کمتر کسی است که گلایه​های اهالی خانه ملت از اعضای دولت در خصوص عدم ارائه آمارهای لازم و مستند را نشنیده باشد.

به گزارش خبرآنلاین، در طول اجرای برنامه چهارم بارها نمایندگان از دولت پرسیدند که نرخ رشد اقتصادی چقدر است؟ نرخ بیکاری چطور؟ اما یا پاسخی ارائه نمی​شد و یا پاسخی به مجلس می​رسید که نمایندگان ان را غیرواقعی و بدون پشتوانه می خواندند.
نهایتا در قانون برنامه پنجم نمایندگان تصویب کردند که مرکز آمار مرجع رسمی انتشار آمار است و برای انتشار این آمار نیز زمان​بندی​ای را ارائه کردند. اما دولت در اجرای این قانون، دیگر مراجع همچون وزارت بهداشت و صنایع و ... را از ارائه آمار منع کرد و به استناد مصوبه مجلس گفت که تنها مرکز آمار باید این آمار را ارائه دهد.
برای همین نمایندگان دوباره و قبل از اینکه عمر اجرای قانون برنامه پنجم به یکسال برسد، دست به کار اصلاح آن شدند. اینبار نمایندگان تصویب کردند که علاوه بر مرکز آمار، همه دستگاه​ها بتوانند در مورد حوزه تحت مدیریتشان به ارائه آمار بپردازند.
نمایندگان طراح این طرح معتقد بودند که دولت هر جا که عملکردش مناسب نبوده، آمار آن را ارائه نکرده است؛ کما اینکه نرخ بیکاری را اعلام نمی​کند و آمار رئیس​جمهور در اعلام نرخ رشد نیز مستند نیست.
عادل آذر رئیس مرکز آمار به عنوان نماینده دولت در جلسه امروز مجلس حضور یافته بود که گفت: در تمام دنیا، آمار باید از مراجع رسمی خاص منتشرشود. مرکز آمار نمی خواهد تولید آمار را از دستگاه​های تخصصی بگیرد، بلکه می​گوییم که پس از تایید مرکز شورای عالی آمار در سازمان آمار آن را انتشار دهد.
وی افزود: در تمام دنیا یک مرکز حکومتی که ذی نفع در خروجی آمار نیست، مسئول پیرایش آمار و تایید صحت آن است. نباید این مرجعیت را از مرکز آمار بگیرید.
پس از این مذاکرات بود که رای نمایندگان به موضع دولت نزدیک شد و اجازه انتشار آمار به دستگاه​های تخصصی داده نشد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =