انتشار گزارش آمانو در فاصله یک هفته مانده به برگزاری اجلاس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای بازتاب رسانه ای دستگاه تبلیغاتی غرب را به دنبال داشت تا به جو سازی خبری برای ایجاد بدگمانی در باره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران ادامه دهند

مقدمه :
دو روز پس ازبازگشت هیات عالی رتبه آژانس ازدومین سفرخودبه تهران  ظرف یک ماه گذشته ، آقای آمانو گزارش رسمی یازده صفحه ای خود را منتشر کرد. در این گزارش که برخلاف گزارش های قبلی مختصر تر و کاربردی تر تنظیم شده است. آخرین تحولات مربوط به فعالیت های صلح آمیز ایران درباره تولید انرژی هسته ای بررسی شده است . این گزارش ضمن آنکه برموفقیت های بزرگ ایران در زمینه تولید میله سوخت هسته ای جهت استفاده در راکتورهسته ای دارو سازی تهران ، اذعان دارد مواردی را از جزئیات فعالیت های پانزه مرکز هسته ای ایران به اطلاع سایر کشورها رسانده وبربی نتیجه بودن مذاکرات هیات آژانس به دلیل خود داری ایران از اجازه دادن به بازرسی از مرکز پارچین تاکید شده است . درمطلب پیش رو به بررسی وتحلیل مهم ترین موارد این گزارش پرداخته شده است.
تحلیل گزارش آمانو
1- نقض مکرر محرمانه بودن گزارش های آژانس  توسط دبیر خانه
 آژانس بین المللی انرژی هسته ای روز جمعه (24 فوریه 2012) متن گزارش آقای یوکیو آمانو دبیرکل آژانس را  دراختیاراعضای این آژانس قرارداد. این بارهم برخلاف اساسنامه آژانس که بر محرمانه بودن گزارش های آژانس تاکید دارد، متن کامل گزارش دراختیار منابع خبری غرب قرار گرفت تا خوراک تبلیغات منفی علیه ایران برای این خبرگزاری ها آماده شود. جالب انکه با وجود تکراراین تخلف آشکارکسی ازدبیرخانه آژانس وشخص دبیرکل توضیح نمی خواهد که چرا این متن تخصصی ومحرمانه قبل ازآنکه حتی به دست اعضای آژانس برسد درسایت های خبری منتشرمیشود؟
2- سایت پارچین وبهانه جویی رسانه ای
درگزارش آمانو همچنین بر صلح آمیز بودن آن بخش از فعالیت های ایران که به اطلاع آژانس رسیده و تحت نظرکارشناسان این سازمان قرار دارد ، تاکید شده است. اما آژانس از ایران انتظار دارد علاوه بر تعهدات خود در زمینه اجرای پیمان ان پی تی وپادمان مربوط به ان ، به کارشناسان اعزامی از سوی آژانس اجازه دهد، از سایرمراکزغیرمرتبط با فعالیت های هسته ای ایران نیز بازدید داشته باشند. ایران هم به دو دلیل ساده با این خواست مخالف است .
اول آنکه آژانس براساس پادمان اجرایی ان پی تی فقط موظف به بازرسی ازمراکزاظهارشده هسته ای است ، وحق ندارد برای بازرسی از مراکز غیر هسته ای هیچ کشوری درخواست بازرسی داشته باشد دوم آنکه ایران درسال 2005 برای نشان دادن حسن نیت خود و همکاری داوطلبانه با آژانس اجازه بازرسی از منطقه نظامی پارچین را داده و پس از بازرسی های کارشناسان آژانس در گزارش آقای البرادعی دبیرکل وقت آژانس به صراحت آمد که هیچ فعالیت هسته ای در پارچین مشاهده نشده است. بنابراین بازدید مجدد هیات آژانس پس ازگذشت هفت سال ازاین موضوع چه انگیزه ای جزبهانه جویی می تواند داشته باشد؟ البته مقام های آژانس می گویند بر اساس الحاقیه ان پی تی که ایران هم در سال 2003 بصورت موقت و داوطلبانه آنرا امضاء کرده است ؛ این اختیار را دارند که از هر کجا بدون محدودیت وحداکثر با چهل و هشت ساعت فاصله زمانی بازرسی داشته باشند. بر این اساس آنها از ایران می خواهند برای رفع شبهات و ادعاهای سایر اعضا اجازه بازدید مجدد را از پارچین بدهد.
در این باره باید گفت الحاقیه ان پی تی به تائید نهایی مجلس ایران نرسیده است و دولت نمی تواند در چهارچوب این الحاقیه ، با آژانس همکاری کند . علاوه بر این به گفته آقای سلطانیه نماینده ایران در آژانس،  ایران دلایل و مستندات خود را در باره بی پایه بودن ادعاهای مطرح شده در باره پارچین به اطلاع هیات اعزامی آژانس به تهران ، رسانده است . او در این باره می گوید :
« بازرسی‌های عادی از تاسیسات هسته‌یی ایران مطابق معاهده‌ ان پی تی همواره در حال انجام بوده و ادامه دارد. درخواست آژانس برای بازدید از سایت پارچین جدای از بازرسی‌های معمول است و درخواست‌ها برای رفع برخی سوالات و ابهامات از سوی آژانس مستلزم توافق بر سر یک چارچوب است که کلیه ملاحظات دو طرف در آن لحاظ شود. » (1)
روشن است که ایران برای بازرسی از مراکز نظامی خود شرایطی دارد که باید در چهارچوب یک توافق دوطرفه انجام شود . به بیان دیگر ایران و صد کشور عضو آژانس که هنوز الحاقیه انی پی تی را تائید نهایی نکردند ، نمی توانند در های همه مراکز نظامی خود را که هیچ ربطی به فعالیت های هسته ای ندارد  بر روی بازرسانی باز کنند که متقابلا هیچ تعهدی را درباره محرمانه ماندن نتایج دیدارها نمی پذیرند. 
ایران درسال های اخیرهمیشه به این نکته مهم اشاره داشته است که کشورهای جهان اگر تعهدات بین المللی را می پذیرند درمقابل امتیازهایی برای ارتقاء سطح همکاری های  خود بدست می اورند. اگر قرارباشد کشورهایی مانند ایران مرتب تعهدات بین المللی را ازسوی مراکز قدرت بپذیرند اما درمقابل نه تنها ازهیچ امتیازی بهرمند نشوند بلکه فشارهای روزافزون ناشی از تحریم ها را هم تحمل کنند، آقای آمانو و همکارنش چگونه می توانند ازدولت های این کشورها انتظار داشته باشند، بتوانند دربرابرافکارعمومی خود پاسخ منطقی برای همکاری های یکطرفه پیدا کنند؟ همکاری هایی که جزتعهدات روزافزون نتیجه دیگری برای آنها ندارد.
بنابراین موضوع بازدید از سایت پارچین صرفا یک سوژه تبلیغاتی برای رسانه های غربی درست کرده است تا به مخاطبان خود چنین القاء کنند که چون ایران اجازه بازرسی نمی دهد پس حتما فعالیت غیر قانونی دارد . در حالی که گزارش های آژانس از سال 2003 تا کنون بر این نکته تاکید دارد که کلیه فعالیت های ایران که زیر نظر آژانس بوده هیچ انحرافی ازپادمان اجرایی پیمان ان پی تی نداشته و نمی توان بر اساس ادعاهای طراحی شده از سوی تل آویو و سیاست های اعمالی از سوی واشنگتن فعالیت های صلح آمیز ایران را در زمینه انرژی هسته ای زیر علامت سئوال قرار داد.
3- اجرای قطعنامه های شورای امنیت
آقا آمانو در گزارش خود بر اجرا نشدن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در باره فعالیت های ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم تاکید دارد. این درحالی است که ایران قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را به استناد بند های متعدد منشورسازمان ملل که کشورها را برسرنوشت خود حاکم می داند ، غیر قانونی و ناعادلانه می داند. فعالیت های صلح آمیز ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم به شهادت گزارش های سی گانه  آژانس کاملا زیر نظر بازرسان این نهاد بین المللی بوده و به هیچ وجه صلح و امنیت بین المللی را تهدید نمی کند . بنابراین زور آمریکا و لابی اسرائیل موجب شده بصورت کاملا یکطرفه تاکنون هفت قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت تصویب شود که چهار مورد آن تحریم های وسیعی را به مردم ایران تحمیل کرده است . ضمن آنکه کشورهای آمریکا ، کانادا و اتحادیه اروپا با همکاری ژاپن وکره جنوبی و استرالیا تحریم های گسترده تری را خارج از چهارچوب های قطعنامه شورای امنیت به مردم ایران تحمیل کردند که مفاد انها هیچ ارتباطی به فعالیت های ایران در زمینه انرژی هسته ای و غنی سازی اورانیوم ندارد . آخرین مورد آن تحریم خرید نفت از ایران و بانک مرکزی بود که هنوز اجرا نشده کلی مشکلات برای بازار های جهانی ایجاد کرد. در چنین فضای غیر عادلانه آقای آمانو چگونه انتظار دارد دولت ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند ؟
جمع بندی بحث :
آن بخش از گزارش آقای آمانو که بر پیشرفت های هسته ای ایران تاکید دارد و نشان می دهد ایران با وجود تحمیل شرایط تحریم ، موفق شده است میله های سوخت هسته ای را با موفقیت بسازد و در راکتور تهران به منظور ساخت دارو های ضد سرطان استفاده کند ، بسیار امیدوار کننده و مایه خوشحالی همه کسانی است که مفهوم نظام سلطه را درک می کنند و می دانند مقابله علمی با این نظام انحصار گر به چه میزان لذت بخش است. همانقدر هم کسانی که تا همین سال پیش می گفتند امکان ندارد ایران موفق شود میله های سوخت هسته ای را تولید کند ، از گزارش آقای آمانو سرافکنده و ناراحت شدند .  
دربخش دیگری که آقای آمانوازاجرا نشدن قطعنامه های شورای امنیت توسط ایران در باره متوقف نشدن غنی سازی اورانیوم خبر می دهد، تکرار مکررات است. اصرار بر اینکه ایران باید بر اساس الحاقیه ان پی تی اجازه بدهد مراکزی خارج از تعهدات پذیرفته شده به بازرسی در آید ، ره برجایی نمی برد و تنها خوراک تبلیغاتی علیه ایران فراهم می سازد . این موضوع با روح اساسنامه آژانس که هدفش کنترل و نظارت بر فعالیت های هسته ای کشورها و ما به ازای آن  ترویج استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای در سایر کشورها است، در تعارض قرار دارد.
به نظر می رسد اگر آژانس بتواند خود را از زیر فشار قدرت های سلطه جو که می خواهند انحصار تکنولوژی سطح بالا از جمله انرژی هسته ای را در اختیار خود داشته باشند ، رها سازد به راحتی می تواند بر اساس مدلی شبیه مدالیته قبلی  با ایران به توافق دست پیدا کند تا راهکاری اجرایی برای رفع کلیه شبهات مطرح شده در باره ایران بدست آید .


 (1)خبرگزاری ایسنا 6/12/90  
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =