وزیر اقتصاد در گفت و گوی ویژه خبری حضور پیدا کرد و در رابطه با پشت صحنه آشفتگی بازار ارز و سکه توضیح داد.

سید شمس الدین حسینی، وزير اقتصاد و امور دارايي در گفت و گوی ویژه خبری حضور پیدا کرد و در رابطه با پشت صحنه آشفتگي بازار طلا و ارز،  همچنین تمهيدات انديشيده شده و تصميمات جديد دولت براي کنترل و آرام سازي اين بازار توضیحاتی مطرح کرد.  

به گزارش خبرآنلاین وزیر اقتصاد پس از طرح موضوع، توسط مجری برنامه در پاسخ به این پرسش که آیا روز شنبه بازار ارز و طلا روز آرامی را پشت سر گذاشته است یا خیر گفت: « فکر می کنم ار روز 5 شنبه شاهد اصلاح روند بازار ارز و سکه بودیم و در مجموع سیاست های دولت موثر بوده است. »

در همین هنگام مجری گفت و گوی ویژه خبری از وزیر اقتصاد در رابطه با اصلی ترین دلایل این شرایط پرسید که شمس الدین حسینی از او خواست حوصله کند تا او با مرور تاریخی مساله را باز کند. 

حسینی در این رابطه گفت: « براساس نظام قانوني كشور نظام ارزي كشور نظام شناور مديريت شده است. بر این اساس نرخ ارز را عرضه و تقاضا در بازار تعیین می کند اما بانک مرکزی آن را در یک دایره مدیریت می کند. این سیاست سالیان سال در اقتصاد ایران اعمال شده و تا نیمه سال 89 هم سیاست موفقی بوده است اما از نیمه سال 89 نرخ ارز بانک مرکزی و نرخ ارز بازار آزاد فاصله معنا داری پیدا کرد و از نيمه سال نود شكاف ارزي بيشتر شد.» 

وی افزود: این دو نرخی شدن قیمت ارز سبب شد از سیاست شناور فاصله بگیریم. طي دو هفته اخير بانك مركزي متوجه شد كه عوامل تشديد كننده در بازار ارز وجود دارد كه دولت بايد به كمك آن مي آمد. بر این اساس در نیمه دوم دی کارگروهی ویژه شکل گرفت که يكي از سياست هايي كه در كميته بررسي شد این بود که الگوي تجارت ارزي با هم انطباق ارزي ندارد. بنابراين كميته اي با محوريت بانك مركزي،وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرك به چرخه ارزي متصل شد. » 

وزیر اقتصاد در بخشی دیگر از گفته های خود در پاسخ به این سوال که نقش دلال ها در آشفتگی بازار ارز و سکه چه بود گفت: « یکی از اتفاق هایی که عمدتا زمانیکه شکاف بین نرخ ارز وجود دارد می افتد این است که یکسری به دنبال آن هستند تا ارز را با قیمت پایین تر بخرند و با قیمت بیشتر به فروش برسانند. بر این اساس سود بیشتری نصیب شان خواهد شد که با ورود آدم های غیر حرفه ای و جذب آنان سود بیشتری قاعدتا به این افراد خواهد رسید. »

حسینی در رابطه با ارز مسافرتی نیز به این شکل توضیح داد: « فردی که می خواهد مسافرت کند به بانک مراجعه می کند و ارز مورد نیازش را به شکل حواله دریافت می کند و در نهایت هنگام خروج از کشور در فرودگاه معادل حواله خود ارز دریافت می کند. البته در آینده کارت های ارزی جایگزین این موضوع خواهد شد. »

شاید یکی از مهم ترین بخش های گفت و گوی وزیر اقتصاد با رسانه ملی به گرانی اخیر کالا ها در بازار به دلیل افزایش قیمت ارز ارتباط پیدا کند. او در این رابطه گفت: « ارز را مدیریت کردیم به دلیل اینکه کالا ها گران نشود. سال گذشته متوسط فروش هر دلار 1033 تومان بوده و این رقم در سال جاری 1074 تومان است. یعنی واردات ما با دلار معادل حدود 1074 تومان صورت پذیرفته است. بنا براین اینکه به بهانه افزایش قیمت دلار گروهی کالا های خود را گران عرضه کنند ادعای بیهوده ای است و از موارد اخلال در بازار است. البته یک عده سود جو در این راستا گام برداشتند اما اثر چندانی نداشت و حضور به موقع سبب شد این جریان بر چیده شود. هیچ گونه توجیهی برای افزایش قیمت وجود ندارد. »

سود بانکی موضوع دیگری بود که سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با آن سخن گفت. او در پاسخ به این سوال که سود بانکی تغییر پس از تصویب اخیر شورای پول و اعتبار در آینده آیا باز هم تغییر می کند یا خیر گفت: « در شورای پول و اعتبار تصویب شد که بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی نباید تاریخ داشته باشد و تا زمان تصمیم جدید تغییر نخواهد کرد. امروز سود بانکی همین مقدار است و دلیلی برای تغییر آن نیست. »

او همچنین در رابطه با آَشفتگی بازار سکه نیز گفت: « سكه تحت تاثير قيمت جهاني و در اثر التهابات ارزي است. شرايط پيش فروش سكه براساس واقعيت هاي بانكي است.در بحث سكه نگران آن هستيم كه مردم از بازارهاي قلابي سكه خريداري كنند. »

وزیر اقتصاد در رابطه با گمانه زنی هایی که در رابطه با کسری بودجه دولت مطرح شده گفت: « 87 هزار میلیارد تومان تا همین امروز درآمد های ما است. یعنی معادل بودجه سال گذشته و بر این اساس معادل بودجه سال گذشته درآمد كسب كرده ايم. اينكه دولت مي خواهد با افزايش قيمت ارز كسري بودجه را جبران كند را تكذيب مي كنم. »
شمس الدین حسینی در پاسخ به آخرین پرسش که مربوط به عدم حضور او و محمود بهمنی در نشست صبح روز شنبه مجلس بود گفت: « واقعیت این است که جلسه ای در مجلس وجود داشت اما با جلسه ای دیگر تداخل پیدا کرد. بر این اساس قرار شد جلسه در زمان دیگری برگزار شود. من از مجلس عذرخواهی می کنم و فردا ( روز یکشنبه ) در مجلس حاضر می شوم تا توضیحات نمایندگان را بشنوم.بعضي ها از نرفتن بنده به مجلس به عنوان دستاويز يا حربه استفاده نكنند به خاطر اينكه جلسه امروز با يك جلسه ديگر تداخل داشت. »

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    11 19
    چطور این کارت ارزی رو تهیه میکنید آقای وزیر؟
  • بدون نام US ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    41 0
    جالب اینجا بود که گزارشگر نرخ سکه رو 750000 تومان حساب کرد وآقای حسینی فرمودند قدری کمتر که البته منظورشان با دلار 1226 تومانی 522000 تومان بود!!!!؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    61 1
    جوانان بیکار هستند و در نتیجه تمایل به دلالی زیاد است تورم زیاد است در نتیجه مردم تمایل دارند ریال را تبدیل کنند بی نظمی های اقتصادی زیاد بوده و خروجی انرا الان داریم می بینیم
  • بدون نام IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    18 4
    یعنی به مسافران ارز نامحدود با همان قیمت تک نرخی برای هر چند بار که بخواهند میدهند؟
  • بدون نام IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    13 3
    پس سود بانکی تصویب نشده ؟
  • بي نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    37 1
    با سلام از آقاي اقتصاد بپرسيد كه آيا واقعا قيمتها بالا نرفته ؟؟
  • وزير اقتصاد IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    89 3
    با سلام مجدد لطفا اين سوال را از وزير اقتصاد بخواهيد كه پاسخ دهد؟ پايه حقوق وزارت كار 3300000ريال است.اگر يك خانواده 4 نفره(داراي دو فرزند در سن رشد) صبحانه-نهار و شام تعداد 10 قرص نان بربري بخورند(1200000=30*40000=4000*10 يك ماه)حال اگرروزانه يك عدد ماست (450000=15000*30)در هر وعده غذايي دو عدد تخم مرغ(24عدد) ميل نمايند(1440000=30*48000=2000*24) و ماهانه 2 عدد روغن مايع استفاده كنند (40000=20000*2). حالا جمع ارقام مورد نظر(3130000=1200000 450000 1440000 40000)خب از ايشان بخواهيد كه جواب مساله را به صورت عدد و رقم به شما پاسخ دهد.البته كرايه خانه هزينه تحصيلي آب برق گاز(تلفن هيچي) پوشاك ميوه گوشت مرغ حبوبات وسايل بهداشتي (صابون شامپو و.....) كرايه ماشين هزينه هاي پزشكي و و و و و ...
  • arad US ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    34 1
    چند سال است کارشناسان می گویند وقتی سود سپرده کمتر از تورم باشد مردم سپرده گذاری نمی کنند...
  • بدون نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    44 0
    ایشان بطور غیرمستقیم نرخ سود بانکی را حداکثر برای سپرده های 5 ساله 20 در صد اعلام کرد که وضعیت را بدتر خواهد نمود. هیچ موضوع جدیدی در مورد دلایل این آشفتگی در بازار ابراز نکرد. در مورد ارز دانشجویی و مسافرتی هم نکته جدید و خاصی نداشت.
  • بدون نام JP ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    69 1
    از نطر ایشون همه چی آروم بود
  • امیرحسین IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    32 2
    من که هیچی سر در نیاوردم !!!
  • احسان از مشهد IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    21 8
    چرا مردم را از بانک به فرودگاه برای دریافت ارز میفرستیم . یعنی چی این کار ؟ چه مشکلی را حل میکند ؟
  • . IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    11 52
    جناب آقای وزیر به خاطر کنترل این بازار آشفته تشکر میکنیم
  • بدون نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    44 1
    وقتی ما داریم دلار را با قیمت 2100تومان می خریم این قیمت 1074تومان چیه دیگه
  • بدون نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    77 1
    با حرکات اشتباهشان در این یک ماه اخیر یک بال ملخ سود بردن و یک کاروان شتر ضرر به این مملکت رساندن واقعا برای دولت بال ملخ این همه ارزشمند بود جبران کسری بودجه و پول هدفمندی و . . . . . به اینهمه خسارت می ارزد . اصلا بحث خود دلار و سکه را نمی خواهم مطرح کنم . همه در جریان هستیم این فشار و استرس و گرانی همه همه همه چیز بر تک تک سلولهای جامعه و مردم و اقشار متوسط به پایین جامعه وارد شد . جالب اینکه این گرانی و تورم و هزینه های سرسام آور از جامعه و بازار و زندگی مردم بیرون نرفته و نخواهد رفت از جمله لبنیات که گران شد آیا پایین می آید ؟ اقلام از جمله روغن حبوبات و ...... که گران شد آیا پایین می آید ؟ آیا خسارتهای جبران ناپذیری که به جسم نحیف و زخمی بازار و تولید وارد شده تا سالیان سال جبران خو
  • بدون نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    50 4
    روزی 10 تا طرح هم بدهید تا عمل نباشد فایده ای ندارد .
  • سعیده IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    77 1
    مجری رو که نگو ! به جای سوال با آقای وزیر چه به به و چه چه راه انداخته بودند!
  • محسن IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    46 3
    نتیجه این اقداماتم به زودی معلوم میشه! فعلا که کلیه کالاهایی که قانونی وارد میشد با این نرخ جدید ارز حداقل 10 درصد گران میشه!
  • ع ل US ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    1 18
    نقل و انتقال ارز حتی سکه به طریق حسابهای الکترونیکی بهترین راه برای جلوگیری انباشت سکه و ارز در منازل هست و فقط اشخاص در هنگام نیاز میتوانند آنها حوالخ و یارا برداشت نمایند
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    27 3
    مجری رسما اعلام کرد قیمت سکه 750 تومان. در حالیکه با همون فرمول وزیر میشه 530. واقعا که!!
  • بدون نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    21 3
    بعله ! فهميديم كه كل اين داستان زير سر يك اس ام اس و يك سايت و يك خبرگذاري بوده است !!!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    25 2
    با سلام لطف کنید از وزیر محترم بپرسید این ارز 12260 ریالی را کدام از بانکها جهت واردات پرداخت میکنند؟از هر بانکی که ما سئوال میکنیم میکپگویند به ما ابلاغ نشده!
  • ایمان IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    7 0
    استنباط من این هست که ارز تک نرخی شده ولی تک نرخی جیره بندی . من فرزندم در خارج از کشور مشغول تحصیل هست و تا زمانیکه مدارک ایشان تکمیل و توسط وزارت خانه مربوطه تایید نشه من ناچار به تهیه ارز هستم ایا نهادی به من ازر تک نرخی برای ارسال به خارج برای هزینه فرزندم میدهد ؟ مسلما نه و من ناچار به تهیه ارز هستم . پیشنهاد من این هست که بانک محترم مرکزی نرخ دومی را با قیمتی بیشتر و قابل قبول اعلام که اگر کسی مثل من دچار مشکل شد بتونه ارز تهیه کنه والا بخدا من دلال نیستم چرا باید چوب دلال هارا بخورم ؟
  • بدون نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    2 7
    بهتر است قیمت سکه بقیمت خرید سکه توسط صرافی تعیین شود یعنی هر قیمتی که صرافی الان حاضر است سکه را بخره تعیین بشه
  • بدون نام IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    23 0
    سکه 840000 تومان و دلار 1850 تومان! واقعا که مساله حل شد!
  • بدون نام US ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
    2 0
    چرا ارز را 1100 تومان مثل قبل ندادید؟ برای دولت که در نهایت فرقی نمی کند.
  • بدون نام US ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
    2 0
    وقتی که دلار را گران می کنید به نفع کسانی کار می کنید که وام بانکی ریالی گرفته اند و چون با تورم و گرانی که ایجاد می شود آنها این وام بانکی برایشان مفت می افتد
  • بدون نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
    1 0
    سکه 850000 طلا 75000
  • بدون نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
    1 0
    کارت های ارزی میبایست به شبکه بین المللی که حتی بانکهای قدر ما از دسیابی به آن محرومند سرویس بگیرند. چطور ویزا و مستر و امریکن اکسپرس و امثالهم میتوانند به ایراینهای در تحریم بانکی سرویس بدهند ای کاش وزیر میگفت. تعبیر من این است که راه حل قطعی و روشنی نداشته و ندارند.