مسایل سوریه، مذاکرات ایران و 1+5 ، مساله تحریم‌ها و دستگیری تعدادی از افراد مرتبط با بی بی سی در ایران سوال‌هایی بود که خبرنگاران از سخنگوی دستگاه دیپلماسی پرسیدند.

رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران در خصوص وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه توسط روسیه و چین که سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: اقدامی که توسط برخی کشورها در رابطه با سوریه و در شورای امنیت دنبال می‌شد با احساس مسئولیتی که کشورهایی مثل روسیه و چین در قبال برخوردهای یکجانبه و اقدامات سیاسی کشورهای غربی داشتند نشانگر آن است که در دنیای امروز تصور تحمیل نقطه نظرات یکجانبه توسط برخی کشورهای غربی به همه کشورها، تصوری است که نشان دهنده اشتباهات آنها در محاسباتشان است.
وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم دنیای بهتری داشته باشیم به جای به کارگیری ادبیات زیاده طلبانه و تحمیل نقطه نظرات یکجانبه به سایر کشورها، باید تلاش کنیم تا در مدیریت جهان امروز مشارکت سایر کشورها را نیز در نظر بگیریم.
اهم سخنان مهمانپرست در ادامه به نقل از فارس می‌آید:
  • اقدامی که کشورهای روسیه و چین انجام دادند اقدام درستی در جهت جلوگیری از مداخلات سایر کشورها در امور داخلی سوریه است.
  • پشت صحنه اقدامات کشورهایی که به دنبال زمینه سازی برای دخالت‌های سیاسی، نظامی و امنیتی در یک کشور (سوریه) هستند در هم شکستن جریان مقاومت در منطقه و دفاع از امنیت رژیم صهیونیستی است.
  • ربایش برخی زائران توسط گروه‌های ناشناس در سوریه نمی‌تواند تلاش برای نشان دادن حقانیت برخی از این افراد و گروه‌ها باشد. این اقدام بیشتر در جهت برهم زدن ثبات و امنیت داخلی سوریه تلقی می‌شود. اینکه زائرانی که برای زیارت عتبات وارد سوریه می‌شوند مورد حمله قرار گیرند، اقدام درستی نیست و خلاف اصول انسانی و اخلاقی و تعهدات بین‌المللی است.
  • در اولین بخش این تلاش‌ها تعداد 11 نفر از زائران ما با کمک کشورهای دوست و کشورهایی که در منطقه می‌توانند تأثیرگذار باشند، آزاد شده‌اند.
  • کاهش سطح روابط سیاسی بین ایران و انگلستان مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی بود. بنابراین اقدامی که از طرف کشور ما صورت گرفت کاهش روابط در سطح کاردار بود. اقدامی که مقامات انگلستان دنبال کردند و تعطیلی سفارتخانه‌های دو کشور را به دنبال داشت موضوعی است که توسط آنها دنبال شده است.
  • در رابطه با گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 صحبت‌ها قبلا صورت گرفته و نقطه نظرات طرفین روشن است. ما اقدامات زیادی را تا الان برای به نتیجه رسیدن این گفت‌وگوها دنبال کرده‌ایم. یکی از موضوعاتی که در پرونده مذاکرات ما و کشورهای 1+5 وجود دارد طرح مدالیته‌ای است که قبلا صورت گرفته و قرار بر این بود که همه ابهامات و سؤالات آژانس مطرح شود و بعداز رایزنی‌ها و اقداماتی که صورت می‌گیرد و ابهامات آژانس برطرف شود، پرونده رویه طبیعی و عادی خود را در آژانس دنبال کند.این اقدام انجام شد و به تمامی سؤالات آژانس پاسخ داده شد.
  • بحث دوم ما بیانیه تهران بود که با این اقدام نشان دادیم آماده همکاری و تفاهم هستیم. ما از مذاکراتی که بتواند ثمربخش و همه جانبه باشد و حول نقاط مشترک مورد توافق طرفین با روحیه همکاری صورت گیرد، استقبال می‌کنیم. این را بارها تکرار کرده‌ایم هر مسئله‌ای که بخواهد ملت ما را از حقوق مسلم خود محروم کند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و اصلا قابل ذکر نمی‌باشد.
  • این مباحث(تحریم کشورمان) نمی‌تواند در اراده ملت ما برای دسترسی به حقوقش تآثیر گذار باشد. ما ایام سالگرد پیروزی انقلاب را جشن می‌گیریم. این انقلاب براساس شعارهای اساسی ملت که مهمترین آنها استقلال کشور ما بوده شکل گرفته و معنای این کار این است که ملت ما حق دارد به حقوق خود دسترسی داشته باشد و حق دارد برای پیشرفت و توسعه خود از دانش پیشرفته استفاده کند و هیچ قدرت و کشوری این توانایی را ندارد که حق یک ملت بزرگ مثل ملت ایران را نادیده بگیرد و این ملت را از حقوق خود محروم کند.
  • این تحریم‌ها هیچ تأثیری نخواهد داشت ضمن اینکه دست طرف مقابل ما را که دائما مردم ما را تهدید به اقدامات شدید می‌کرد خالی می‌کند. تا زمانی که شما یک اقدامی را انجام ندادید می‌توانید یک ملت را بترسانید که اقدامات سنگین‌تری را انجام خواهید داد، ولی زمانی که بالاترین سطح توان خود را در تحریم یک ملت به کار می‌گیرید و باز مردم با عزم و اراده جدی‌تر مسیر خود را دنبال می‌کنند نشانگر آن است که شما توانایی و قدرت کافی را برای متوقف کردن حرکت یک ملت را ندارید.
  • سفر هیئتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورمان به سرپرستی هرمن ناکارتس معاون مدیرکل آژانس را در چارچوب همکاری‌های معمولی که با آژانس داریم امری طبیعی می‌دانیم.
  • همکاری‌ها بین کشور ما و آژانس به صورت کاملا شفاف ادامه دارد. این همکاری‌ها می‌تواند هم به شناخت بهتر آژانس از فعالیت‌های صلح‌آمیز ما کمک کند و هم زمینه ساز تامین حقوق ملت ما در این بخش باشد.
  • گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفت و توافق شد تا این مذاکرات ادامه یابد. در روزهای دوم و سوم اسفند ماه با سفر مجدد این هیئت، بحث‌ها دنبال خواهد شد.
  • آقای جلیلی به زودی نامه‌ای را در پاسخ به نامه خانم اشتون ارسال خواهد کرد. با اقدامی که توسط اشتون باید صورت بگیرد می‌توانیم به سمت تعیین تاریخ و محل اجلاس بعدی برویم.
  • از هیچ تحریمی استقبال نمی‌کنیم ولی تحریمی که پایه و اساس منطقی ندارد و برای پیگیری اهداف سیاسی کشورهایی که خصومت آنها برای ملت‌ ما روشن است دنبال می‌شود نتیجه ‌آن حرکت سریع‌تر ملت ما در مسیر پیشرفت و تعالی خواهد بود.
  • (اقدام مجلس برای قطع صادرات نفت به اروپا و واکنش وزارت خارجه در این زمینه) بیشتر از هر کسی مردم کشورهای اروپایی دچار زیان خواهند بود و این جای تاسف و تعجب دارد که چطور مسئولان کشورهای اروپایی بدون در نظر گرفتن مردم کشورهای خودشان وارد مسیری می‌شوند که مردم را دچار فشار کنند و زمانی که آنها با بحران‌های جدی اقتصادی و اجتماعی روبرو هستند، مسئله وارد کردن این مردم به مشکلات جدیدی که ناشی از اقدامات آنهاست را در دستور کار گذاشتند.
  • ( درباره اموال و دارایی‌های ایران در آمریکا ) خیلی از اقداماتی که الان صورت می‌گیرد در فضای جنگ روانی و اقدامات تبلیغاتی است که دنبال می‌شود. خیلی از موضوعات اساسا نمی‌تواند تاثیری در روند همکاری‌های ما با کشورهای مختلف داشته باشد. وقتی بانک مرکزی ما را در کشورهایی تحریم می‌کنند که ما اصلا مبادلات بانکی با آنها نداشتیم، نشانگر این است که می‌خواهند فضای سنگینی به لحاظ جنگ روانی و تبلیغاتی ایجاد کنند.
  •  فکر می‌کنند با این اقدامات می‌‌توانند بر مردم ما فشار وارد کرده، نگرانی و نارضایتی‌ اجتماعی ایجاد کنند تا برخی اهدافی که سا‌ل‌ها دنبال آن بودند محقق شود.
  • (در خصوص خبر بازداشت هیئت جوانان مصری شرکت کننده در همایش جوانان و بیداری اسلامی) فکر نمی‌کنم خبری که شما اعلام کردید، درست باشد. طبق اطلاعات ما هیچ دستگیری و بازداشتی از هیئت مصری صورت نگرفته است. اقدامی در گمرک برای بازدید وسایل مسافران صورت می‌گیرد که مسئله‌ای عادی است.ما اطلاعاتی مبنی بر اینکه مشکل و مزاحمتی ایجاد شده باشد، دریافت نکردیم. فکر می‌کنیم رفت و آمد قشرهای مختلف مردم در کشورهای منطقه و ارتباط آنها با هم می‌تواند مفید باشد و می‌تواند مردم را به هم نزدیکتر کند
  • ما به هیچ وجه هیچ دخالتی در مسائل داخلی سوریه نداریم و مداخله سایر کشورها را در این مسئله نادرست می‌دانیم که می‌تواند ثبات و امنیت را در آنجا به خطر بیندازد. اظهارات مختلفی که صورت می‌گیرد برای این است که صورت مسئله وضعیت فلسطین به دقت و روشنی برای همه بیان نشود.
  • فکر می‌‌کنیم گناه اصلی آنها (سوریه) که این همه مورد هجمه قرار می‌گیرند این است که در کنار جریان مقاومت و در مقابله با رژیم صهیونیستی ایستادگی کردند و این عصبانیت آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم را به دنبال داشته است.
  • در مورد اظهاراتی که توسط افراد مختلف صورت می‌گیرد از جمله اظهارات معاون نخست وزیر ترکیه، فکر می‌‌کنیم برخی از مقامات ترکیه در مورد سوریه دچار اشتباه در محاسبات شدند.
  • (بازداشت برخی افراد مرتبط با بی‌بی‌سی) در مورد رسانه‌های غربی به خصوص بی‌بی‌سی که سابقه بسیار بدی را در عملکرد خود در رابطه با ملت ما دارد طبیعی است که اگر قصد ایجاد فضای خصمانه علیه ملت ایران داشته باشند نباید انتظار داشته باشند همه تسهیلات برای اقداماتشان فراهم شود.
  • توصیه می‌کنیم رسانه‌های غربی به ویژه بی‌بی‌سی به مسئولیت اصلی خود برگرد و رفتارهای ضد اخلاقی و ضد انسانی و برخورد با حقوق ملت‌ها را کنار بگذارد.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =