بورس چند روزی است در این هوای سرد، سرما خورده است. شاخصها مفنی شده و خبری از حمایت ها دولت هم نیست اما یک صنعت کوچک در بورس همه را شگفت زده کرده است.

آذر جزایری: تقاطع خیابان حافظ با جمهوری؛ محل یکی از قدیمی ترین ساختمانی ها ایران است که امروز مرکز یک بازار 125 هزار میلیاردی لقب گرفته است. داخل تالار بورس هوایی گرمتر از هوای این روزهای تهران ندارد؛ اغلب شاخصها زیر صفر رفته اند و سرهای سهامداران در گریبان است. جواب سلام ها به سختی داده می شود. سهامداران حوصله دیگری را ندارند. شاخص خودرویی ها منفی است، معدنی ها دست کمی از خودرویی ها ندارند. بانک ها چند روزی است که با بازار قهر کرده اند. فولادی ها مثل سابق سفت و سخت نیستند اما یک گروه از همه خوشحال تر است.
شاید باور کردنش سخت باشد که شاخص گروه قند و شکر! از ابتدای بهمن تا به امروز بیش از 41 درصد افزایش یافته و اگر سهام یکی از شرکت های این گروه را می خریدید بین 10 تا بیش از 40 درصد سود نصیبتان می شد؛ سودی که از خرید سکه و دلار هم بیشتر بود.
شاخص گروه قند شکر از 2387 واحد ابتدای بهمن، امروز به بیش از 3364.6 واحد افزایش یافته است. با وجود این بازدهی بالا اما وضعیت سودآوری شرکت های عضو این گروه چندان هم رضایت بخش نیست. نسبت (p/e) قیمت به درآمد(سود) بالای اعضای این گروه خبر از ریسک های فوق العاده در خرید سهام این شرکت ها می دهد اما گوش بازار بدهکار این مسائل نیست. برخی احتمال می دهند دستکاری قیمت در کار باشد و برخی افزایش قمیت دلار را در احتمال افزایش سودآوری این صنعت بی تاثیر نمی دانند. در نهایت به باور کارشناسان وظیفه سازمان بورس در این شرایط تحت نظر قراردادن این گروه و مستند سازی برای جلوگیری از هرگونه وقوع جرم دستکاری قیمت در این صنعت است.
هم اکنون متوسط نسبت (p/e) در گروه قند و شکر به بیش از 21 رسیده و برخی شرکت های عضو این گروه نسبت (p/e) بالای 70 و 80 دارند که باور نکردنی است. در این مدت 5575 نفر 65 میلیون سهام این گروه را به ارزش 599 میلیارد ریال معامله کرده اند. پرد سود ترین شرکت های عضو این گروه از ابتدای بهمن در جدول زیر نشان داده شده است.

/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =