هفته‌نامه سروش نوشت:

سازمان نظارت بر رسانه‌های انگلیس (آفکام) هفته گذشته پروانه شبکه پرس‌تی‌وی را به دلیل آنچه که آن را نقض قوانین پخش خوانده است، لغو کرد، اما آیا واقعا دلیل اصلی قطع شبکه پرس‌تی‌وی همین است؟ هفته پیش یکی از مجریان پرس‌تی‌وی در این شبکه با محمد سرافراز به گفت‌وگو نشست که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:

- شبکه پرس‌تی‌وی برنامه‌ای دارد به نام «کامنت» که مجری آن آقای جورج گالووی است؛ نماینده چند دوره پارلمان انگلیس که در این برنامه به صورت زنده درباره مسائل روی صحبت می‌کند و تریبون و میکروفن باز است و مردم از طریق تلفن، ایمیل و پیامک اظهارنظر می‌کنند. وقتی اسرائیل به غزه حمله کرد، بسیاری از اظهارنظرها راجع به محکومیت حمله اسرائیل به غزه بود، اما در نامه‌ای که آفکام داد و در واقع برای اولین‌بار به شکل مکتوب این شبکه را متهم و به نوعی محکوم کرد، آمده بود که آقای جورج گالووی در زمان طرح مسائل مربوط به حضور نظامی اسرائیل در غزه مغرضانه برخورد و از فلسطین جانبداری کرده است.

- بسیاری از مسئولان آفکام از دست‌اندرکاران قبلی و سابقه‌دار بی‌بی‌سی هستند و از بی‌بی‌سی شکایت نمی‌شود؛ یعنی آن‌ها به شکایت از بی‌بی‌سی رسیدگی نمی‌کنند. این تشکیلات را برای کنترل سایر رسانه‌ها درست کرده‌اند. البته ممکن است سئوال شود که ما چرا با چنین موسسه‌ای درگیر شده‌ایم؛ علتش این است که غربی‌ها برخلاف شعارهای آزادی اطلاع‌رسانی، آزادی شبکه‌ها و آزادی ماهواره‌ها،‌ دارند کنترل می‌کنند؛ یعنی در واقع فضا آزاد است اما آن تصویری را که به زمین می‌آید به روش‌های مختلف کنترل می‌شود نمی‌گذارند هرچیزی به راحتی به دست مخاطبان برسد.

- خبرنگار بی‌بی‌سی در مصاحبه‌ای که من داشتم شرکت کرد و همین بحث مطرح شد که بودجه شما از کجا تأمین می‌شود؟ گفتم مگر بودجه شما از کجا تأمین می‌شود؟ گفت بودجه ما از مالیات تأمین می‌شود. گفتم مالیات را دولت از مردم می‌گیرد و بی‌بی‌سی را درست کرده است؛ ضمن اینکه بی‌بی‌سی زیرنظر وزارت امور خارجه انگلیس اداره می‌شود. چطور ادعا می‌کنید شما یک شبکه مستقل و غیردولتی هستید و بقیه دولتی هستند.

- ما در نامه‌های متعدد اشاره کردیم دلیلی که شما می‌آورید، دلیل اصلی برای برخورد با پرس‌تی‌وی نیست؛ دلیل اصلی این است که وقتی شما در عراق و افغانستان می‌جنگید، ما این اقدام را زیر سئوال می‌بریم. همین الان هیچ مقام انگلیسی‌ای نیست که بتواند توضیح قانع ‌کننده به ملتش بدهد که چرا نیروهایشان در افغانستان حضور نظامی دارند؟ چرا در بصره می‌جنگیدند؟ چون همیشه می‌خواهند حقیقت را پنهان کنند. به مردمشان نمی‌گویند که ما برای نفت و غارت ثروت این کشورها در آنجا حضور نظامی پیدا کردیم و مردم غیرنظامی را کشتیم.

- یکی از سئوالات ما از آفکام این بود. گفتیم چطور چنین چیزی ممکن است؟ شبکه‌های دیگر یکی از روسیه‌، یکی از آمریکا، یکی از قطر، یکی از تهران؛ همه شبکه‌ها از کشور خودشان برنامه پخش می‌کنند، و مرکز اصلی خبری در کشور خودشان است. دفاتر این شبکه‌ها در لندن در حد خودش مسئول است و نه بیش از این و اگر به خاطر این موضوع بخواهید مجوز را لغو کنید، تکلیف بقیه چیست؟ گفتند بقیه محرمانه است و نمی‌توانیم به شما بگوییم. می‌دانیم که بقیه شرایط مشابهی دارند؛ چون آن‌ها از نظر سیاسی تصمیم گرفته بودند برخورد کنند، دنبال این بودند که دلیلی بیاورند و به هیچ کدام از سئوالات ما پاسخ ندادند.

- در گزارش دو سه هفته قبل، همین شبکه پرس‌تی‌وی پرمخاطب‌ترین سایت در حوزه سایت‌هایی که از طریق انگلیس پخش می‌شوند، شده بود؛ یعنی ما پرس‌تی‌وی را در شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و آی‌پی‌تی‌وی هم پخش می‌کنیم. این شبکه را مردم انگلیس از طریق مختلف دریافت می‌کنند.

58301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =