نماینده بخش تولید سامسونگ در ایران و رییس هیات مدیره انجمن صوتی وتصویری در رابطه با بازار لوازم صوتی و تصویری و ماجرای یک تبلیغ ضد ایرانی توضیح می دهد.

نماینده بخش تولید سامسونگ در ایران و رییس هیات مدیره انجمن صوتی وتصویری حال حاضر در ایران محمد حسین برخوردار است. او روز سه شنبه در کافه خبر حضور پیدا کرد تا در رابطه با تیزر تبلیغاتی و ضدایرانی که در تبلت شرکت سامسونگ تبلیغ شده است توضیح دهد. او اعتقاد دارد این موضوع اصلا ارتباطی با شرکت سامسونگ ندارد و این اقدام توسط شرکتی که تولید کابل می کند صورت پذیرفته است. در بخش دیگری از گفت و گو با محمد حسین برخوردار که عضویت درهیات نمایندگان اتاق بازرگانی را نیز بر عهده دارد بررسی مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت که به شکل جداگانه منتشر خواهد شد. بخش نخست گفت و گو با محمد حسین برخوردار، نماینده بخش تولید سامسونگ در ایران و رییس هیات مدیره انجمن صوتی وتصویری را در ادمه خواهید خواند:  

 

 

در اواسط بهمن یکباره خبری با عنوان « اقدام ضد ایرانی سامسونگ » بر روی خروجی خبرگزاری های مختلف قرار گرفت. در توضیح این « تیتر » هم آمده بود در تیزر تبلیغاتی و ضدایرانی یک محصول تبلت شرکت سامسونگ تبلیغ شده است. گفت و گو را از همین نقطه آغاز کنیم. داستان از چه قرار بود؟
این پرسش را به عنوان رییس هیات مدیره انجمن صوتی- تصویری و رییس هیات مدیره تجهیزات و فناوری سخت افزار پاسخ دهم. در بخش لوازم خانگی و صوتی و تصویری مشاهده می شود که بعضا خودرو جایزه داده می شود. یا اینکه در بازار فروش موبایل هم جوایزی نظیر سکه و مسافرت در نظر گرفته می شود. یک شرکتی در فلسطین اشغالی وجود دارد که شبکه کابلی تلویزیونی تحت عنوان « هات » عرضه می کند. در آنجا فرستنده ها به شکل هوایی نیست تا از طریق هوا سیگنال گرفته شود و هر کسی می خواهد، باید کابل خریداری کند. از آنجا که کابل هم هزینه دارد هر کسی آن را می خواهد باید مشترک باشد. برای ایجاد اشتراک هم مثل کشور ما که در فروش برخی موارد جوایزی در نظر گرفته می شود، آن شرکت هم رفته و برای جوایز مقداری « تبلت » خریداری کرده است. علیرغم سادگی برخی که شاید فکر کنند فقط دولت آنان با ملت ما مشکل دارد و از آنجا که مردم آن کشور نسبت به مردم ما حساس هستند چنین اقدامی را خودشان صورت دادند و ارتباطی با شرکت سامسونگ نداشت. داستان از جای دیگری آب خورده است.
این حرکت به سرعت در داخل ایران واکنش های متفاوتی را به همراه داشت به طوریکه در مدت زمان کوتاهی اظهار نظر های مختلفی را شاهد بودیم. در حالیکه اعلام شد شرکت سامسونگ در این داستان نقشی نداشته است این واکنش سریع به قطع روابط تجاری با شرکت سامسونگ را چگونه تحلیل می کنید؟
اصلا « سامسونگ » نبوده است که چنین تبلیغی کرده است. یک شرکت کابلی رفته تبلت را خریده و تیزری را بر روی آن گذاشته است. شما بروید و تیزر های سامسونگ را در کل دنیا نگاه کنید. معمولا تیزر هایی است که در شان شرکت بزرگی است. وقتی ما از شرکت سامسونگ توضیح خواستیم، مسئولان آن اعلام کردند اصلا موضوع ارتباطی با آنان ندارد. اینکه به طور سریع واکنش صورت می گیرد هم به نظر من به دو علت است. نخست اینکه در متن اخبار منتشر شده در این رابطه آمده بود با همکاری سامسونگ چنین اتفاق زشتی صورت گرفته است. دوم اینکه بسیار سریع عجله داشتیم. موساد در جلسات مختلف در کره با سامسونگ صحبت کرده بود که بیایید و همکاری تان را با ایران قطع کنید. در آنجا موفق نشده بودند و سریع راه دیگری انتخاب کردند. باید بیشتر تامل داشت و جوانب کار را بیشتر سنجید. اگر در چنین شرایطی به این نتیجه رسیدیم که مشکلی ایجاد کردند یک فراکسیون مناسب برای برخورد با موضوع شکل بگیرد. نباید سریع با یک شرکتی که بسیار بسیار گسترده در ایران دارد کار می کند بی دلیل بر خورد کرد.
انجمن صوتی- تصویری وقتی چنین خبری را شنید چه واکنشی نشان داد؟
انجمن بلافاصله واکنش نشان داد. به شخصه هم در رادیو و هم در سایت های مختلف توضیح دادم. از آنان خواستم جوانب را در نظر بگیریم که آیا چنین اقدامی توسط شرکت سامسونگ صورت گرفته است یا خیر. اگر پاسخ « بله » بود که برای آن تعریفی داشته باشیم و اگر جواب « خیر » بود به آن دامن نزنیم.
پس این تبلت واقعا از جانب شرکت سامسونگ در بازار عرضه نشده است؟ تکذبیه سامسونگ صحت دارد؟
این تبلت واقعا از جانب شرکت سامسونگ در بازار عرضه نشده است و شرکت سامسونگ هم رسما و به طور کتبی اعلام کرد که چنین اقدامی صورت نگرفته است. یک شرکت تجاری که در این وسعت دارد با ایران کار می کند هیچ وقت دست به چنین اقدامی نمی زدند. رژیم صهیونیستی چه مقدار جمعیت دارد و ملت ایران چه میزان جمعیت دارد؟ فروش یک محصول در این دو کشور اصلا قابل مقایسه نیست. از سوی دیگر شان شرکتی با این وسعت نیست که چنین تیزر هایی را تهیه کند.
یکی از کاربران خبرآنلاین به عنوان یک شهروند از شما خواسته بود که اگر واقعا منکر این قضیه شدن و ادعای ساختگی بودن این تیزر رو دارند به طور کاملا رسمی بیانیه ای منتشر کنید. و گفته بود که این چندروز بیاینه رسمی از طرف نماینده سامسونگ در ایران منتشر نشده است. در رابطه با این موضوع توضیح می دهید؟
شرکت سامسونگ که به ما ارتباطی ندارد. ما یک نماینده تولید کننده در ایران هستیم. ما چرا باید درگیر این موضوع شویم؟ خود شرکت توسط روابط عمومی اش در همان روز نخستی که خبر تیزر تبلیغی ضد ایرانی منتشر شد آن را تکذیب کرد. اعلام هم کردند کار ما نیست و حتی عذر خواهی هم کردند.
حالا که سامسونگ رسما از این سهل انگاری عذر خواهی کرده باز هم تحریم می شود؟
امیدواریم این اتفاق صورت نگیرد.
از این موضوع که بگذریم سوال دیگری که برای کاربران خبرآنلاین وجود دارد این بود که چرا بر روی LCD/LEDهای برخی محصولات صوتی و تصویری که در ایران تولید می شود نمی نویسید: « ساخت ایران » ؟
متاسفانه باید به این ضعف اعتراف کنیم که سیستم ساختار اقتصاد ما بیشتر دولتی است. آن طوری که باید به کیفیت می رسیدیم، نرسیدیم. مراحل مختلفی را هم طی کردیم. انقلاب صورت گرفت و مدیران با سابقه از کشور رفتند و مدیران جوان اما کم سابقه سر کار آمدند که شاید شناخت چندانی نداشتند. سپس جنگی را به ما تحمیل می کنند که هزینه دار بود و کارخانه ها نتوانستند به آن درجه کیفیت لازم برسند. جنگ تحمیلی، محدودیت های خاص و مدیریت اقتصاد توسط دولتی ها سبب شد کیفیت محصولات ما پایین بیاید. پس از اتمام جنگ، محصولات خارجی وارد کشور شد، شهروندان وقتی محصولات وارداتی را با تولیدات داخلی مقایسه کردند به این نتیجه رسیدند که کیفیت محصولات اصلا با یکدیگر قابل مقایسه نیست. بنابراین یک دهه در مغز ما رفت که کیفیت کالای خارجی بهتر است.
البته از تکنولوژی روز هم در بخش لوازم صوتی و تصویری عقب ماندیم. این نکته را هم قبول دارید؟
وقتی به آرامی برند ایرانی جایگاه خود را از دست داد دولت به این نتیجه رسید که باید واگذار کند. در این واگذاری ها مدیران به این نتیجه رسیدند که تکنولوژی جدید را باید دنبال کنند. این تکنولوژی می تواند در شاخه های مختلف صورت بگیرد. هنوز آن ایده وجود دارد که خارجی بهتر است اما در سندیکای ما تمام آنهایی که دارند با برند تولید می کنند از کیفیتی که دارد در کشور های مادر تولید می شود بهتر است. چرا که از لحاظ مدلی همان قالب ها که اینجا وجود دارد آنجا هم تولید می شود. از لحاظ کیفی هم محصولات ما بهتر است چرا که زمان بیشتری داریم و فرصت داریم کیفیت را بیشتر کنیم.
با این توضیحات شما در رابطه با تولید محصولات مختلف صوتی و تصویری در داخل ایران، اینکه شنیده می شود برخی از این محصولات به دلیل گرانی ارز باید با قیمت بیشتری فروش می رود تخلف است؟
بله. در صنف ما بیشتر مانیتور و تلویزیون ساخت داخل است. صرف هم نمی کند که واردات صورت بگیرد. ما باید فرهنگ سازی کنیم. اعتقاد داریم همه چیز را نمی شود با زور و بازرسی کنترل کرد. مقداری به آن طینتی که داریم برگردیم و حقیقت را به مشتری بگوییم. به دلیل منافع شخصی نباید چنین کاری را کرد.
خدمات پس از فروش در ایران قبول دارید چندان قابل دفاع نیست؟
در حال حاضر یکی از موارد بسیار مهم برای کارخانجات خدمات پس از فروش است. قوانینی گذاشته شده است که باید سرویس بسیار خوبی ارائه شود.
قوانین بخشی از ماجراست اما اجرای آن هم مهم است؟
این موضوع به تفکر دولتی و خصوصی بودن باز می گردد. شرکت خصوصی می خواهد فعالیتش تداوم داشته باشد. برای تداوم هم نیاز دارد خدمات پس از فروش مناسبی ارائه کند. یک مشتری ناراضی ممکن است 100 مشتری را منصرف می کند اما 10 مشتری راضی شاید نتوانند 20 نفر را هم برای خرید محصول راضی کنند. بنابراین اثر یک مشتری ناراضی در جامعه بسیار بیشتر از مشتری های ناراضی است. بر همین اساس خدمات پس از فروش یکی از مسائل مهم است.
با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم بازار لوازم صوتی و تصویری را چگونه پیش بینی می کنید؟
بازار را داغ تر پیش بینی می کنم اما به مردم قول می دهم در بخش قیمت ها مشکلی وجود نداشته باشد. مردم هر وقت نیاز داشتند برای خرید لوازم صوتی و تصویری به بازار مراجعه کنند.
یکی از کاربران خبرآنلاین پرسیده است: « وقتی یک مشتری یک تلویزیون LCD را 1.5 میلیون می خرد و برخلاف تبلیغش بجای 50000 ساعت عمر پنل بعد از 3 سال و 6000 ساعات می سوزد و باید 700000 تومان پول پنل داد باز با چگونه تبلیغ می کند؟ » پاسخ شما چیست؟
داخل تلویزیون یک آی سی وجود دارد که نشان می دهد چه میزان ساعت کار کرده است. من استاندارد این زمان را به خاطر ندارم اما پس از دوره گارانتی محصول خارج از گارانتی است. در دوران خارج از گارانتی هم هزینه باید برای آن پرداخت شود. لازم به ذکر است هزینه محصولاتی که در ایران تولید می شود به مراتب کم تر از محصولاتی است که در کشور های دیگر تولید می شود.
چرا گوشی های با گارانتی اصلی در بازار کم است؟
در مرحله نخست تعرفه ها را پایین آوردیم تا قاچاق صورت نگیرد. در مرحله دوم طرحی به نام شبنم قرار است اجرا شود. برچسب طرح شبنم روی موبایل ها باید نصب شود. می توان نرم افزاری روی موبایل نصب کرد که بلافاصله جواب می آید که مشخصات آن محصول چیست. یعنی برای جلوگیری از قاچاق این موضوع در موبایل دارد اجرا می شود. پس از عید هم روی این قضیه پافشاری خواهد شد.
یکی دیگر از کاربران خبر آنلاین این سوال را مطرح کرده که شرکت های سام ایران و سام سرویس کی سهامی عام می شوند؟
سام ایران رو اصلا نمی شناسم اما سام سرویس هم به موقع مسئولانش در رابطه با آن تصمیم می گیرند.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر کبیر IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    1 0
    کد شبنم که پروژه اش منتفی اعلام شد!
  • بدون نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۲
    2 0
    چگونه وقتی دلار را با قیمت 1230 دریافت میکنند قیمت یک گوشی را که قبلا با گارانتی مایکروتل 350 هزار تومان بود اکنون 480 هزار تومان اعلام میکنند؟ قیمت بقیه محصولات هم که بالا برده اند اما میگوید"به مردم قول می دهم در بخش قیمت ها مشکلی وجود نداشته باشد". آری برای شما که جیبهای مردم را خالی میکنی مشکلی نیست. ولی برای مردم چی؟
  • sanatkaran IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۲
    2 0
    با سلام این که آقار برخودار اعلام نظر کرده است که قیمت ها نباید به علت افزایش نرخ ارز افزایش پیدا کند کذب محض است ظاهرا خودشان سامسونگ را در ایران تولید می کنند. در حال حاضر اکثر نمایندگی های سامسونگ در شهرستان ها نزدیک به یک ماه است هیچ محصولی ندارند تازه فروشگاه مرکزی سامسونگ در خیابان جمهوری هم ال ای دی46 سری های 8000 و 7000را هر کدام بیش از 500 هزار تومان گران کرده اند