۰ نفر
۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۱

ایسنا نوشت:

اتلاف بالاي مصرف انرژي در سازمان‌هاي دولتي مصداق ضرب‌المثلي است كه مي‌گويد "كوزه‌گر از كوزه شكسته آب مي‌خورد."

درحالي كه نهادها و سازمان‌هاي دولتي در يك‌سال اخير بارها از مردم خواسته‌اند كه مصرف انرژي خود را كاهش دهند، سازمان‌ها و نهادهاي دولتي خود از مصرف‌كنندگاني محسوب مي‌شوند كه بهره‌وري پاييني در استفاده از انرژي دارند.

گواه اين مدعا طرحي است كه براي اجراي طرح بهينه‌سازي مصرف انرژي به صورت آزمايشي در دو سازمان بزرگ كشور اجرا شده و اجراي پروژه معاينه فني موتورخانه‌ها در بيش از 140 ساختمان شرکت ملي گاز ايران درسطح کشور، کاهش مصرف گاز به ميزان 23 درصد و انتشار گاز مونواکسيد کربن را به ميزان 95 درصد به همراه داشته است.

اين طرح نشان‌دهنده اين موضوع است كه تا پيش از اجراي اين طرح، بيش از 20 درصد انرژي مصرفي در ساختمان‌هاي شركت گاز به هدر مي‌رفته است.

سازمان بهره‌وري انرژي ايران (سابا) اعلام كرد اجراي معاينه فني موتورخانه‌ها در بيش از 140 ساختمان شرکت ملي گاز در سطح کشور، بر اساس طرح بررسي دقيق قبوض گاز مصرفي در دوره‌هاي مشابه سالانه قبل و بعد از انجام پروژه، به طور متوسط 23 درصد صرفه جويي در مصرف انرژي درپي داشته است.

اين طرح با همکاري ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران در بيش از 100 ساختمان از مناطق مختلف شهرداري تهران نيز اجرا شده است.

طرح معاينه فني موتورخانه‌ها براي اولين بار در سال 1387 در کشور معرفي و رونمايي شد. معاينه موتورخانه‌ها روشي براي کاهش مصرف انرژي و کاهش توليد گازهاي آلاينده و سمي است و مراحل مختلفي از جمله بررسي کامل ساختمان و اجزاي موتورخانه و تکميل چک ليست مربوطه، آناليز محصولات احتراق خروجي از دودکش با دستگاه آناليز گاز و مقايسه آن با استاندارد، تنظيم دقيق مشعل به منظور کاهش مصرف سوخت وگازهاي آلاينده محيط، اندازه گيري و متعادل نمودن قدرت مکش دودکش به منظور بالا بردن راندمان ديگ، تهيه گزارشي از مشکلات موتورخانه ها و راه‌حل‌ها و نصب برچسب معاينه فني در معاينه فني موتورخانه ها انجام مي شود.

در همين زمينه، هادي حيدرزاده - رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران، نيز با اشاره به اين‌كه موتورخانه‌ها از محيط‌هايي به شمار مي‌آيند که در فرايند مصرف انرژي نقش بسزايي دارند، گفته است كه با اجراي معاينه فني موتورخانه هاي ساختمان‌هاي وابسته به شهرداري تهران کاهش 21 درصدي انرژي را شاهد بوده‌ايم.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196611

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =