه فكر كنه كه خدا مردها را آنجوري آفريده زن ها را اينجوري اشكالي نداره! راستي براي حفظ امنيت بهتره خونه روي صندلي بشينيم كمربند ايمني رو هم ببنديم خيلي مطمئن تره!
  • مريم IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    2 0
    آخه يه دانشجو كه دستش تو جيب يكي ديگه است از كجا بياره بره يه لباس فرم بخره كه باهاش بره دانشگاه، يه لباسم بخره كه باهاش بتونه بره مهموني و خريد و ... آخه با اون لباس فرمه كه نمي‌تونه بره مهموني علي الخصوص كه انصافاً مدلاشون داغونه دلشون خوشه جشنواره مد و لباس راه انداختن. كسي كه نخواد حجابشو رعايت كنه هرچي تنش كنن همونه. از اين ور اونورش مي زنه بيرون. چه فرقي داره كه لباس گل منگلي مده داخل بپوشه يا لباس مد خارجي.