۰ نفر
۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۹

فارس نوشت:

دبیر کل اتحادیه عرب برای بین‌المللی کردن بحران سوریه راهی آمریکا شد و اعلام کرد که تلاش می‌کند حمایت شورای امنیت را از طرح اتحادیه علیه سوریه به دست بیاورد.
 نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب امروز راهی آمریکا شد تا موضوع سوریه را با کشورهای غربی مانند آمریکا و فرانسه مطرح و بررسی کند.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد: نبیل العربی امروز قاهره را به مقصد نیویورک ترک کرد. سفر وی به آمریکا چند روزه است و قرار است حمد بن جاسم نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز او را همراهی کند.

این دو در هفته گذشته در نامه‌ای مشترک به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل خواستار حمایت شورای امنیت از خود علیه سوریه شدند.

شورای امنیت پس‌فردا سه‌شنبه تشکیل جلسه می‌دهد تا جدیدترین تحولات سوریه را بررسی کند. العربی و حمد بن جاسم در این نشست ویژه که علیه سوریه برگزار می‌شود شرکت می‌کنند.

پیش از این نیز اتحادیه عرب برای حمله ناتو به لیبی و مردم این کشور، چراغ سبز نشان داده بودند و به نظر می‌رسد اتحادیه عرب به پیشگامی قطر و عربستان در نظر دارند وضعیت لیبی را برای سوریه تکرار کنند.

این در حالی است که روسیه بشدت با هرگونه قطعنامه علیه سوریه مخالف است. روسیه معتقد است که فرانسه و آمریکا نظرات روسیه را در خصوص تحولات سوریه اصلا در نظر نگرفته‌اند.

نبیل العربی قبل از ترک قاهره اعلام کرد که چندین دیدار با نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت دیدار خواهد کرد تا حمایت شورای امنیت از طرح اتحادیه عرب برای براندازی دولت بشار اسد را که از آن به نام انتقال صلح آمیز قدرت در سوریه یاد می‌کنند، به دست آورد.

نبیل العربی اعلام کرد که طرح اتحادیه عرب برای سوریه که در آن از اسد خواسته شده است به معاون اول خود اختیارات کامل بدهد تا با مخالفان مذاکره کند و مقدمات به تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه فراهم شد، شبیه طرحی است که این اتحادیه [با حمایت آمریکا] برای یمن ارائه کرد.

العربی گفت: این طرح از کنار رفتن نظام کنونی سوریه به صورت آرام صحبت می‌کند که ابتکاری کامل شبیه ابتکار [ارائه شده برای‌] یمن است.

در خصوص برخی مخالفت‌ها از جانب برخی کشورهای عربی مانند الجزائر، العربی مدعی شد: مخالفتی وجود ندارد. فقط الجزائر اعلام کرد که ملاحظاتی در خصوص ابلاغ این طرح به شورای امنیت دارد و خواستار اصلاح آن شد.26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =