در آستانه برگزاری انتخابات مجلس نهم و در شرایطی که تمام رسانه های غربی بر علیه این انتخابات موضع گرفته بودند صداوسیما با برنامه های طنز خود گام در عرصه انتخابات گذاشت.

رضا الیاسی: به گزارش خبرآنلاین، برنامه های رسانه ملی بیش از یک ماه مانده به برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با محتوای طنز کلید خورد.
رسانه ملی به مناسبت آغاز ماه ربیع‌الاول و در آستانه دهه فجر از چهارشنبه -5 بهمن- با پخش برنامه "خنده بازار" که از شبکه 3 سیما به روی آنتن  رفت نگاه طنزگونه اش به انتخابات مجلس را آغاز کرد. ساختار کلی این برنامه که مخاطبان زیادی در سراسر کشور دارد بر شوخی با برنامه های تلویزیونی، چهره‌ها و شخصیت‌های مطرح و مسائل روز مره اجتماعی،سیاسی،اقتصادی، ورزشی و... بنا شده است و در هفته های گذشته نیز به حساس ترین موضوع سیاسی کشور در سال اخیر، یعنی انتخابات پرداخت.
صدا و سیما در برنامه های طنز خود که در کنار برنامه های گرامیداشت دهه مبارک فجر به روی آنتن برد به شکل کوتاهی به انتخابات مجلس اشاره کرد و باشیبی که حکایت از کمبود و یا پیش بینی نشدن برنامه های تحلیلی و تبیینی داشت به انتخابات اشاره کرد. این در حالی است که با توجه به نفوذ ملی تلویزیون و گستردگی آن تا دورافتاده ترین نقاط کشور این توقع وجود داشت که نگاهی تحلیلی - تبیینی در قالب هایی جذاب درباره انتخابات مجلس در دستور کار رسانه ملی قرار می گرفت.
با آغاز تبلیغات رسمی انتخابات مجلس نهم نیز رسانه ملی از اولین روز تبلیغات تلاش کرد با تم طنز به انتخابات نگاه کند. ایــــنــــجــــا
سیدرمضان شجاعی‌کیاسری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نقش صدا و سیما را در حضور پرشور مردم در انتخابات بسیار مؤثر می داند و می گوید: رسانه ملی باید در برنامه ای تخصصی خصوصیات و مشخصات یک نماینده مناسب را به مردم معرفی کند.
وی با بیان این که نقش صدا و سیما در انتخابات دارای سه مرحله تبیین، تبلیغ و تهییج است، افزود: این سه مرحله به هم پیوسته هستند.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر این که 110 رسانه غربی علیه انتخابات مجلس ایران موضع گرفته اند و کارهای تبلیغاتی خود را به شکل گسترده دنبال می کنند، تصریح کرد: سازمان صدا و سیما با 2 یا 3 برنامه طنز نمی تواند در برابر این شبکه ها ایستادگی کند و هرچند زمان زیادی از دست رفته است اما باید هرچه سریع تر  برنامه های تحلیلی برای انتخابات از رسانه ملی پخش شود تا مردم از حضور در انتخابات ناامید نشوند.
همچنین حجت الاسلام سید علی حسینی عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این که نقش صدا و سیما در حضور حداکثری مردم در انتخابات بسیار زیاد است، تصریح کرد: حدود 50 درصد از جمعیت کشور در روستاها و شهرهای کوچک زندگی می کنند و تمام مسائل مهم را از طریق رسانه ملی پیگیری می کنند و رسانه ملی به طور کامل نقش مؤثری را در حضور این افراد در انتخابات دارد.
وی ادامه داد: در کلان شهرها نیز رسانه ملی تا حدود زیادی می تواند به حضور حداکثری مردم در انتخابات کمک کند و مسئولان سازمان صدا و سیما باید برنامه های جدی انتخاباتی خود را از هم اکنون آغاز کنند.
حسینی با بیان این که بسیاری از مردم با وظایف نمایندگان آشنا نیستند، گفت: رسانه ملی باید با برنامه های وظایف نمایندگان و نحوه انتخاب صحیح را برای مردم شفاف کند.
در شرایطی که کشور نخستین انتخابات را پس از سال 88 تجربه می کند، وجود یک برنامه کاملا جدی که بتواند مردم را برای حضور حداکثری در انتخابات ترغیب کند ضروری است؛ ولی در این شرایط احساس می شود رسانه ملی در این زمینه تا حدودی عقب نشینی کرده و به برنامه های طنز خود اکتفا کرده است.
فهیمه جهازیان عضو حزب مردم سالاری نقش صدا و سیما را در معرفی نامزدهای مناسب بسیار جدی توصیف کرد و افزود: صدا و سیما می تواند با طراحی برنامه های مناسب به حضور حداکثری مردم در انتخابات کمک کند.
وی با تأکید بر این که سازمان صدا و سما می تواند نقش مؤثری را در مقابله با سوءاستفاده های دشمن از انتخابات مجلس ایفا کند، افزود: رسانه ملی باید در برنامه سیاسی خود با در نظر گرفتن تمام جوانب انتخاباتی راهبردهای نفوذ دشمن به انتخابات را به مردم معرفی کند.

27295

کد خبر 197408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =