۰ نفر
۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۸

شرق نوشت:

مدیران و معاونان اسفندیار رحیم‌مشایی به سازمان میراث بازمی‌گردند. حسن موسوی، رییس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز گذشته دو نفر از مدیران این سازمان را منصوب کرد. بر این اساس منوچهر جهانیان به‌عنوان معاون گردشگری سازمان و حسین جعفری به‌عنوان مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی انتخاب شدند.
جهانیان در زمان ریاست مشایی بر سازمان میراث سمت‌هایی چون دبیر کمیته گردشگری علمی، معاون ستاد تسهیلات سفرهای کشور، مشاور معاونت گردشگری کشور و دبیر طرح ملی زنگ گردشگری را عهده‌دار بود. حسین جعفری نیز در زمان دولت نهم معاون فرهنگی سازمان و ریاست ستاد همایش تخصصی گردشگری فرهنگی را بر عهده داشت.
جعفری علاوه بر این در کارنامه خود سوابقی چون مدیرکل ارشاد اسلامی استان فارس، رییس دانشگاه سوره، مدیر حوزه هنری استان فارس و معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را نیز در کارنامه خود دارد. حسن موسوی، رییس جدید سازمان نیز خود در زمان مشایی سمت معاونت سرمایه‌گذاری و طرح‌ها را عهده‌دار بود. دو حکمی که روز گذشته از سوی موسوی صادر شد اولین انتصاب‌های او در زمان ریاستش بر این سازمان است.
با توجه به اینکه معاونان حفظ و احیا، صنایع‌دستی، مدیر روابط عمومی و مدیران استانی این سازمان هنوز مدیرانی هستند که در زمان روح‌الله احمد‌زاده، مدیر قبلی انتخاب شده بودند انتظار می‌رود دامنه تغییر و تحولات به این قسمت‌های سازمان نیز کشیده شود. اسفندیار رحیم‌مشایی از ابتدای ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم مسوولیت معاونت او و ریاست بر سازمان میراث فرهنگی را بر عهده داشت.

در همین مدت حمید بقایی نزدیک‌ترین فرد به مشایی نیز در سمت قائم‌مقامی سازمان میراث فرهنگی مشغول به کار بود. نزدیکی مشایی به رییس دولت و حضور او در اغلب برنامه‌ها و سفرهای داخلی و خارجی احمدی‌نژاد منجر به آن شده بود که حضورش در برنامه‌ها و ساختمان‌های سازمان میراث به میزان چشمگیری اندک شود. به همین دلیل نیز بقایی نقش اصلی را در این سازمان بازی می‌کرد.
دامنه اختیارات بقایی در سازمان چنان بود که به اعتقاد بسیاری ریاست مشایی بر سازمان نمادین است و در عمل وظیفه اصلی را او بر دوش می‌کشد. دولت دهم که بر آمد، مشایی از سازمان رفت و حمید بقایی ریاست سازمان را به طور کامل و رسمی در دست گرفت. با این حال اما این تغییر و تحول آنچنان نبود که گویا مدیری قدیمی رفته و مدیری جدید آمده باشد.
معاونان سازمان همچنان افرادی نزدیک به همین گروه بودند، آنهایی هم که در تغییر و تحولات جدید جا‌به‌جا می‌شدند اغلب یا ارتقای مقام می‌دیدند یا از پستی به پستی دیگر گماشته می‌شدند. از آن سو نزدیکی این دو به هم چنان بود که مشایی این بار در مقام رییس دفتر رییس‌جمهور در اغلب برنامه‌های کلان سازمان میراث فرهنگی اعم از برنامه‌های حوزه میراث و حوزه گردشگری در کنار بقایی حاضر می‌شد و سخنران اصلی مراسم‌ها بود. محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس‌جمهور هم در حمایت از آنها و برنامه‌هایشان سنگ تمام می‌گذاشت. هر چه در درون سازمان همه امور بر وفق مراد مشایی و بقایی و حلقه افراد نزدیک به آنها می‌چرخید در بیرون از آن دامنه انتقادها و مخالفت‌ها با این دو نفر بیشتر و بیشتر می‌شد، اگرچه تا پایان سال 89 وضعیت تا حدودی عادی بود و انتقاداتی از مشایی و گاه بقایی و اظهارنظرهایشان در رسانه‌ها انجام می‌گرفت اما بهار سال 90 برای این دو یار نزدیک به احمدی‌نژاد بهاری دیگرگون بود.
اصولگرایان سنتی نام گروه انحرافی را بر آنها نهادند و بر شدت حملات‌شان به این گروه نیز به میزان قابل توجهی افزودند. در این حملات گفته می‌شد که سازمان میراث فرهنگی کشور حیاط خلوت و محل برنامه‌ریزی جریان موسوم به انحرافی است. در همین فصل و در بیست و هشتمین روز از ماه اردیبهشت بود که طی حکمی از سوی احمدی‌نژاد، حمید بقایی از سازمان رفت و جای او را روح‌الله احمدزاده‌کرمانی استاندار فارس عهده‌دار شد و بقایی معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری را در دست گرفت.
اگرچه ریاست احمدزاده بر این سازمان تنها هشت ماه به طول انجامید و در دی‌ماه از سمتش استعفا داد، اما همین مدت کوتاه هم کافی بود تا او حلقه مدیران اصلی سازمان میراث را تغییر دهد و مدیران خود را در زمان استانداری فارس به تهران بیاورد. در این موج تغییرات دست‌کم 12 نفر از استانداری فارس به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کوچ کردند.
اگرچه منتقدان اصلی و جدی مشایی و بقایی معتقدند احمدزاده هم یکی از اعضای جریانی است که آنها به نام انحرافی می‌شناسند، اما تغییرات رییس هشت‌ماهه سازمان در دل خود نکته دیگری هم داشت که تاکنون کمتر به آن توجه شد و آن، این بود که با این تغییرات و در این مدت تسلط و نفوذ مشایی و بقایی در سازمان میراث فرهنگی به میزان چشمگیری کاهش یافته بود.
با این حال اما ریاست احمدزاده بر سازمان میراث فرهنگی دیری نپایید. او به دلایلی نامعلوم از سمتش استعفا داد و با حکم محمود احمدی‌نژاد، حسن موسوی جایش را گرفت، هنوز ریاست او به یک ماه نرسیده اما با انتصاب‌های جدیدی که تاکنون انجام داده و پیشینه خود او در زمان دولت نهم در همین سازمان، به نظر می‌رسد بار دیگر نزدیکان اسفندیار رحیم‌مشایی در حال بازگشت به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی هستند.
 47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
    10 1
    ای میراث....